نگهداری سالمند در منزل

نگهداری سالمند در منزل

1397/8/14 سارا سلیمان پور
نگهداری سالمند در منزل از جمله سرويس های مهم و پر مخاطب موسسات خدماتی می باشد. نمی بايست فراموش کنيم که سالمندی، بيماری نيست، بلکه سالمندی دوره ای از زندگی است که با کوله باری از دانش و تجربه همراه می باشد.

نگهداری سالمند در منزل

امروزه، رشد جمعیت سالمند سبب شده تا نقش پرستار و مراقبت از سالمند اهمیت ویژه ای پیدا کند. تغییرات هورمونی و کاهش توانایی جسمانی موجب بروز مشکلات حاد در دوران سالمندی می شود. بنابراین در این دوران حساس نیاز به مراقبت های پرستار حرفه ای و خدمات مراقبتی تشدید می شود. اضطراب بستری شدن در بیمارستان و یا زندگی در سرای سالمندان، احتمالاً پیشرفت بیماری های روحی و جسمی سالمند را تسریع می کند. نگهداری سالمند در منزل از جمله سرويس های مهم و پرمخاطب موسسات خدماتی می باشد. نمی بايست فراموش کنيم که سالمندی، بيماری نيست، بلکه سالمندی دوره ای از زندگی است که با کوله باری از دانش و تجربه همراه می باشد. بسياری از سالمندان در سنين جوانی جزو افراد فعال و پويای جامعه بوده اند. با فرا رسيدن سال های ميانسالی و پيری، به تدريج از ميزان تحرک اين افراد کاسته شده و پس از مدتی ممکن است که اين افراد قادر به انجام جزئی ترين فعاليت های خود نيز نباشند. در چنین شرایطی، نیاز به پرستار و خدمات حرفه ای اهمیت می یابد تا سالمندان از نظر روانی و جسمانی در سلامت و آرامش به سر ببرند. در ادامه به بررسی موارد و مزايای نگهداری سالمند در منزل خواهيم پرداخت. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


نگهداری سالمند در منزل شامل چه مواردی می گردد؟

مراقبت از فرد سالمند

نیروی مراقب  سالمند در وهله اول می بايست به مراقبت و نگهداری از سالمند پرداخته و او را از خطرهای احتمالی مصون نگه دارد. اين امر به ويژه در مورد سالمندانی که مبتلا به آلزايمر می باشند، از اهميت ويژه ای برخوردار می باشد. چراکه سالمندان مبتلا به بیماری های شناختی باید در هر لحظه مورد توجه قرار گیرند تا خطری جان آن ها را تهدید نکند. در نتیجه به پرستار حرفه ای و مسلط نیاز است. کسی که با صبر و شکیبایی به نیازهای سالمندان مبتلا به این بیماری ها رسیدگی کند. 

تهيه غذای مناسب برای فرد سالمند

نگهداری سالمند در منزل شامل تهيه غذا برای فرد سالمند نيز می گردد. غذای تهيه شده می بايست با توجه به رژيم غذايی فرد سالمند و بيماری های احتمالی او تهيه گردد. مواد به کار رفته در اين غذا نمی بايست ضرری برای فرد سالمند داشته باشند. در دوران سالمندی غذاهای حاوی قند و چربی اشباع مضر بوده و به جای آن باید از غذاهای مغذی و دارای ویتامین های موردنیاز استفاده کرد. پرستار مجرب با توجه به سابقه کاری که دارد به خوبی واقف است که رژِیم غذایی فرد سالمند باید از چه مواردی برخوردار باشد. در هر صورت، برای ارائه خدمات حرفه ای و مطمئن، هماهنگی با سرپرست سالمند و توصیه های پزشک او برای ارائه وعده های غذایی ایده آل، ضرورت دارد. 

رسيدگی به داروها و روند درمانی فرد سالمند

مورد ديگری که در روند نگهداری سالمند در منزل می بايست مورد توجه نیروی مراقب سالمند قرار گيرد، توجه به روند درمانی فرد سالمند می باشد. مراقب سالمند می بايست داروهای فرد سالمند را با هماهنگی اعضای خانواده وی به موقع و طبق برنامه به سالمند برساند. 

نظافت محل زندگی فرد سالمند

از جمله موارد مهم در نگهداری سالمند در منزل، نظافت منزل و پاکيزگی محل زندگی فرد سالمند می باشد. ممکن است سالمندان بنا به دلايل مختلف اطراف خود را کثيف نمايند. نیروی مراقب فرد سالمند می بايست بلافاصله محل مورد نظر را تميز نمايد. بدين ترتيب، سالمندان از آلودگی و کثيفی مصون خواهند ماند. 

حمام بردن فرد سالمند و رسيدگی به نظافت شخصی او

توجه به نظافت شخصی فرد سالمند و حمام کردن او، از ديگر وظايف نیروی مراقب سالمند می باشد. استحمام و انجام کارهای شخصی سالمند بر عهده پرستار است. لازم به ذکر است که اين کار می بايست با هماهنگی خانواده شخص سالمند صورت پذيرد. 

