نظافت اتاق کودک

نظافت اتاق کودک

1398/1/5 سارا سلیمان پور
نظافت اتاق کودک مرحله مهمی در فرایند نظافت منزل می باشد. کودکان به دلیل اقتضای سنشان، دائما در حال بازی کردن و ریخت و پاش بوده و ناخواسته، منجر به برهم ریختگی خانه و به ویژه اتاق خود می گردند.

نظافت اتاق کودک

نظافت اتاق کودک مرحله مهمی در فرایند نظافت منزل می باشد. کودکان به دلیل اقتضای سنشان، دائما در حال بازی کردن و ریخت و پاش بوده و ناخواسته، منجر به برهم ریختگی خانه و به ویژه اتاق خود می گردند. به همین خاطر، نظافت اتاق کودک می بایست در فواصل زمانی کوتاه تری نسبت به سایر قسمت های منزل انجام شود. همچنین، به دلیل حساس تر بودن پوست و مجاری تنفسی کودکان نسبت به بزرگسالان، نظافت اتاق کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این مقاله قصد داریم گام های اصلی تمیز کردن اتاق کودک را مطرح نماییم. با ما همراه باشید. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


 مراحل نظافت اتاق کودک 

جمع آوری اسباب بازی ها

مهم ترین گام در نظافت اتاق کودک، جمع آوری اسباب بازی ها از قسمت های مختلف منزل می باشد. این عمل به از بین بردن آشفتگی و درهم ریختگی اتاق فرزند دلبندتان کمک شایانی می نماید. همچنین، توصیه می کنیم که اسباب بازی ها را هنگام جمع آوری، دسته بندی نیز بنمایید. به عنوان مثال، ماشین های اسباب بازی را کنار هم، عروسک ها را کنار هم، پازل ها را کنار هم، لگوها را کنار هم و بازی های فکری را کنار هم قرار دهید. بدین ترتیب، علاوه بر مرتب شدن اتاق، در مراجعات بعدی فرزندتان به منظور پیدا کردن و استفاده از یک اسباب بازی نیز با مشکل مواجه نخواهد شد.   

مرتب کردن وسایل نقاشی کودک

از دیگر مراحل نظافت اتاق کودک، مرتب کردن لوازم نقاشی کودک می باشد. همه کودکان به نقاشی کردن علاقه دارند. از جمله ابزارهای نقاشی مورد استفاده کودکان، می توان به آبرنگ، گواش، مداد رنگی، ماژیک و مواردی از این دست اشاره نمود. زمانی که کودک از این ابزارها استفاده می نماید، در بسیاری از مواقع، ممکن است در و دیوار اتاق خود و سایر قسمت های منزل را رنگی و لکه دار نماید. در این صورت، می بایست این قسمت ها را تمیز نمایید. همچنین، می بایست با فرزندان خود صحبت کرده و آنها را در خصوص چگونگی استفاده از وسایل نقاشی توجیه نمایید. در این صورت، دیوارها، فرش و سایر قسمت های منزل، کمتر در معرض رنگ و آلودگی قرار می گیرد. 

خالی کردن سبد لباس های چرک

همان طور که همه افراد می بایست سبدی مخصوص لباس های کثیف خود در منزل داشته باشند، کودکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می بایست سبدی مخصوص لباس های چرک کودک خود نیز در اتاق وی قرار دهید. به هنگام نظافت اتاق کودک، می بایست سبد لباس های چرک کودک را بررسی نموده و در ماشین لباسشویی بریزید. همان طور که در مقالات پیشین اشاره نمودیم، شستشوی لباس نوزاد و کودک به جهت لطافت پوست کودکان، از حساسیت خاصی برخوردار می باشد. می بایست از شوینده هایی استفاده کنید که بدن کودک را آزرده نکرده و در بدن وی ایجاد حساسیت و خارش نکند. همچنین، پس از تخلیه لباس ها، می بایست سبد حاوی لباس ها را نیز بشویید تا آثار ادارا و عرق در آن از بین برود. 

سرویس خواب کودک خود را تمیز کنید

یک مرحله اساسی از نظافت اتاق کودک، توجه به پاکیزگی سرویس خواب کودک می باشد. روبالشی کودک خود را زود به زود بشویید. ملحفه و روی تشک فرزندتان نیز می بایست در فواصل زمانی کوتاه شسته شود. همچنین، خوشخواب و تشک فرزندتان را می توانید با استفاده از دستگاه بخارشوی تمیز کرده و لکه ها و آۀودگی های آن را از بین ببرید. نظافت سرویس خواب به ویژه برای کودکانی که دچار شب ادراری می شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همچنین، نظافت لبه ها و فضای زیر تخت کودک را نیز می بایست مد نظر خود قرار دهید.  

