شغل باغبانی

شغل باغبانی

1397/8/21 سارا سلیمان پور
شغل باغبانی از زیرشاخه های رشته کشاورزی می باشد. شغل باغبانی با مشاغلی همچون کارشناسان حوزه کشاورزی، فروشندگان انواع کودهای شیمیایی و طبیعی، فروشندگان انواع سم، فروشندگان گیاهان و گل های زینتی،

شغل باغبانی

شغل باغبانی از زیرشاخه های رشته کشاورزی می باشد. شغل باغبانی با مشاغلی همچون کارشناسان حوزه کشاورزی، فروشندگان انواع کودهای شیمیایی و طبیعی، فروشندگان انواع سم، فروشندگان گیاهان و گل های زینتی، کارشناسان گیاه پزشکی، باغداری و مواردی از این دست در ارتباط می باشد. شغل باغبانی شامل طیف وسیعی از خدمات در حوزه باغبانی می گردد. باغبانی هنری است که علاوه بر دانش و تحصیلات آکادمیک، به تجربه و انجام پروژه های عملی نیز وابسته می باشد. در ادامه به برخی وظایفی که مشمول شغل باغبانی می گردد، اشاره خواهیم نمود.


ثبت سفارش از طریق وبسایت


شرح وظایف باغبان در شغل باغبانی

تسلط بر چگونگی کاشت انواع درختان

از جمله وظایفی که در شغل باغبانی برای شخص باغبان تعریف می گردد، داشتن دانش کافی در خصوص چگونگی درخت کاری و کاشت انواع نهال می باشد. باغبان می بایست قادر به تجزیه و تحلیل خاک هر منطقه به منظور شناسایی خاک مناسب برای هر نوع درخت باشد. برخی درختان دارای ریشه های در هم تنیده و محکم می باشند. برخی دیگر از درختان، ریشه های سستی دارند. مسلما این دو دسته، نیاز به خاک های متفاوتی برای رشد و نمو خواهند داشت. شغل باغبانی ایجاب می کند که باغبان بتواند خاک و شرایط مناسب رشد هر یک از این درختان را شناسایی نماید. 

تسلط بر چگونگی کاشت انواع گیاهان، گل های زینتی و سبزیجات

از دیگر وظایفی که در حیطه شغل باغبانی برای باغبان تعریف می گردد، عبارت است از تسلط بر چگونگی کاشت انواع گیاهان. باغبان همچنین، می بایست قادر به کاشت انواع گل های زینتی به منظور عرضه به مشتریان نیز باشد. کاشت سبزیجات به منظور عرضه به میادین میوه و تره بار نیز از دیگر کارهای باغبانی و وظایف تعریف شده برای شغل باغبانی می باشد. 

داشتن دانش کافی در خصوص چگونگی نگهداری از درختان، گیاهان، گل های زینتی و سبزیجات

پس از کاشت انواع درختان، گیاهان ، گل های زینتی و سبزیجات، در مرحله بعد، شغل باغبانی چگونگی رسیدگی به این موارد را در بر می گیرد. توجه به نور مناسب هر گیاه، آبیاری هر یک از این گیاهان در فواصل زمانی مناسب و به میزان کافی، شناسایی کود مناسب هر گیاه و کوددهی در زمان مناسب، شناسایی سم مناسب و سمپاشی گیاهان و درختان در زمان مناسب،هرس کردن درختان و گیاهان در زمان مناسب، همه و همه از جمله وظایفی است که برای باغبان در شغل باغبانی تعریف می گردد.  

آگاهی نسبت به چگونگی برداشت محصول

پس از کاشت و رسیدگی به درختان، گیاهان، گل های زینتی و سبزیجات، نوبت به برداشت محصول فرا می رسد. شغل باغبانی شامل آگاهی نسبت به زمان مناسب برای برداشت محصول هر یک از درختان میوه و سایر گیاهان مثمر ثمر می باشد. 

