سه راه حل بنیادی برای افزایش بهره وری کارخانه ها 

سه راه حل بنیادی برای افزایش بهره وری کارخانه ها 

1399/10/4 رقیه علینقی زاده
برای افزایش سطح سودآوری در کارخانه ها باید به چند مسئله بنیادی توجه کرد. با در نظر گرفتن نکات اساسی در تامین بهداشت و شرایط ایمنی کارخانه می توان گام بلندی در جهت افزایش بازدهی کارکنان و بهبود سطح کیفی محصولات برداشت. موج نو تیم های حرفه ای برای ارائه خدمات متنوع به کارخانه ها را در زمان کوتاهی تامین می کند.

سه راه حل بنیادی برای افزایش بهره وری کارخانه ها 

برای اینکه بهره وری کارخانه ای به حداکثر ممکن برسد، لازم است به مسائل اساسی و تاثیرگذاری توجه کرد. دو عامل مهم برای افزایش بهره وری کارکنان و تولیدات کارخانه حفظ ایمنی و برخورداری از خدمات نظافت است. تامین شرایط ایمنی در محل کار، به ویژه صنایع تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چراکه عموماً در کارخانه های تولیدی، از ماشین آلات و تجهیزات ویژه و خطرناکی در خطوط تولید استفاده می شود. حفظ بهداشت عمومی در کارخانه ها، تمیز کردن انبارها، خط تولید، ابزارها و دستگاه ها روی سطح کمی و کیفی تولیدات هر کارخانه ای، اثربخشی قابل توجهی دارد. از این رو، مسئولان کارخانه ها به تامین این دو مؤلفه اساسی، اهمیت ویژه ای می دهند. چون در نهایت به کاهش هزینه ها و افزایش کارایی منجر می شود. با اتخاذ رویکرد حرفه ای می توان علاوه بر تامین امنیت کارکنان کارخانه، بهره وری را هم افزایش داد. مسئولان حرفه ای کارخانه ها سه نکته مهم را برای تامین شرایط ایمنی در کارخانه مدنظر قرار می دهند. در ادامه به تفضیل به این موارد اساسی می پردازیم. 

1. سازماندهی و بهینه سازی محیط کارخانه

در واقع آسان ترین و در عین حال مؤثرترین راه برای افزایش بهره وری کارخانه و ایمنی تجهیزات آن، این است که فضای کارخانه را سازمان دهی کنید. یکی از نمونه های سازماندهی ضعیف فضای کارخانه این است که کارکنان مجبور باشند مسیر نسبتاً طولانی را در خط تولید طی کنند. برای بهینه سازی روند تولید و افزایش کارایی کارکنان باید دست به سازماندهی مجدد فضای کارخانه بزنید. در واقع به گونه ای عناصر تولید را کنار هم بچینید که در نهایت به افرایش بهره وری منجر شود. در این بین از هر چیزی که روند تولید را کند کرده و یا موجب تحلیل انرژی کارکنان می شود، صرف نظر کنید. همچنین با حذف موارد غیرضروری در محل فعالیت کارکنان، از هر گونه آسیب و تصادفی در اثر لغزش یا سر خوردن جلوگیری می شود. برای تسریع گردش کار از مسیرهای ویژه و متحرک می توان استفاده کرد تا هر چه بیشتر به بهینه سازی تولید کمک کرد.  
به عنوان مثال، در نظر بگیرید وقتی محصولی قرار است از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می شود، آیا می توان مسیر آن را کوتاه تر کرد؟ برای ساده سازی روند تولید و افزایش ایمنی و بهبود جدول زمانی تولیدات خود، راه های موثر را بر اساس فضای کاری خود بیابید و پیاده سازی کنید. 

