نحوه ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی

نحوه ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی

1399/9/23 رقیه علینقی زاده
در صورت نادیده گرفتن مسائل ایمن سازی در کارخانه، خطر آتش سوزی به شدت افزایش می یابد. با توجه به این که محیط کارخانه پر از مواد قابل احتراق است، باید برای جلوگیری از بروز خسارات جبران ناپذیر، اصول امینی را جزء به جزء رعایت کرد. علاوه بر تهیه امکانات و تجهیزات ایمن باید به صورت مستمر برای سرویس و نگهداری ماشین آلات و دستگاه ها اقدام کرد. همه این اقدامات در کنار یکدیگر محیطی امن برای کارکنان، محصولات و تجهیزات در بخش های مختلف کارخانه فراهم می کند.

نحوه ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی

خطر آتش سوزی یا اتفاقات مشابه در انبار یا تأسیسات کارخانه های تولیدی می تواند خسارات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. تجهیزات و ماشین آلات مختلف در کارخانه ها در صورت عدم نگهداری صحیح، نه تنها می توانند خطرات سنگینی را متوجه صاحبان کارخانه ها کنند، بلکه آسیب های گسترده آتش سوزی می تواند موقعیت تجاری آن ها را نیز به خطر بیندازد. برای محافظت از کارکنان، اجناس و محصولات کارخانه ها در برابر آتش سوزی، تولیدکنندگان همیشه باید اصول ایمنی در برابر آتش سوزی را جدی بگیرند و اطمینان حاصل کنند که تمام بخش های کارخانه مجهز به تجهیزات ایمنی باشند. 

برای ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

در مورد ایمن سازی کارخانه ها در برابر آتش سوزی، موارد و توصیه های مختلفی وجود دارد که تأسیسات تولیدی و انبارها می توانند بر اساس آن ها، اقدامات احتیاطی را در برنامه داشته باشند. در ادامه، به هفت مورد از مهم ترین نکات مربوط به نحوه ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی می پردازیم:

1. برای کارکنان کارخانه، برنامه خروج اضطراری در نظر بگیرید

اگر در تأسیسات کارخانه آتش سوزی رخ دهد، اولویت این است که مطمئن شویم کارکنان می توانند در چنین شرایطی به سرعت از محیط آتش سوزی خارج شوند. آتش سوزی باعث بروز استرس و ترس شدید در افراد می شود. سرپرستان بخش های مختلف کارخانه می توانند با ایجاد یک برنامه خروج و تخلیه اضطراری، همه کارکنان را به روشی آرام و کنترل شده به ایمن ترین قسمت کارخانه هدایت کنند. 

2. نصب تجهیزات ایمنی

سیستم ها و تجهیزات ایمنی در برابر آتش سوزی در محیط کارخانه ها، معمولاً به عنوان اولین خط دفاعی در برابر آتش سوزی در انبار یا کارخانه تولیدی عمل می کنند. از یک کپسول آتش نشانی دستی گرفته تا سیستم های پیچیده مهار آتش می تواند به مهار یا خاموش شدن شعله های آتش کمک کنند تا آتش از کنترل خارج نشود. وجود تجهیزات ایمنی در برابر آتش بسیار ضروری و حیاتی است زیرا پس از شروع آتش سوزی و تا قبل از رسیدن تیم های آتش نشانی جلوی آسیب و خسارات جدی را خواهد گرفت. 

3. آموزش اصول ایمنی آتش نشانی

می توان با آموزش اصول ایمنی در برابر آتش سوزی، کارکنان، محصولات و تاسیسات را از خطرات جدی در امان نگه داشت. اختصاص چند دوره حفاظت و ایمنی در برابر آتش سوزی برای تمامی کارکنان کارخانه بسیار ضروری است تا در شرایط این چنینی، خسارات وارده را به حداقل رساند. آموزش اصول ایمنی باید شامل محل نصب تجهیزات ایمنی، شناسایی همه راه های خروج اضطراری، دستورالعمل های مربوط به نحوه استفاده از دستگاه ها و تجهیزات برای مهار آتش، افزایش دانش عمومی در مورد نحوه شروع یا گسترش آتش سوزی و... باشد. آموزش نکات لازم، موجب ارتقای دانش عمومی کارکنان برای واکنش صحیح در برابر آتش سوزی و حفظ آرامش در شرایط اضطراری می شود. 

