تفاوت های مدل کسب و کار  B2B و B2C

تفاوت های مدل کسب و کار B2B و B2C

1400/5/31 رقیه علینقی زاده
وقتی قرار است کسب و کار یا شرکتی بنیان گذاری شود و شروع به عرضه و فروش محصول یا خدمت و جذب مشتری کند، یکی از سوالاتی که با آن مواجه می شود این است که حوزه کسب و کار آن ها B2B است یا B2C؟ از دیدگاه های مختلفی می توان سیستم فروش کالا یا خدمات را مدل سازی کرد. یکی از این مدل ها بر اساس نوع مشتری است. در ادامه به بررسی این دو مدل از کسب و کارها می پردازیم. 

کسب و کار B2B و B2C چیست؟

شرکت یا مدل کسب و کار B2B (business-to-business) با سازمان ها و شرکت های دیگر ارتباط تجاری دارند و محصول یا خدمت خود را به آن ها عرضه می کنند. اما کسب و کارهای B2C ( Business-to-Consumer) به صورت مستقیم با اشخاص در ارتباطند و مشتریان و مصرف کنندگان برند آن ها عموم مردم هستند. شرکت B2B و B2C دو مدل متفاوت از کسب و کارهای تجاری هستند. البته نمی توان این دو حوزه را کاملاً از هم جدا کرد و گاهی یک شرکت همزمان دارای هر دو مدل از کسب و کار است. هر دو مدل کسب و کار B2B و B2C در ابتدا با تشخیص نیاز مشتریان، فعالیت خود را آغاز می کنند. صرف نظر از نوع بیزنس، ابتدا باید تعیین شود که مشتریان هدف کسب و کار شما به چه چیزی نیاز دارند. می توان از طریق نطرسنجی ها، تحقیقات و... نیاز مصرف کنندگان را شناخت. اگر توجه به این فاکتور مهم یعنی نیاز مصرف کننده نادیده گرفته شود، فروش یک برند به سرعت با کاهش رو به رو می شود. 

تفاوت های مدل کسب و کار B2B و B2C چیست؟

نوع مشتریان

هدف های یک کسب و کار مشخص می کند که کدام یک از این مدل ها انتخاب شود. مهم ترین تفاوت های کسب و کار B2B و B2C مشتریان هدف آن ها است. مشتریان مدل B2B شرکت ها و بیزنس ها هستند و مشتریان مدل B2C اشخاص و مصرف کنندگان نهایی هستند.

مدل های قیمت گذاری

مدل های قیمت گذاری برای مشتریان B2C، صرف نظر از نوع محصول یا خدمت یکسان است. کسب و کارهای B2C برای همه مشتریانش قیمت واحدی برای هر دسته از محصولات یا خدماتش در نظر می گیرد. در صورتی که مشاغل B2B برخلاف B2C سطوح مختلفی از قیمت های دارای تخفیف و بدون تخفیف را ارائه می دهند. به عنوان مثال تعداد و دفعات سفارشات مشتریان مدل B2B نقش مهمی در قیمت نهایی دارد.

ساختار و محتوای وبسایت ها و شبکه های اجتماعی

وبسایت های B2C باید محتوا و تصاویر قانع کننده ای برای جذب مشتری و تبدیل مخاطب به مشتری داشته باشند. سایت های مربوط به مشاغل B2B معمولاً به عنوان داشبورد برای مشتریان استفاده می شوند تا به راحتی خدمات و محصولاتی را که می خواهند خریداری کنند یا به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشند. محتوایی که برای مشتریان کسب و کار B2B  و B2C تولید می شود، تفاوت چشم گیری دارد و با توجه به رفتار هر یک از مشتریان این دو دسته باید زبان و لحن متفاوتی در تولید محتوا به کار برد. معمولاً زبان و لحنی که برای تولید محتوا برای مشتریان و مخاطبان کسب و کار B2B به کار می رود رسمی تر از مدل B2C است و نحوه تعامل و برقراری ارتباط با اشخاص و مشتریان B2C معمولاً دوستانه تر و صمیمی تر است. 

تفاوت در پرداختی های مشتریان

از دیگر تفاوت های کسب و کار B2B و B2C این است که پرداخت های این دو گروه از مشریان نیز با هم فرق دارد؛ ممکن است مشتریان B2B بر اساس شروط ضمن قرارداد و به صورت چند مرحله ای مبالغ محصولات یا خدمات خریداری شده را پرداخت کنند. در حالی که مشتری B2C  به صورت یکجا هزینه را به فروشنده پرداخت می کند. در مدل کسب و کار B2C، روند تسویه حساب ساده است تا مشتریان سبد خرید خود را رها نکنند. در مدل B2B، معمولاً پرداختی ها با مراحل اضافه ای همراه است. 

رفتار مصرف کنندگان B2B و B2C 

مشتریان B2B معمولاً کندتر عمل می کنند و نسبت به خریدهای خود آگاه ترند. دلیل آن هم انبوه بودن خرید آن ها است که کسب و کار شرکت ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. در مقابل، مصرف کنندگان یا مشتریان B2C در زمان خرید سریع تر عمل می کنند؛ به عبارتی مخاطبان این گروه سریع تر به مشتری تبدیل می شوند و معمولاً نسبت به محصولات و خدماتی که دریافت می کنند، آگاهی و اطلاعات زیادی ندارند. 

