پذیرایی از مجالس

پذیرایی از مجالس

1398/11/7 سارا سلیمان پور
پذیرایی از مجالس توسط نیروی پذیرایی خانم علاوه بر دانش و تخصص مهماندار خانم، نیازمند ابزارها و روش های سرو مناسب هر یک از اقلام پذیرایی نیز می باشد. از مهم ترین مواردی که در فرایند مهمانداری از مجالس

پذیرایی از مجالس

پذیرایی از مجالس توسط نیروی پذیرایی خانم علاوه بر دانش و تخصص مهماندار خانم، نیازمند ابزارها و روش های سرو مناسب هر یک از اقلام پذیرایی نیز می باشد. از مهم ترین مواردی که در فرایند مهمانداری از مجالس مورد استفاده قرار می گیرند، انواع نوشیدنی گرم و سرد می باشد. در مقاله " مهماندار مراسم "، به روش های سرو قهوه اشاره کرده و همچنین، عوامل موثر بر افت کیفیت قهوه را نیز بررسی نمودیم. همچنین، در مقاله ای دیگر با عنوان " نیروی پذیرایی خانم " به دو روش سرو چای در فنجان و سرو چای با قوری اشاره کرده و در ضمن، به معرفی انواع چای نیز پرداختیم. چای و قهوه هر دو از نوشیدنی های گرم می باشند. اما در این مقاله قصد داریم به بررسی تعدادی دیگر از نوشیدنی ها که در فرایند پذیرایی از مجالس و به صورت سرد استفاده می گردند، بپردازیم. 

پذیرایی از مجالس با استفاده از نوشیدنی های مختلف

آب های معدنی و طعم دار

انواع آب چه به صورت آب معدنی ساده و چه به صوت آب های گازدار، آب های نیروبخش، آب لیموی تلخ، آب لیموناد زنجبیلی خشک و بسیاری نوشیدنی های دیگر از این دست، همگی در فرایند پذیرایی از مجالس مورد استفاده قرار می گیرند. این نوشیدنی های طعم دار از افزودن گاز دی اکسید کربن به آب های ساده به دست می آیند. آب معدنی معمولا با بطری و به صورت خنک و بدون یخ سرو می شود. 

نوشابه ها و آبمیوه ها

نوشابه ها به دو صورت با بطری و قوطی و نیز بدون بطری و قوطی در لیوان سرو می گردند. استفاده از یخ به هنگام سرو نوشابه ها ضروری می باشد. آبمیوه ها نیز در پذیرایی از مجالس کاربرد بسیاری داشته و بسته به سلیقه و نوع سفارش مشتری، در طعم ها و با تزئین های مختلفی سرو می گردند. آبمیوه ها را نیز می بایست با یخ سرو نمود. همچنین، توصیه می کنیم به منظور تزئین لیوان های آبمیوه طبیعی، حلقه ای نازک از میوه مربوطه جدا نموده و بر لبه لیوان آبمیوه خود قرار دهید. قرار دادن نی نیز در لیوان آبمیوه ضروری می باشد. به هنگام سرو آبمیوها و نوشابه ها در لیوان، استفاده از زیر لیوانی به منظور پیشگیری از خیس و لکه دار شدن میز های پذیرایی ضروری می باشد. 

انواع شربت

از دیگر انواع نوشیدنی مورد استفاده به منظور پذیرایی از مجالس، شربت ها و مخلوط ها می باشند. مهماندار خانم به هنگام سرو این نوشیدنی ها، می بایست از لیوان های بلند، تمیز و بدون ترک استفاده کند. همچنین، در خصوص استفاده و یا عدم استفاده از یخ، نیروی پذیرایی خانم می بایست از میهمانان سوال پرسیده و نظر آنها را در این خصوص جویا شوند. نحوه تهیه این دسته از اقلام پذیرایی بدین شکل است که در ابتدا می بایست لیوان ها را پر از یخ کرده و سپس شربت و یا مخلوط مورد نظر میهمانان را به آن اضافه نمیید. قرار دادن نی در داخل لیوان ها فراموش نگردد.

لازم به ذکر است که به هنگام پذیرایی از مجالس با نوشیدنی های سرد، می بایست سرو را از سمت راست میهمانانتان شروع کنید. زیرلیوانی و نی نیز از ضروریات سرو این نوشیدنی ها بوده و نمی بایست فراموش نمایید.