2. بهره گیری از سرویس های تعمیر و نگهداری

رقابت میان تولیدکنندگان، رضایت مشتری و سطح بالای فعالیت های عملیاتی در کارخانه به عملکرد تجهیزات و دستگاه ها و سطح بهره وری کارخانه بستگی دارد. برای تأمین خواسته های مشتریان و حفظ یک محیط کاری پایدار، تجهیزات و ماشین آلات باید کاملاً کارآمد و ایمن باشند تا خللی به گردش کار وارد نشود. آموزش های لازم به کارکنان را در نظر داشته باشید تا به دستورالعمل ها و اهداف استفاده از هر دستگاه مسلط باشند و در صورت بروز هر گونه خرابی یا مشکل در هر قطعه ای سریعاً آن را گزارش دهند تا در زمان تعمیر، از ماشین آلات استفاده نشود. به علاوه، تمیز کردن و بازرسی منظم تجهیزات، احتمال بروز هر گونه اختلالی را کاهش می دهد. می توان با به کار گیری تکنسین فنی به صورت دوره ای، مطمئن شد که تجهیزات کارخانه به تعمیر نیاز دارند یا خیر. با سرویس منظم تجهیزات کارخانه، از بروز خسارت های جبران ناپذیر و هزینه های گزاف نیز جلوگیری می شود. در نظر گرفتن یک برنامه پیشگیرانه در سراسر کارخانه به شدت توصیه می شود تا قبل از وقوع حوادث محتمل، شرایط ایمنی برای کارکنان تضمین شود و از بروز حوادث و توقف غیرمنتظره فرایند تولید نیز جلوگیری شود. 

اگر برای نگهداری و سرویس تجهیزات کارخانه به دنبال تکنسین فنی ماهری هستید، می توانید با 02174402 تماس بگیرید. با دریافت مشاوره رایگان موج نو، از خدمات باکیفیت برخوردار شوید. 

3. آموزش کارکنان کارخانه 

آموزش کارکنان کارخانه به نوعی یک الزام است که باید به صورت مستمر انجام شود. برای هر کارخانه ای تولید ایمن و کارامد در رأس اولویت های آن است. استفاده از تجهیزات به روز و آموزش به کار گیری آن ها سبب می شود کارکنان وظایف خود را به صورت ایمن و هوشمندانه انجام دهند. وقتی تجهیزات یا فناوری جدیدی در کارخانه نصب می شود، زمانی را به آموزش کارمندان و کارکنان خود اختصاص دهید. مطمئن شوید که تمامی پرسنل به درستی آموزش دیده اند تا با اجرای موارد زیر مسئولیت های محوله خود را با رعایت اصول ایمنی انجام دهند:

  • همیشه از تجهیزات ایمنی مورد نیاز (دستکش، عینک، لباس محافظ) استفاده کنید.
  •  در فعالیت ماشین آلات تداخلی ایجاد نکنید.
  • هرگز ماشینی را استفاده نکنید که برای استفاده از آن آموزش ندیده اید.
  • هنگامی که ماشین ها در حال بارگیری هستند، از محل بارگیری فاصله داشته باشید.

خدمات موج نو به کارخانه ها شامل چه مواردی می شود؟

موج نو در تأمین نیروی انسانی برای امور مختلف در کارخانه ها سابقه درخشانی دارد. تحلیل نیازهای موجود در کارخانه ها منجر به ایجاد طیفی از خدمات پرطرفدار در موج نو شده است. نیروی تاسیسات فنی، نیروی بسته بندی و جا به جایی در کارخانه و به طور کلی تامین نیروی روزمزدی از جمله خدمات متعددی است که به کارخانه ها و صنایع تولیدی ارائه می شود. برای هر دسته از خدمات، تکنسین های فنی مجربی شناسایی می شود. تمامی مهارت های نیروها راستی آزمایی شده و از فیلترهای گوناگون منابع انسانی عبور می کنند. از این رو، بدون اینکه از مسیر سنتی اقدام به تامین نیرو کنید، از جوانب مثبت اقدام خود برای تامین نیرو بهره خواهید بود. دیگر نیازی نیست نگران مسائل چالش برانگیز بیمه نیروها شوید، چون موج نو این مسئولیت را بر عهده می گیرد. در مورد توانایی های واقعی نیروها هم اطمینان خاطر خواهید داشت. از همه مهم تر ارزیابی خدمات در پایان کار است. موج نو بستری را فراهم کرده تا برای ارتقای سطح کیفی خدماتش، با ارائه نظرسنجی های دقیق از مشتریان و نیروها، عملکرد نیرو و سطح خدمت را ارزیابی کند.

اگر برای فعالیت های کارخانه به دنبال نیروهای حرفه ای هستید، می توانید از طریق تماس با 02174402 از خدمات فوری، در دسترس و مطمئن نیروهای موج نو بهره مند شوید.