توجه به علائق فرد سالمند

نیروی مراقب سالمند به منظور نگهداری سالمند در منزل می بايست با علائق شخص سالمند آشنا شود. وی همچنين، می بايست سعی در همراهی با فرد سالمند از طريق توجه به علائق وی نمايد. از جمله اين علائق می توان به خواندن کتاب و يا نگاه کردن آلبوم عکس و مواردی از اين دست اشاره نمود. هم صحبت شدن با سالمند روجیه اش را بیشتر تقویت خواهد کرد. خواندن کتاب برای او در تقویت حافظه اش نیز موثر است. پرستار با توجه به وقتی که با سالمند می گذراند، می تواند با موارد موردعلاقه او بیشتر آشنا شود و اوقات خوش و لذت بخشی را برای او فراهم کند. 

مزايای نگهداری سالمند در منزل

تمايل فرد سالمند به زندگی در منزل 

نگهداری سالمند در منزل می تواند بنا به خواست و تمايل شخص سالمند صورت پذيرد. بررسی ها نشان داده است که سالمندان عمدتا ترجيح می دهند در منزل خود يا فرزندانشان به ادامه زندگی بپردازند. اگر چه ممکن است در سرای سالمندان امکانان زيادی در زمينه نگهداری از سالمند فراهم شده باشد، اما سالمندان تمايل دارند در ميان اعضای خانواده خود بوده و در محيطی آشنا زندگی نمايند. در نتیجه استفاده از خدمات پرستاری این امکان را می دهد سالمندان به زندگی در منزل شخصی ادامه دهند. چراکه همین مسئله روی تقویت روحیه آن ها اثر مثبتی خواهد گذاشت. 

تمايل خانواده فرد سالمند به نگهداری سالمند در منزل

بسياری از فرزندان تمايل دارند که والدين سالمند خود را در منزل شخصی خودشان نگهداری نمايند. اين افراد عمدتا بيان می دارند که نگهداری سالمند در منزل می تواند منجر به حفظ و استحکام رابطه عاطفی ميان فرزندان و والدينشان گردد. به هر حال حفظ روحیه سالمند و جلوگیری از افسرده شدنشان نیز باید در کنار حفظ سلامت جسمی، مورد توجه قرار گیرد. 

کاهش هزينه نگهداری از سالمند

نگهداری سالمند در منزل منجر به کاهش هزينه های نگهداری نيز می گردد. بسياری از مراکز خصوصی نگهداری از سالمند، هزينه های بالايی در قبال نگهداری از سالمندان در مراکز مربوطه از خانواده ها طلب می نمايند. اين هزينه ها شامل هزينه مکان و هزينه ارائه خدمات مراقبتی و درمانی می گردد. نگهداری سالمند در منزل منجر به حذف هزينه مکان زندگی سالمند خواهد گرديد. 

خدمات پرستاری موج نو چه مزایایی دارد؟

پرستاران موج نو برای پرستاری از سالمندان آموزش های لازم را دریافت کرده اند و از تحصیلات مرتبط با خدمات پرستاری نیز برخوردارند. بخشی از مهارت های پرستار سالمند در موج نو شامل موارد زیر است:

 

  • گاواژ
  • ساکشن
  • استحمام
  • تعویض پوشک
  • بلند کردن سالمند
  • برخورد رفتاری صحیح
  • نگهداری از سالمندان مبتلا به آلزایمر 
  • انجام خریدهای خانه در صورت هماهنگی با مشتری

یکی از ویژگی های منحصر به فرد خدمات پرستاری در موج نو این است که پرستاران سه روز به صورت آزمایشی در منزل مشتری برای مراقبت از سالمند و انجام امور منزل فعالیت می کنند. در طی این سه روز کارشناسان واحد پشتیبانی با مشتری تماس می گیرند تا به صورت دقیق در جریان خدمات ارائه شده قرار گیرند. این دوره آزمایشی این امکان را به سالمند و پرستار می دهد تا با هم ارتباط خوبی برقرار کنند. پرستاران موج نو متعهد و قابل اعتماد هستند و از فیلترهای گوناگون منابع انسانی عبور کرده اند. از آنجا که نیروهایمان به نوعی معرف شرکت موج نو نزد مشتری هستند، عملکرد آن ها به صورت مداوم مورد ارزیابی قرار می گیرد. به نیروهایی که عملکرد بهتری داشته باشند، امتیاز تعلق می گیرد تا مشتریان با آگاهی و اعتماد بیشتر نیروی موردنظر دارای توانایی های لازم را برای مراقبت از سالمند خود به کار بگیرند. تمامی اصول لازم برای هماهنگ شدن و ارتباط با مشتریان طی کلاس های آموزشی به پرستاران انتقال و آموزش داده می شود تا خدمات حساس پرستاری در نهایت کیفیت و رضایتمندی ارائه شود. در نهایت در صورت رضایت مشتری قراردادی تنظیم می شود. مشتریان می توانند به صورت موردی، پاره وقت یا شبانه روزی به مدت زمان دلخواه، از خدمات نیروهای پرستار م

برای دریافت خدمات پرستاری، می توانید با شماره 02174402 تماس بگیرید. با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما، با آسودگی خاطر، پرستار مجربی را برای مراقب پاره وقت یا شبانه روزی از سالمند خانواده، به کار بگیرید.