تأثیر هوش تجاری (BI) بر عملکرد کسب و کارها

تأثیر هوش تجاری (BI) بر عملکرد کسب و کارها

1400/4/6 رقیه علینقی زاده
هوش تجاری مجموعه ای از ابزارها، اپلیکیشن ها و روش ها است که برای تجزیه و تحلیل و آنالیز داده های کسب و کارها به کار می رود. با استفاده از هوش تجاری یا BI می توان در مواقع لزوم، بهتر و سریع تر برای پیشبرد اهداف کسب و کار تصمیم گیری کرد.

تأثیر هوش تجاری (BI) بر عملکرد کسب و کارها

امروزه کسب وکارها با مفاهیم جدیدی سروکار دارند. برای ربودن گوی رقابت از بازار امروز و برای عرضه محصول یا خدمت باکیفیت نمی توان از مفاهیم جدید دنیای تجارت و تأثیر آن بر کسب و کارها غافل شد. یکی از این مفاهیم که به تازگی پای خود را به مشاغل و کسب وکارها باز کرده و حتی در برخی از شرکت ها یک جایگاه شغلی برای پرداختن به آن در نظر گرفته شده، هوش تجاری یا Business Intelligence است.
هوش تجاری مبتنی بر تحلیل داده ها و اطلاعات بر اساس استفاده از تکنولوژی است. تحلیل داده های کسب وکار به مدیران کمک می کند تا تصمیمات شغلی و تجاری خود را با بالاترین میزان آگاهی اتخاذ کنند. به عنوان بخشی از فرایند هوش تجاری، کسب و کارها داده ها و اطلاعات را از سیستم های داخلی IT و منابع خارجی جمع آوری می کنند تا به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازند. سپس نتایج آن را  برای تصمیم گیری عملیاتی در اختیار کاربران تجاری قرار می دهند.

هدف هوش تجاری چیست؟

هدف نهایی هوش تجاری یا BI، هدایت کردن و بهبود تصمیمات تجاری در ارتباط با کسب و کار ها است؛ تصمیماتی که منجر به افزایش درآمد شرکت ها یا سازمان ها، بهبود کارایی عملیاتی و کسب مزیت های رقابتی نسبت به رقبای تجاری شود. برای رسیدن به این هدف، هوش تجاری ترکیبی از تجزیه و تحلیل، مدیریت داده و ابزار گزارش دهی، به علاوه روش های مختلف برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها را در بر می گیرد. 

چرا هوش تجاری مهم است؟

هوش تجاری نقش مهمی در بهبود عملکرد تجاری سازمان با استفاده از داده های تجاری دارد. شرکت هایی که از ابزارها و تکنیک های هوش تجاری  استفاده می کنند، می توانند داده های جمع آوری شده را به بینشی در ارتباط با استراتژی های تجاری خود تبدیل کنند. از چنین بینشی می توان برای تصمیم گیری بهتر برای تجارت و کسب و کار استفاده کرد تا باعث افزایش بهره وری و درآمد شرکت شود. 
بدون هوش تجاری، سازمان ها و شرکت ها نمی توانند بر اساس داده های موجود، تصمیمات درستی بگیرند. در عوض، تصمیمات مهم تجاری بر اساس دانش و تجربیات قبلی، شهود و مواردی مانند آن گرفته می شوند که به دلیل نبود داده های زیربنایی با خطا و اشتباه همراه خواهند بود. 

مزایای هوش تجاری

یک برنامه موفقیت آمیز با هوش تجاری مزایای مختلفی در یک سازمان به دنبال دارد. به عنوان مثال، به مدیران این امکان را می دهد تا بر عملکرد کسب و کار نظارت کنند تا در صورت بروز مشکلات، بتوانند به سرعت وارد عمل شوند. تجزیه و تحلیل داده های مشتری به کارامدی بازاریابی، فروش و خدمات مشتری کمک می کند. مشکلات زنجیره تأمین، تولید و توزیع را می توان قبل از بروز خسارت شناسایی کرد. مدیران منابع انسانی هم بهتر می توانند بهره وری کارکنان، هزینه های نیروی کار و سایر داده ها را کنترل کنند.
قبل از ظهور هوش تجاری و استفاده از آن، کسب وکارها مجبور بودند تجزیه و تحلیل داده های خود را به صورت دستی انجام دهند. اما ابزارهای BI بسیاری از فرایندها را خودکار می کند و باعث صرفه جویی در زمان می شود.  

مزایای اصلی هوش تجاری برای کسب و کارها شامل موارد زیر باشند:

•    تسریع و بهبود تصمیم گیری
•    بهینه سازی فرآیندهای تجارت داخلی
•    افزایش بهره وری عملیاتی
•    برطرف کردن مشکلات تجاری نقطه ای 
•    شناسایی روندهای نوظهور بازار
•    توسعه استراتژی های تجاری 
•    فروش و درآمد بیشتر
•    پیشی گرفتن از رقبا
•    داشتن بینش تجاری در مورد رفتار مشتری و الگوی خرید
•    ردیابی فروش، بازاریابی و عملکرد مالی
•    دادن هشدارهای فوری در مورد داده های ناهنجار و مشکلات مشتری
•    به اشتراک گذاشتن آنالیز داده ها در زمان واقعی 

فرایند هوش تجاری چگونه است؟

فرایند هوش تجاری 4 مرحله است. این چهار مرحله از هوش تجاری سبب می شود که داده های خام به مفهومی قابل هضم و قابل درک برای مدیران و تمام افراد یک سازمان تبدیل شود.