4. محیط کارخانه و تجهیزات را تمیز نگه دارید

هنگامی که فضای کارخانه پر از مواد مختلف، کاغذ، زباله و... باشد، احتمال اینکه این موارد به شعله های آتش تبدیل شود، بسیار زیاد است. به ویژه در صورتی که اشیاء و مواد قابل اشتعال در سراسر کارخانه پراکنده باشند. تمامی قسمت های کارخانه از جمله انبارها، خطوط تولید، اتاق های استراحت کارکنان، تجهیزات و دستگاه ها و... باید تمیز و مرتب نگه داشته شوند. تمیز کردن مناطق اطراف ایستگاه های جوشکاری یا سایر فضاهای کاری که جرقه یا شعله های آتش ایجاد می کنند، بسیار حائز اهمیت است. می توان تعداد زیادی سطل زباله یا سطل بازیافت و از همه مهم تر کپسول های اطفای حریق در قسمت های مشخصی از کارخانه تعبیه کرد.

5- پوشیدن لباس های محافظ در برابر آتش

نکته دیگر در مورد ایمنی در برابر آتش سوزی که اغلب نادیده گرفته می شود، الزام کارکنان به پوشیدن لباس محافظ در زمان کار با ماشین آلات است. به ویژه تجهیزات یا ماشین آلاتی که گرما و جرقه بیش از حدی ایجاد می کنند. بعضی اوقات کارکنان از پوشیدن تجهیزات محافظتی سرباز می زنند زیرا معتقدند کار کندتر پیش می رود. ایمن بودن بهتر از مواجه شدن با خسارات جانی و مالی سنگین است. اجرای قوانین سختگیرانه ای که کارمندان را ملزم به پوشیدن لباس محافظ برای همه فعالیت های درگیر با حرارت بالا یا جرقه می کند، ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی را دوچندان می کند. رعایت مقررات نه تنها راهی عالی برای ارتقای ایمنی در برابر آتش سوزی انبار یا تأسیسات تولیدی است، بلکه تضمین می کند که در صورت بروز حادثه احتمالی، جریمه ای متوجه کارخانه نشود. 

6. نگهداری و سرویس تجهیزات و ماشین آلات

همیشه توجه به عوامل پیش گیرانه رویکردی حرفه ای است. صاحبان و سرپرستان کارخانه ها به خوبی می دانند نکته کلیدی برای ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سازی در نظر گرفتن نکات پیش گیرانه است. یکی از مواردی که پرداختن به آن، جلوی خسارات را خواهد گرفت، سرویس مداوم تجهیزات موجود در کارخانه است. به کارگیری نیروهای فنی و تاسیساتی حرفه ای برای کارخانه این مهم را برای کارخانه ها برآورده می کند. برای اینکه خط تولید کارخانه مختل نشود و کارخانه متضرر نشود، لازم است برای نگهداری سیستم های مختلف کارخانه هزینه کرد. سیستم های اطفا و اعلان حریق به صورت مداوم باید بررسی شوند تا در صورت لزوم عیب یابی شده و نقص فنی آن ها برطرف شود. این اقدام ایمن سازی کارخانه را در برابر حریق و آتش سوزی مسجل می کند. 

اگر برای سرویس و نگهداری تجهیزات و تاسیسات کارخانه ها به دنبال نیروی فنی ماهر و حرفه ای هستید، با 02174402 تماس بگیرید. موج نو برای تامین نیروی تاسیساتی موردنیاز کارخانه ها آمادگی کامل دارد. 

7. از متخصصان ایمنی در برابر آتش سوزی کمک بگیرید

متخصص ایمنی در برابر آتش سوزی کسی است که می تواند در زمینه ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی کمک شایانی کند. کاستی ها و نواقص موجود در سیستم های ایمنی را فوراً شناسایی و برطرف کند. کسی که با تمامی اصول ایمنی و متدهای روز آشنا بوده و برای رفع معایب سیستم های مربوط به اطفا و اعلان حریق آموزش دیده و مجرب باشد. 

موج نو در جهت ایمن سازی کارخانه ها چه خدماتی ارائه می دهد؟

موج نو در ارائه خدمات متنوع به کارخانه ها پیشتاز است. تمامی خدمات در حوزه نظافت، تاسیسات فنی، تامین نیروی کارخانه و ... در قالب پکیج های گوناگون به مشتریان ارائه می شود. همان طور که اشاره شد نظافت محیط های مختلف کارخانه و انبارها و نگهداری از تاسیسات و تجهیزات در راستای ایمن سازی کارخانه در برابر آتش سوزی ضروری است. اگر برای نظافت و یا تعمیر و نگهداری تاسیسات موجود در کارخانه ها به دنبال نیروی نظافت یا تکنسین تاسیسات هستید، می توانید این وظیفه حساس را به موج نو بسپارید. تمامی نیروهای ما از فیلترهای گوناگونی عبور کرده و دارای پروفایل تاییدشده هستند. در نتیجه بدون فوت وقت و بدون نیاز به طی کردن سلسله مراتب استخدام نیرو از خدمات موردنظر برخوردار می شوید. 

برای دریافت انواع خدمات برای کارخانه ها فقط کافیست با 02174402 تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان از خدماتی باکیفیت در زمانی کوتاه بهره مند شوید.