نقش احساسات در خرید

مصرف کنندگان B2C اغلب بر اساس احساسات خود تصمیم به خرید می گیرند. معمولاً کمپین های تبلیغاتی تاثیر زیادی روی مخاطبان می گذارد و به سرعت آن ها را را در صف خرید یک کالا یا خدمت قرار می دهد. هیجان و شور خرید در مصرف کنندگان B2C بسیار پررنگ است. مثلاً اشخاص برای تغییر روحیه خود دست به خرید می زنند. در گروه دیگر، مصرف کنندگان B2B بر اساس محاسبات عددی تصمیم به خرید می گیرند. 

وفاداری مشتریان

میزان وفاداری و ماندگاری مشتریان یکی از تفاوت های کسب و کار B2B و B2C است. مشتریان b2c همانطور که سریع  تر از مشتریان b2b جذب خرید می شود، سریع تر هم از خرید یک محصول یا خدمت دست می کشند و سراغ برند دیگری می روند. بنابراین نگهداشت این گروه از مشتریان بسیار سخت است. در حالی که مشتریان b2b وفادارترند و در صورت انتخاب یک محصول یا خدمت، مدت بیشتری به مشتری آن خواهند بود. 

تعداد افراد درگیر در خرید

مشتریان مدل تجاری B2C معمولاً یک نفر یا گروه بسیار کوچکی از افراد هستند که به راحتی خواسته ها و نیازهای خود را بیان می کنند و برقراری ارتباط با آن ها بسیار ساده تر است. اما مصرف کنندگان و مشتریان B2B اغلب چندین شخص و حتی یک تیم را در تصمیم گیری های خرید خود شرکت می دهند. ایجاد ارتباط با مشتریان B2B بیشتر زمان می برد و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری از سوی طرفین دارد. 
اکنون که تفاوتهای اصلی بین مدلهای تجاری B2B و B2C را می دانید ، می توانید تصمیمات درستی برای کسب و کار خود بگیرید. به یاد داشته باشید ، هر دو مدل قادر به ارائه حجم بالایی از فروش و محصول محرک برای یک تجارت هستند.

مطالعه بیشتر: بینش مشتری؛ سوخت رونق بازاریابی

چه شرکت هایی هر دو مدل کسب و کار B2B و B2C را ارائه دهند؟

همان طور که اشاره کردیم نمی توان مرز دقیقی بین این دو مدل معروف کسب و کار در نظر گرفت. برخی از شرکت های تجاری به صورت همزمان با مشتری B2B و B2C در ارتباط هستند و کالا یا خدمات خود را به هر دو نوع مشتری می فروشند. به عنوان نمونه، شرکت آمازون همزمان کسب و کار B2B و B2C است. گستردگی محصولات و کالاها در آمازون به اندازه ای است که علاوه بر اشخاص، شرکت ها هم به صورت عمده اقدام به خرید می کنند. البته شرکت آمازون بیشتر به عنوان کسب و کار B2C شناخته می شود اما تقریباً اکثر مشاغل و برندها می توانند محصولات خود را در آمازون بفروشند و به نوعی مشتری B2B آمازون باشند. 

مدل کسب و کار موج نو کدام است؟

شرکت موج نو به عنوان شرکت ارائه کننده خدمات با دو دسته از مشتریان B2B و B2C در ارتباط است. علاوه بر اینکه به هزاران مشترک شخصی سرویس های متنوع خدماتی ارائه می دهد، با شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها همکاری سازمانی دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک از مشتریان موج نو هستند که خدماتی مانند تامین نیروی انسانی، خدمات نظافت محل کار، خدمات بسته بندی و جا به جایی را ثبت سفارش می کنند. موج نو نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده را برای بخش های مختلف شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک تامین می کند تا دغدغه های استخدام نیرو در سازمان ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد. 

شرکت موج نو با آگاهی از تفاوت ها و شباهت های مدل های کسب و کار  B2B  و B2C در تلاش است به هر دسته از مشتریان خود، خدمات باکیفیت و مطمئنی ارائه کند. برای دسترسی راحت تر مشتریان به خدمات موج نو و ارائه فوری خدمات، بستری هوشمند به نام سِرویک راه اندازی شد. در این اپلیکیشن درخواست خدمات، حدود 70 سرویس متنوع وجود دارد. موج نو در تلاش است تا با در نظر گرفتن ویژگی های منحصر به فرد هر یک از مدل های کسب و کار، با توجه به هدف خود، که خدمت رسانی مستمر، باکیفیت و مقرون به صرفه به مشتریان است، گام مؤثری در رفع نیازهای خدماتی افراد و شرکت ها بردارد. 

سخن پایانی

مدل های کسب و کار B2B و B2C دو مدل معروف کسب و کارها هستند که بیشتر بر اساس جنس مشتریانشان متمایز می شوند و رویکردهای خاص خود را دارند. مدل B2B با سازمان ها، شرکت ها و سایر برندها سروکار دارد و مدل B2C با اشخاص و عموم افراد در ارتباط است. رفتار هر دسته از مشتریان این دو مدل باهم متفاوت است؛ برای توسعه فروش یک برند یا کسب و کار و رضایتمندی بیشتر مشتریان، باید به تفاوت این دو مدل توجه کرد. توجه به تفاوت های آن ها، به ویژه اگر کسب وکاری با هر دو مدل سروکار دارد، اهمیت بیشتری دارد. 

 

منبع: bluecart