پذیرایی

پذیرایی

1399/1/27 سارا سلیمان پور
پذیرایی از میهمانان و رعایت اصول مواجهه با آنها از جمله اصولی است که میزبان می بایست رعایت کرده . در صورت عدم آشنایی با این اصول، می توانید مقالات موجود در فضای مجازی در خصوص اصول پذیرایی و مهمانداری را مطالعه نموده و یا در کلاس های مخصوص مهمانداری

پذیرایی

پذیرایی از میهمانان و رعایت اصول مواجهه با آنها از جمله اصولی است که میزبان می بایست رعایت کرده . در صورت عدم آشنایی با این اصول، می توانید مقالات موجود در فضای مجازی در خصوص اصول پذیرایی و مهمانداری را مطالعه نموده و یا در کلاس های مخصوص مهمانداری و برخورد با مهمان شرکت نمایید. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات تشریفات و پذیرایی، از جمله شرکت خدماتی موج نو، اقدام به برگزاری چنین کلاس هایی نموده اند. پذیرایی از مهمانان ابعاد گسترده ای داشته و شامل پذیرایی از مهمانان به مدت چند ساعت و پذیرایی از میهمانان به مدت چند روز می گردد. همچنین، پذیرایی چند ساعته نیز خود شامل پذیرایی با میوه، چای و شیرینی و یا پذیرایی به صرف یک وعده غذایی شامل ناهار یا شام می گردد. در این مقاله به تعدادی از ملزومات رفتاری میزبان به هنگام پذیرایی از مهمانی که از مسافرت آمده، اشاره می نماییم. 

پذیرایی از میهمانی که از مسافرت آمده، شامل چه مراحلی می گردد؟

اتاق راحت به منظور استراحت

پذیرایی از مهمانی که مسافتی طولانی طی کرده و قصد اقامت در منزل شما را دارد، شامل موارد متعددی از خورد و خوراک و محل استراحت وی تا فراهم نمودن امکان تفریح و سرگرمی برای وی می گردد. شما می بایست اتاقی هر چند کوچک از منزلتان را تمیز نموده و وسایل آسایش و راحتی مهمان خود را در آن اتق فراهم نمایید. اگر فرد مزبور میانسال و یا پیر می باشد، در صورت امکان برایش تخت خواب در نظر بگیرید. همچنین، اتاقی که برای استراحت مهمانتان در نظر می گیرید، می بایست دارای جالباسی باشد تا لباس های وی چروک نشود. مجهز بودن به وسایل گرمایشی و سرمایشی نیز از دیگر الزامات اتاق مربوطه می باشد.  

نظافت سرویس بهداشتی و حمام

پذیرایی از میهمانان شامل نظافت تمامی قسمت های منزل به ویژه دستشویی و حمام نیز می شود. فرایند شستشو شامل شستشوی کاسه توالت، روشویی، درب و دیوارهای دستشویی و حمام، شیرآلات و در صورت نیاز، جرمگیری از قسمت های مختلف می گردد. ظرف صابون مایع را نیز می بایست پر کرده و در حمام نیز می بایست صابون قالبی درسته قرار دهید. به منظور رعایت آداب پذیرایی، می بایست سطل زباله حمام و دستشویی را خالی کرده و حتما می بایست داخل این سطل ها، از کیسه زباله استفاده نمایید. همچنین، توصیه می شود که به منظور خوشبو شدن توالت، از خوشبوکننده های هوا و یا بوگیرهای مخصوص دستشویی استفاده نمایید.      

مسواک و حوله تمیز

آداب پذیرایی از مسافر شامل تهیه مسواک و حوله تمیز برای وی می گردد. در این صورت، مهمان به راحتی می تواند در مدت اقامت در منزل شما، بهداشت فردی را رعایت نماید. 

نوشیدنی

بهترین گزینه برای پذیرایی از میهمانان، استفاده از انواع نوشیدنی می باشد. لازم به ذکر است که به منظور پذیرایی پیش از وعده های غذایی، می بایست از پذیرایی سبک و مختصر استفاده نمایید تا جلوی اشتهای میهمان گرفته نشود. در این مواقع، چای می تواند بهترین گزینه باشد. اما پس از صرف وعده های غذایی، می توانید از انواع نوشیدنی گرم و سرد برای پذیرایی استفاده نمایید. نوشیدنی هایی مانند انواع شربت، چای، نسکافه، به راحتی در منزل قابل تهیه بوده و می توانید برای پذیرایی استفاده نمایید. نوشیدنی های شیرین همچنین به هضم غذا نیز کمک می نمایند. 

غذای گرم

فردی که مسافتی طولانی طی کرده و به منزل شما می آید، عمدتا گرسنه بوده و نیاز به غذا دارد. شما می بایست به جهت پذیرایی از میهمانتان و فراهم نمودن تسهیلات برای وی، غذایی گرم به میزان کافی تهیه کرده و در اختیار وی قرار دهید. 

پتو، روبالشی و ملحفه تمیز 

توجه به وسایل خواب تمیز و راحت نیز از دیگر مواردی است که در فرایند پذیرایی می بایست مد نظر میزبان قرار گیرد. تشک راحت، پتوی نرم و سبک و بالش مناسب از جمله ابزار خواب استاندار می باشد. همچنین، روبالشی و ملحفه مهمان نیز می بایست تمیز بوده و بوی خوشی بدهد.