راهنمای پیوند زدن درختان میوه

راهنمای پیوند زدن درختان میوه

1400/1/30 رقیه علینقی زاده
پیوند درختان میوه یکی از روش های تکثیر درختان است که مزایای زیادی دارد. برای گرفتن بهترین نتیجه باید در زمان مناسبی از سال اقدام به پیوند زدن کرد. همچنین باید در نظر داشت که کدام پایه و پیوندک را می توان به هم پیوند زد.

راهنمای پیوند زدن درختان میوه

پیوند زدن درختان روشی برای تکثیر آن ها است. در این روش بافتی از یک درخت جدا شده و روی بافت درخت دیگر متصل می شود تا رشد کند. قلمه کوچکی که به بافت درخت دیگر وصل می شود، به عنوان پیوندک شناخته می شود. پیوند روی پایه درخت که دارای ریشه است قرار می گیرد. پیوند زدن درختان میوه باید در زمان مناسب و با اصول خاصی انجام شود تا میوه دهی درختان به حداکثر برسد. 

چرا درختان میوه را پیوند می زنند؟

برخی از ریشه های درختان بسیار مقاوم تر از بقیه هستند. به عنوان نمونه ریشه نارنج در برابر تغییرات شدید آب و هوایی مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل انواع مرکبات را روی پایه درخت نارنج پیوند می زنند. از طرفی اگر درخت میوه ای آسیب ببیند یا در اثر یخ زدگی تا حد زیادی خشک شود، می توان با پیوند زدن آن را نجات داد. پیوند زدن درختان میوه جزو خدمات باغبانی است که روی میوه دهی و ثمره درختان میوه هم اثرگذار است. برای اصلاح باغات هم کشاورزان در طول سال، درختان میوه باغ خود را پیوند می زنند تا محصول مرغوب تری را برداشت کنند. 

بهترین زمان برای پیوند زدن درختان میوه

نوع گیاه عامل مهمی در تعیین زمان مناسب برای پیوند زدن است. اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای پیوند زدن درختان میوه است. شیره نباتی درخت ممکن است برای عمل پیوند زدن مسئله ساز شود. هر وقت مقدار شیره نباتی کافی به نظر رسید، می توان پیوندک را روی پایه پیوند زد. در فصل های بسیار گرم و بسیار سرد، پیوند زدن درخت پیشنهاد نمی شود. در صورت کافی نبودن شیره نباتی، عمل پیوند انجام نمی شود. 

پیوند زدن درختان میوه در 7 مرحله

برای پیوند درخت میوه مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: پیوندک را در زمستان تهیه کنید. چون در زمستان گیاه رشد نمی کند و به انرژی کمتری برای رشد نیاز دارد. 
مرحله 2: پیوندک را به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید که چوب پیوندک هیچ بیماری یا آفتی ندارد. طول برش باید تقریباً 40 سانتیمتر و قطر آن به اندازه قطر مداد باشد.
مرحله 3:  نام درخت و تاریخ برش پیوندک را روی آن با برچسب مشخص کنید. 
مرحله 4: پیوندک را در حوله کاغذی مرطوب پیچیده و آن را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس بسته بندی آن را در یخچال قرار دهید. میوه های رسیده را از یخچال خارج کنید. برخی از میوه ها به هنگام رسیدن اتیلن تولید می کنند که می تواند برای پیوندک مضر باشد و آن را از بین ببرد.  
مرحله 5: پایه را از قبل سفارش دهید. 
مرحله 6: می توانید در بهار پیوند زدن درختان میوه را آغاز کنید. اگر درختان میوه در محیط اطرافتان دارای جوانه هایی در شرف باز شدن هستند، بهترین زمان برای پیوند زدن درختان میوه است.  
مرحله 7: حالا یکی از روش های پیوند زدن را انتخاب کنید. 

کدام درختان میوه را می توان با هم پیوند زد؟

برای پیوند زدن درختان میوه باید این نکته را در نظر داشت که پایه و پیوندک باهم سازگار باشند. پایه و پیوندک باید از یک گونه گیاهی باشند. پایه ها و پیوندک ها از گونه های مختلف و از یک جنس نیز معمولاً سازگار هستند. اگر گونه های ناسازگار مثل گلابی و پیاز را با هم پیوند بزنید، سمی از پایه گیاه یا درخت وارد پیوندک می شود و پیوندک را مسموم می کند و در نهایت آن را از بین می برد. چون پایه و پیوندک ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. 
در صورتی که نشانه های زیر را بعد از پیوند زدن درخت دیدید، احتمالاً پایه و پیوندک با هم سازگار نبوده اند:

•    برگ های پیوند زرد شدند
•    رشد پایه و پیوند با هم تناسبی ندارد
•    پایه از پیوند جدا شود
•    پیوند درخت به خوبی جوش نخورد

خدمات باغبانی مطمئن را از کجا دریافت کنیم؟

اگر بخواهیم کارهای باغبانی را به شکل اصولی و بدون ضرر و زیان انجام دهیم، بهتر است از خدمات متخصصان این حوزه استفاده کنیم. خدمات باغبانی شامل هرس درختان، کاشت گل و گیاه، سمپاشی، درخت کاری، پیوند درختان و گیاهان، اجرای انواع سیستم های آبرسانی و ... می شود. برای استفاده از خدمات باغبانی می توان از روش های مطمئن و حرفه ای اقدام کرد و از طریق شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات، از بهترین و مطمئن ترین خدمات باغبانی بهره مند شد. اگر بخواهید درختان میوه خود را اصولی پیوند بزنید و یا از هر خدمت جانبی دیگری استفاده کنید، شرکت موج نو در خدمت شماست. 

موج نو با تامین نیروهای حرفه ای باغبانی، نیازهای شما را در این زمینه برآورده می کند. برای دریافت خدمات با شماره 02174402 تماس بگیرید و سفارش موردنظرتان را ثبت کنید.