نیروی تشریفات و نکاتی در خصوص ظروف غذا بر روی میز

نیروی تشریفات و نکاتی در خصوص ظروف غذا بر روی میز

1397/9/19 سارا سلیمان پور
نیروی تشریفات از پرسنل شرکت خدمات تشریفات و پذیرایی می باشد که به منظور خدمات رسانی در مجالس گوناگون می بایست مورد آموزش واقع شود. اصول برخورد و نحوه معاشرت با میزبان و مدعوین،نحوه چیدمان میز غذا و چگونگی سرو غذاهای گوناگون برای میهمانان، از جمله مهارت هایی است که نیروهای تشریفاتی می بایست فرا بگیرند.

نیروی تشریفات و نکاتی در خصوص ظروف غذا بر روی میز

برای برگزاری یک مهمانی یا مجلس با شکوه و بی نقص، دغدغه های فراوانی در انتظار صاحبان مجلس است، البته اگر بخواهند خودشان مهمانی را برگزار و روی تمام جزئیات آن نظارت کنند. امروزه، خدمات ویژه ای برای برگزار کردن اقسام مهمانی ها، جلسات رسمی و اداری و مجالس مختلف وجود دارد. نیروی تشریفات و پذیرایی با توجه به اصول خاص و بر اساس آموزش های دریافتی و تجارب خود، می تواند تاثیر زیادی در برگزاری هرچه بهتر تشریفات مختلف داشته باشد. 

نیروی تشریفات از پرسنل شرکت خدمات تشریفات و پذیرایی می باشد که به منظور خدمات رسانی در مجالس گوناگون می بایست آموزش های لازم را دریافت کند. اصول برخورد و نحوه معاشرت با میزبان و مدعوین، نحوه چیدمان میز غذا و چگونگی سرو غذاهای گوناگون برای میهمانان، از جمله مهارت هایی است که نیروهای تشریفاتی می بایست فرا بگیرند. شرکت خدماتی موج نو با گزینش، استخدام و تربیت نیروی تشریفات خبره و آموزش دیده، قادر به اعزام مهماندار آقا و مهماندار خانم به مجالس شما مشتریان عزیز می باشد. 

وظایف نیروی تشریفات چیست؟

نیروی تشریفات برای نظم دادن به برگزاری مراسم و جلسات و برگزاری هرچه باشکوه تر آن استخدام می شود. از آنجا که نیروهای تشریفات در مورد جزئی ترین مسائل مربوط به پذیرایی از مهمانان هم آموزش دیده اند، می توان با خیال آسوده استقبال، پذیرایی و بدرقه مهمانان را به آن ها سپرد. نیروی تشریفات حرفه ای و آموزش دیده به خوبی می داند که در هر نوع مراسمی از جمله رسمی و غیر رسمی چه اصول و آدابی برای پذیرایی از مهمانان لازم است. به عنوان مثال تشریفات عروسی با توجه به حال و هوایی که دارد با تشریفات ارگانی و سارمانی فرق دارد چون مهمانان متفاوتی در هریک از آن ها حضور دارند. 

آماده کردن محل برگزاری تشریفات

با توجه به نوع تشریفات لازم است دکوری متناسب با حال و هوای مراسم و درجه رسمی یا غیر رسمی بودن آن در نظر گرفته شود. قبل از شروع مراسم و ورود مهمان ها همه چیز باید آماده و مهیا باشد. دکور فضای داخلی، راهروها و ورودی محل برگزاری تشریفات با تجهیزات گوناگون و متناسب نظیر گل، بادکنک، بنر خوشامدگویی و... آراسته می شود. نیروهای تشریفات باسابقه با در نظر گرفتن حال و هوای مراسم، مناسب ترین دکوراسیون را در نظر می گیرند. چیدن میز پذیرایی و صندلی ها به شیوه ای که رفت و آمد را برای مهمانان مشکل نکند و اطمینان از تمیز و سالم بودن میز و صندلی هم یکی از کارهایی است که نیروی تشریفات انجام می دهد. بررسی تمام مواردی که باعث آسایش مهمانان مراسم می شود، مثل بررسی درجه حرارت سالن از جمله کارهایی است که پرسنل و نیروی تشریفات به آن توجه می کند. 

استقبال و بدرقه مهمان ها

نیروی تشریفات با لباس متحدالشکل در ورودی محل برگزاری مراسم حاضر شده و به مهمانان خوشامد می گوید و آن ها را به محل دقیق برگزاری مراسم راهنمایی می کند. اگر مهمانی به همراهی نیاز داشته باشد، نیروی تشریفات به او کمک می کند. در پایان مراسم نیز نیروی تشریفات مهمانان را بدرقه کرده و از آن ها بابت حضور در مراسم قدردانی کند. نحوه رفتار نیروی تشریفات در برخورد اول با مهمانان بسیار مهم است. 

