اصول کوددهی و سمپاشی باغات

اصول کوددهی و سمپاشی باغات

1400/4/1 رقیه علینقی زاده
خاک گیاهان و درختان نقش مهمی در نحوه باردهی و رشد آن ها دارد. با کوددهی و سمپاشی به صورت اصولی و در مناسب ترین و بهترین زمان از سال می توان محصولات کشاورزی مرغوبی برداشت کرد. خدمات باغبانی حرفه ای و اصولی این امکان را فراهم می کنند تا سود خود را از فعالیت های کشاورزی چندبرابر کرده و محصولات تازه و باکیفیتی به بازار عرضه کرد.

اصول کوددهی و سمپاشی باغات

برای پرورش درختان و گیاهان و تولید محصولات مرغوب و باکیفیت، وجود خاک مناسب و غنی از مواد آلی و عناصر غذایی ضروری است. وجود خاک مرغوب و حاصلخیز برای کشاورزی تابع عواملی مانند آبیاری، کوددهی و سمپاشی باغ است. توجه به زمان و نحوه سمپاشی و کوددهی باغات می تواند نقش تعیین کننده ای در کیفیت و کمیت برداشت محصول داشته باشد. اگر گیاهان و درختان در مراحل حساس از رشد، مواد مغذی مناسبی از خاک دریافت نکنند، باروری کمتری دارند و محصولاتشان کیفیت پایین تری خواهد داشت. همچنین بیشتر در معرض حشرات و آفات قرار می گیرند. 

بهترین زمان برای سمپاشی و کوددهی درختان و گیاهان

استفاده از کود در فصل نامناسب، رشد گیاهان یا درختان باغ را بی جهت تسریع می کند و در هوای سرد مشکل ساز می شود. خاک های ضعیف باید با کود غنی شوند تا ریشه گیاه و یا درخت را محکم در خود نگه دارند. زمان سمپاشی یا کوددهی برای هر گیاه یا درختی متفاوت است اما همه آن ها از یک قانون کلی پیروی می کنند. اوایل بهار زمان مناسبی برای کودده گیاهان و درختان میوه است. این اقدام به رشد برگ ها و تولید میوه در سایر فصل ها کمک زیادی می کند. البته در برخی مناطق که سرمای زمستان در فصل بهار هنوز برقرار است، توصیه می شود کوددهی کمی به تعویق بیفتد. چون کوددهی همزمان با وجود یخ زدگی و برف، رشد برگ ها و ساقه ها و در نهایت تولید محصول مرغوب را مختل می کند.

هنگامی که گیاه یا درخت در اوج رشد است، بهترین زمان برای کود دادن به آن ها است. درختان بعد از پایان زمستان، شروع به شکوفه دادن می کنند. بهترین زمان برای کوددهی بیشتر گیاهان، فصل بهار است. تابستان و پاییز هم برای کوددهی مناسب است اما در فصل زمستان این کار را انجام ندهید چون باعث رشد گیاه یا درخت نمی شود. گیاهان در فضای باز، گیاهانی مانند سبزیجات، از کودهایی با فرمول های ملایم یا کود آهسته رهش استفاده کنید. به این ترتیب گیاهان به تدریج و طی ماه های طولانی از خاک مغذی تغذیه خواهند کرد.

تغذیه سبزیجات با کودهای مناسب در کل فصل رشد، باعث افزایش رشد و بهره وری آن ها می شود. در نظر داشته باشید که گیاهانی را که تازه در خاک می کارید، کود ندهید. تا زمانی که در خاک به خوبی مستقر شوند، صبر کنید. چون کوددهی باغات در زمان نامناسب، باعث انفجار رشد گیاه و در نهایت تضعیف رشد ریشه آن می شود. قبل از آنکه اقدام به سمپاشی یا کوددهی باغ خود کنید، ابتدا چند سؤال از خودتان بپرسید:

  • مشکل باغ چیست؟
  • می خواهید علف هرز باغ را از بین ببرید یا حشره و آفت خاصی را؟
  • آیا مشکل باغ شما آنقدر جدی است که نیاز به سمپاشی داشته باشد؟

بی خطرترین سموم دفع آفات چیست و چه زمانی باید از آن ها استفاده کرد؟

قبل از اینکه کارهای باغبانی مانند کوددهی و سمپاشی را انجام دهید، ابتدا باید با مشورت گرفتن از کارشناس باغبانی مطمئن شوید که آیا باغ شما به کود نیاز دارد یا خیر. قبل از آنکه بخواهید خاک باغ را با کود غنی کنید ابتدا باید میزان مواد غنی موجود در خاک را بسنجید و در صورت تأیید مشخص کنید که باغ شما به چه نوع کودی احتیاج دارد. 
کود
کود دادن زیاد باعث رشد سریع چمن و یا علف و گیاهان باغ شما می شود و سبب تضعیف رشد ریشه ها می شود. رشد سریع علف های باغ هم نیاز شما به چمن زنی و از بین بردن علف های هرز را بیشتر از قبل می کند. اگر برخی از گیاهان باغ شما بیش از حد گل می دهند، می توانید با دادن کود زیاد به آن، جلوی گل دهی آن را نیز بگیرید. چون کود زیاد باعث رشد بیشتر برگ های گیاهان می شود و در مقابل تولید گل را کمتر می کند. 
آفت کش ها
اگر می خواهید از سموم دفع آفات یا علف کش ها استفاده کنید، متخصصان خدمات باغبانی می گویند ابتدا باید معضل را ریشه یابی کنید؛ ببینید که علف هرز باغ شما از چه نوعی است و چه نوع حشره ای بیشتر باغ شما را محاصره کرده است و به چه نوع گیاهی بیشتر از بقیه حمله می کند. یک نوع آفت کش برای هر آفت یا حشره ای مناسب نیست. ممکن است آفت کش خاصی روی گیاه گوجه فرنگی اثربخش باشد اما برای بادمجان ها نتیجه ای نداشته باشد. 