تسلط بر بسته بندی محصولات برداشت شده

از دیگر وظایفی که شرکت خدمات باغبانی برای شغل باغبانی تعریف نموده است، تسلط بر بسته بندی محصولات برداشت شده می باشد. این محصولات به منظور عرضه به میادین میوه و تره بار و سپس ارائه به مشتریان، می بایست به گونه ای بسته بندی گردند که از آسیب های احتمالی مصون مانده و با بهترین کیفیت به دست مصرف کنندگان برسند. 

وسایل موردنیاز شغل باغبانی چیست؟

افرادی که در شغل باغبانی فعالیت دارند، دارای ابزارها و تجهیزات مخصوص باغبانی هستند. در ادامه به چند مورد از ابزارهای ضروری این شغل اشاره می کنیم:

دستکش: باید با دوام باشد اما خیلی حجیم نباشد، به ویژه برای کار با بذر یا پیوند نهال.

قیچی هرس: نوع این ابزار با توجه به نوع گیاه فرق می کند. 

ماله: این ابزار برای پیوند گیاهان، کاشتن گیاه و خارج کردن علف های هرز کاربرد زیادی دارد.

بیل: بیل ها برای کار باغبانی بسیار پرکاربردند. آن ها برای حفر چاله، برداشتن چمن، جا به جا کردن خاک ها و... به کار می روند. 

چنگال باغبانی: چنگال های باغبانی ابزاری کارآمد برای چرخاندن خاک در گلدان یا خاک هستند. چنگال هایی که دارای انحنای جزئی هستند، برای مالچ پاشی و یا چرخاندن توده های کمپوست در خاک مفید هستند.

کج بیل: در شغل باغبانی کج بیل برای شکل دادن به خاک، برداشتن علف های هرز و تقویت خاک و رشد گیاهان استفاده می شود. 

شیلنگ یا نازل قابل تنظیم: آب پایه و اساس رشد گیاهان و گل ها است. شیلنگ باغ باید به هریک از قسمت های باغ برسد و بتوان با استفاده از آن به شکل اسپری، باغ را آبیاری کرد. شلنگ های مخصوص باغبانی قطرهای مختلفی دارند. باید به شعاع پاشش آب، طول و قابلیت کنترل و تنظیم فشار آب شیلنگ توجه کرد. طول شلنگ بر فشار آب تأثیر می گذارد. هرچه شلنگ طولانی تر باشد، فشار آب خروجی از آن کاهش می یابد.

چرخ دستی: یک چرخ دستی برای جا به جا کردن خاک، گیاهان و ... لازم است. 

آبپاش: آبپاش ها نوع، جنس و اندازه های گوناگونی دارند. آبپاش های پلاستیکی سبک تر ازنوع  فلزی هستند، اما دوام چندانی ندارند. قوطی های فلزی باید در برابر زنگ زدگی گالوانیزه شوند.

خدمات باغبانی موج نو شامل چه مواردی است؟

شرکت موج نو در کنار ده ها خدماتی که در حوزه های متنوع خدماتی ارائه می دهد، با یه کارگیری متخصصان باغبانی، برای طراحی و اجرای فضای سبز، درخت کاری و گل کاری، اجرای انواع سیستم های آبرسانی و سمپاشی، خدمات نوین به مشتریان عرضه می کند. تحویل تمامی این خدمات بر عهده افراد حرفه ای قرار می گیرد که در این حوزه ها سابقه و تجربه مطلوبی دارند. از این جهت، برای طراحی فضای سبز مجتمع ها، برج ها و شهرک ها و حتی خانه یا محل کار خود می توانید با خیال آسوده به نیروهای شرکت موج نو اعتماد کنید و از خدمات دارای پشتیبانی مستمر برخوردار شوید. 

برای دریافت خدمات موردنظرتان می توانید با 02174402 تماس بگیرید. کارشناسان ما سفارش شما را ثبت می کنند و در اولین فرصت، خدمتی حرفه ای به شما عرضه می شود.