•    جمع آوری داده ها
•    تجزیه و تحلیل داده ها
•    تجسم و مصورسازی داده ها
•    تصمیم گیری 

مرحله 1: جمع آوری و تبدیل داده ها از چندین منبع

ابزارهای هوش تجاری معمولاً از روش استخراج، پالایش و بارگذاری داده ها (ETL) استفاده می کنند. همچنین برای جمع آوری داده های ساختاریافته و بدون ساختار، چندین منبع را به کار می برند. داده ها قبل از ذخیره شدن بازسازی می شوند تا ابزارها و برنامه ها آن را به عنوان یک مجموعه داده جامع تجزیه و تحلیل کنند. 

مرحله 2: تجزیه و تحلیل داده ها

داده کاوی یا تحلیل داده برای استخراج بینشی در مورد وضعیت کسب و کارها انجام می شود. ابزارهای هوش تجاری از انواع مختلفی از مدل سازی و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند.  به طور معمول از اتوماسیون برای تجزیه و تحلیل سریع داده ها و برای یافتن الگوها استفاده می شود ابزارهای BI اغلب انواع مختلفی از مدل سازی و تجزیه و تحلیل داده ها را در بر می گیرند. برخی مدل سازی ها مانند مدل سازی اکتشافی، توصیفی و آماری برای داده کاوی، پیش بینی فرایندها و تصمیم گیری انجام می شود. 

مرحله 3: ارائه گزارش و مصورسازی داده ها

در گزارش هوش تجاری از تجسم و مصورسازی داده ها برای درک و به اشتراک گذاری آسان تر نتایج استفاده می کنند. روش های ارائه گزارش شامل داشبورد، نمودار و نقشه های تعاملی و اینفوگرافیک است. 

مرحله 4: تبدیل داده ها به بینش تجاری

مشاهده گزارشات هوش تجاری که حاصل تجزیه و تحلیل داده های تجاری است، به صاحبان شرکت ها و مدیران کسب و کارها این امکان را می دهد تا به سرعت، بینش جدید خود را عملی کنند. هوش تجاری امکان تنظیم زمان بندی و تغییرات استراتژیک برای بلند مدت را فراهم می کند. جلوی تصمیمات ناکارامد را می گیرد و با تغییرات بازار نیز سازگار است. همچنین مشکلاتی که در عرضه محصول و یا ارائه خدمات وجود دارد، حل و نیازمندی های مشتری را نیز مرتفع می کند.

چرا شرکت ها از ابزارهای هوش تجاری استقبال می کنند؟

از آنجا که ابزارهای هوش تجاری تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی عملکرد شرکت را سرعت می بخشند، برای کمک به شرکت ها در جهت کاهش ناکارآمدی، شناسایی مشکلات احتمالی، شناسایی جریان های درآمدی جدید و شناسایی زمینه های رشد بسیار اثرگذار هستند.

کاربردهای هوش تجاری

در گذشته، اغلب، داده کاوان و کاربران فناوری اطلاعات از ابزارهای هوش تجاری استفاده می کردند. اما در حال حاضر، ابزارهای BI در دسترس همه، از مدیران گرفته تا تیم های عملیاتی، قرار دارد. هوش تجاری در 6 حوزه اصلی کسب و کارها به کار می رود که به صورت مختصر به هر یک از آن ها می پردازیم.
تجربه مشتری
با ابزارهای هوش تجاری به همه اطلاعات مشتری خود یکجا دسترسی دارید. بنابراین می توانید منابع را به مناطق اصلی هدایت کنید که بر تعامل و پشتیبانی مشتری تأثیر مثبت می گذارد.
فروش و بازاریابی
در حوزه فروش و بازاریابی، رفتار مصرف کننده و الگوی خرید او تضمین می کند که روش های بازاریابی در آینده هم موثر هستند و برای شرکت درآمدزا هستند.
عملیات
با خودکار کردن تجزیه و تحلیل و آنالیز داده ها و کاهش ناکارآمدی و افزایش بهره وری، سیستم های عملیاتی بهبود می یابد. 
امور مالی
برای بررسی امور مالی شرکت و مشاهده تاریخچه تراکنش ها و پیش بینی روند مالی شرکت می توان از داشبوردهای سفارشی استفاده کرد.  
کنترل موجودی
تجزیه و تحلیل و گزارش داده ها مدیریت موجودی را بهبود می دهد و موجب تسریع در پیش بینی روند خرید می شود. 
امنیت و انطباق
با متمرکز کردن داده ها برای بهبود دقت و شفافیت و یافتن خطاها، مسائل امنیتی را ارتقا داده و ریسک انطباق را کمتر کنید. 

منبع: powerbi