آیا وقت کود دادن باغ فرا رسیده است؟ 

بهار و تابستان بهترین زمان برای رسیدگی به باغات است تا در فصل برداشت، کشاورز بهترین نتیجه را در برداشت محصولات خود بگیرد. بهار فصل چمن زنی، مالچ پاشی، بریدن علف های هرز  و علاوه بر همه این ها وقت کوددهی و سمپاشی است. استفاده از سموم دفع آفات و حشرات و سایر علف کش ها در این فصل بیشتر می شود. 
بعد از استفاده از برخی از سموم دفع آفات، ممکن است لازم باشد باغ را آبیاری کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی موجود در کود یا سایر مواد شیمیایی وارد خاک شود. البته برخی دیگر از گیاهان نیازمند شرایط خشک بعد از فرایند کوددهی هستند.  

بیشتر بخوانید: راهنمای پیوند زدن درختان میوه

رعایت اصول ایمنی در زمان کوددهی و سمپاشی

نیروهای باغبانی هنگام استفاده از هریک از مواد شیمیایی، اصول ایمنی را هم در نظر می گیرند و با استفاده از تجهیزات لازم خدمات مطمئنی ارائه می دهند. اگر می خواهید خودتان باغ را سمپاشی کنید حتماً شرط احتیاط را در نظر بگیرید و از دستکش پلاستیکی و لباس آستین بلند استفاده کنید تا از تماس مواد شیمیایی با پوست خود جلوگیری کنید. همچنین استفاده از ماسک تنفسی، کلاه یا محافظ پا را هم جدی بگیرید. در زمان کوددهی و سمپاشی درختان و گیاهان باغ هرگز از دستکش یا کلاه چرمی استفاده نکنید زیرا چرم مواد شیمیایی را جذب کنند.
مواد شیمیایی که برای کنترل آفات و یا بهبود خاک استفاده می شوند باید از نظر خطر سمی بودن کاملاً کنترل و آزمایش شوند. چون سموم دفع آفات ممکن است منجر به مسمومیت افراد، حیوانات و آلودگی خاک و آب های زیرزمینی شوند.  

به جای مواد شیمیایی از چه چیزی می توان برای بهبود رشد گیاه استفاده کرد؟

مالچ یا خاکپوش به پوششی گفته می شود که معمولاً از خاک برگ، خاک اره، کاه و... تشکیل می شود و به عنوان لایه محافطتی خاک عمل می کند. مالچ می تواند به تنهایی رشد علف های هرز را به ویژه برای گیاهان یک ساله کاهش دهد. پس به جای مواد شیمایی و علف کش ها می توانید از جایگزین بی خطری مثل مالچ استفاده کنید. 

برای دریافت ایده های نوین نیروهای باغبانی موج نو در مورد استفاده از مواد طبیعی و شیمیایی دفع آفات و حشرات با شماره 02174402 تماس بگیرید. 

اصول مخلوط كردن سموم دفع آفات

متخصصان باغبانی موج نو اصول زیر را برای ترکیب و مخلوط کردن سموم شیمیایی دفع آفات پیشنهاد می دهند:
اگر از سمپاش های دستی استفاده می کنید، قبل از استفاده آن را با آب بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد و نازل به آن به درستی وصل باشد. به خصوص هنگام مخلوط کردن آفت کش ها احتیاط کنید. دستورالعمل های روی مواد شیمایی و آفتکش ها را با دقت بخوانید. در صورت نشت سم از سمپاش، آب، صابون، حوله و شیلنگ در دسترس داشته باشید. حتما آن ها را در مکان باز یا با تهویه مناسب ترکیب کنید. هنگام استفاده از سموم دفع آفات و حشرات، افراد و حیوانات خانگی را از محدوده سمپاشی دور کنید. به علاوه اپلیکاتور و سمپاش را پس از استفاده کاملا تمیز کنید.
بلافاصله پس از استفاده از سموم دفع آفات و حشرات و تمیز کردن اپلیکاتور، لباس های خود را با یک ماده شوینده قوی در آب گرم بشویید. این لباس ها را با سایر لباس های خود نشویید. بعد از پایان کار، دوش آب گرم بگیرید و موهای خود را به خوبی بشویید.

برای دریافت خدمات متنوع شرکت موج نو، از خدمات نظافت و تاسیسات گرفته تا خدمات پرستاری در منزل و ده ها سرویس ویژه محل کار و منزل، می توانید با نصب اپلیکیشن سرویک، سفارش موردنیاز خود را ثبت کنید. همچنین شماره تماس 02174402 آماده پاسخگویی به مشتریان است.