پذیرایی از مهمانان

پذیرایی از مهمانان معمولاً بسته به مدت مراسم در مراحل مختلفی انجام می شود. نیروی تشریفات حرفه ای در نوبت های از قبل تعیین شده و بدون تردد زیاد، از مهمانان پذیرایی می کند. همچنین در طول مهمانی، حواسش به درخواست های مهمانان است تا اگر نیاز به تعویض ظرف یا هر چیز دیگری بود، سریعاً اقدام کند. پذیرایی از مهمانان باید به موقع و بدون معطلی انجام شود و تداخلی با سایر برنامه ها نداشته باشد. پذیرایی از مهمانان بخش مهمی از فرایند تشریفات است که طبق اصول روز تشریفات انجام می شود.

چیدن میز غذا و نوشیدنی

نیروی تشریفات تمام مواردی را که لازم است روی میز در دسترس مهمان ها قرار گیرد، آماده کرده و طبق اصول تشریفات و پذیرایی، روی میز می چیند. همه ظرف ها مانند بشقاب، لیوان، قاشق، چنگال و... باید طبق اصول تشریفات و پذیرایی روی میز چیده شود تا مهمانان بدون زحمت و دردسر به همه چیز دسترسی داشته باشند. 

نیروی تشریفات باید چه نکاتی را در خصوص چیدن  ظروف مورد توجه قرار دهد؟

نحوه قرار گرفتن بشقاب

نیروی تشریفات می بایست در خصوص چگونگی قرار دادن ظروف بر روی میز غذا دقت زیادی به خرج دهد. محل قرار دادن ظروف و ابزار سرو غذا بر روی میز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اهمیت این امر به ویژه در برگزاری تشریفات مقامات عالی رتبه و رجال سیاسی صد چندان می گردد. بشقاب که اصلی ترین و مهم ترین ظرف میل نمودن غذا برای مدعوین می باشد، می بایست بر روی مییز و دقیقا جلوی میهمان قرار بگیرد.

نحوه قرار دادن قاشق و چنگال

قاشق و چنگال دو ابزاری می باشند که لازم و ملزوم یکدیگر بوده و از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار می باشند. از آنجا که میهمان می بایست قاشق را با دست راست و چنگال را با دست چپ خود بگیرد، بنابراین نیروی تشریفات به هنگام چیدن ظروف، می بایست قاشق را سمت راست بشقاب و چنگال را سمت چپ بشقاب قرار دهد. در صورت استفاده از چاقو بر سر میز غذا، می بایست آن را نیز در سمت راست بشقاب قرار داد. 

لیوان و نوشیدنی

میل کردن نوشیدنی بر سر میز شام نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. نیروی تشریفات می بایست لیوان و تمامی نوشیدنی ها را سمت راست بشقاب مدعوین قرار دهد. لازم به ذکر است که تمامی این موارد، بر اساس اصول و استانداردهای جهانی در خصوص چیدمان میز و سرو غذا می باشد. 

دستمال کاغذی

دستمال کاغذی می بایست در مکانی قرار گیرد که برای میهمان سهل الوصول بوده و به محض ریختن نوشیدنی و یا غذا بر روی میز یا لباس میهمان، وی بتواند به راحتی از دستمال کاغذی استفاده نماید. بنابراین، تعداد جعبه های دستمال کاغذی و نحوه قرارگیری آنها بر روی میز نیز از دیگر نکات مهمی است که نیروی تشریفات می بایست مد نظر قرار دهد. اگر از دستمال سفره استفاده می کنید، آن را در سمت چپ بشقاب یا داخل بشقاب قرار دهید. ترجیحاً از دستمال سفره رنگ روشن برای حفظ بهداشت استفاده کنید. 

نان بر سر میز غذا

در خصوص غذاهایی که با نان سرو می گردند، ذکر این نکته مهم است که محل قرار گرفتن نان بر سر میز غذا، در سمت چپ بشقاب بوده و پرسنل تشریفاتی می بایست سبد نان را در مکان مناسب آن قرار دهند.

سخن پایانی

برای برگزاری انواع مراسم بدون کم و کاست نیاز است از ابتدا تا پایان مراسم به موارد ریز و درشتی، از آداب برخورد با مهمانان گرفته تا نحوه پذیرایی و چیدمان میز توجه شود. استخدام نیروی تشریفات برای برگزاری مجالس، جلسات و مهمانی ها می تواند بار سنگینی را از روی دوش میزبانان بردارد. چون خیالشان آسوده است که افراد حرفه ای و آموزش دیده تمام اصول پذیرایی از مهمانان را مو به مو انجام می دهند تا مهمانان در کمال آرامش باشند و لحظات خوشایندی را سپری کنند.