تمیز کردن کف اتاق کودک

کودکان به هنگام بازی کردن، ممکن است کف اتاق خود را کثیف کنند. همچنین، هنگام خوردن تنقلات و بیسکوییت نیز ممکن است خرده های غذا بر روی زمین ریخته و در پرز فرش فرو رود. به هنگام نظافت اتاق کودک، می بایست کف اتاق فرزندتان را نیز تمیز کرده و بدین ترتیب، از اجتماع مگس، سوسک و سایر حشرات موذی در اتاق فرزند خود جلوگیری نمایید. به مواد غذایی گیر کرده در لابه لای پرز فرش اتاق کودک نیز توجه کنید. توصیه می شود که به منظور کمک به نگهداری از کودک و افزایش مصونیت او، از کفپوش های نرم برای اتاق وی استفاده نمایید. 

مرتب کردن کتاب های درسی و دفتر مشق کودک

همه کودکان به شنیدن و یا خواندن کتاب های قصه علاقه دارند. همچنین، اگر فرزندتان به مدرسه می رود، کتاب های درسی و دفتر مشق او نیز به لوازم اتاقش اضافه می گردد. در فرایند نظافت اتاق کودک، می بایست کتاب های قصه، کتاب های نقاشی، کتاب های درسی و دفتر مشق کودک را نیز مورد توجه قرار دهید. 

مرتب کردن کمد

کمد کودک محل جمع آوری و نگهداری وسایل شخصی کودک از لباس ها گرفته تا اسباب بازی، لوازم التحریر و دفتر مشق وی می باشد. زمانی که تصمیم به نظافت اتاق کودک می گیرید، می بایست کمد، میز تحریر و کشوهای وی را نیز تمیز کنید. زیرا اگر این کشوها خاک آلود باشند، در نتیجه لوازمی هم که در این کشوها قرار می گیرد، آلوده شده و بر سلامتی کودکتان اثرگذار خواهد بود. 

استفاده از تصفیه کننده های هوا 

پس از تمیز کردن اتاق کودک، از آنجا که گرد و خاک و آلودگی زیادی در فضای اتاق پخش می گردد، به منظور کمک به تنفس هر چه بهتر فرزندتان، می بایست در جهت پاکسازی و تصفیه هوای اتاق گام بردارید. می توانید کمی ماده تصفیه کننده در فضای اتاق وی اسپری نمایید تا محیطی که فرزندتان در آن تنفس می کند، ضدعفونی شود. 

شستشوی پرده ها

اگر اتاق فرزندتان دارای پنجره بوده و برای آن پرده تهیه کرده باشید، پرده ها بسیار مستعد انتقال آلودگی و گرد و خاک به دست کودکتان می باشد. پرده ها را می بایست دائما تمیز نگه دارید، زیرا همان طور که در بخش های پیشین اشاره نمودیم، پوست دست و صورت کودکان بسیار حساس بوده و در صورت آلودگی پرده و عدم شستشوی به موقع آنها، کودکتان مبتلا به انواع قارچ های پوستی خواهد شد.  

تمیز کردن کاردستی های فرزندتان

همه ما در سنین کودکی و به ویژه در دوران تحصیل خود، علاقه به درست کردن کاردستی هایی داشتیم که بسیاری از این کاردستی ها بعدها زینت بخش اتاقمان شدند. به هنگام نظافت اتاق کودک، می بایست کارهای دستی وی را نیز با دقت تمیز کنید. زیرا بسیاری از کودکان کاردستی های خود را بر روی میز تحریر و یا در کنار اسباب بازی های خود قرار می دهند. در این صورت، آلودگی کاردستی ها، منجر به انتقال میکروب به بدن کودکان خواهد گردید. 

تمیز کردن وسایل ورزشی کودک

در فرایند نظافت اتاق کودک، توپ فوتبال، دوچرخه، کفش ورزشی و سایر لوازم ورزشی مورد استفاده فرزندتان را نیز تمیز کنید. علاوه بر کفش ورزشی، سایر کفش های فرزندتان را نیز چند بار در سال بشویید تا پای او مصون بماند.