خدمات پرستاری سالمند را از که بخواهیم؟

خدمات پرستاری سالمند را از که بخواهیم؟

1398/4/22 سارا سلیمان پور
خدمات پرستاری سالمند و چگونگی ارائه این خدمات به سالمندان عزیز، از جمله موارد مهمی است که در حوزه ارائه خدمات نگهداری از سالمند مطرح می باشد. شرکت های خدماتی مراقبتی و موسسات پرستاری در راستای سرویس دهی به سالمندان و ارائه خدمات مراقبت از سالمند در منزل، قادر به اعزام نیروهایی با سطح دانش، مهارت و مجوزهای متفاوت می باشد.

خدمات پرستاری سالمند را از که بخواهیم؟

خدمات پرستاری سالمند و چگونگی ارائه این خدمات به سالمندان عزیز، از جمله موارد مهمی است که در حوزه ارائه خدمات نگهداری از سالمند مطرح می باشد. شرکت های خدماتی مراقبتی و موسسات پرستاری در راستای سرویس دهی به سالمندان و ارائه خدمات مراقبت از سالمند در منزل، قادر به اعزام نیروهایی با سطح دانش، مهارت و مجوزهای متفاوت می باشد. با توجه به نوع و میزان نیاز مشتریان به خدمات پرستاری سالمند، این شرکت ها به اعزام نیروهای مختلف خود به منازل مشتریان می نمایند. 

خدمات پرستاری از سالمند و نیروهای ارائه کننده این خدمات

نیروی مراقب سالمند

از جمله نیروهای شرکت خدماتی مراقبتی، نیروی مراقب سالمند بوده که به منظور سرویس دهی مراقبت های عمومی به سالمندان استخدام می گردد. نیروهای مراقب، صرفا مسئول پیشگیری از بروز خطر برای سالمند مربوطه بوده و متضمن ایمنی سالمند در مدت حضور در منزل وی می باشد. از دیگر مسئولیت های نیروی مراقب سالمند این است که غذایی متناسب با رژیم غذایی و پرهیزهای تجویز شده از سوی پزشک برای وی تهیه نموده و در گام بعدی، غذای مزبور را به وی بخوراند. همچنین، رعایت بهداشت فردی شخص سالمند و توجه به زمانبدی دارویی وی نیز از دیگر وظایف و مسئولیت های نیروی عرضه کننده خدمات پرستاری سالمند می باشد. مراقبت از سالمندانی که دچار بی اختیاری بوده و از پوشک استفاده می نمایند نیز در حیطه وظایف نیروهای مراقب می باشد. 

کمک بهیار

خدمات پرستاری سالمند شامل طیف وسیعی از خدمات مراقبتی ویژه سالمندان می گردد. از جمله افرادی که به منظور سرویس دهی به سالمندان در منازل آنها از سوی موسسه پرستاری اعزام می گردند، کمک بهیارها می باشند. کمک بهیار در خصوص پانسمان و یا تعویض پانسمان بیماران مبتلا به زخم بستر، بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی، تعویض و یا بیرون کشیدن سوند و مواردی از این دست می توانند به سالمندان خدمات رسانی نمایند.

بهیار

از دیگر نیروهایی که شرکت خدماتی ارائه دهنده خدمات نگهداری از سالمند به منازل مشتریان خود اعزام می نماید، بهیارها می باشند. علاوه بر خدماتی که کمک بهیارها انجام می دهند، سرویس هایی چون انجام تزریقات عضلانی، وریدی، زیرجلدی و ... و همچنین، کشیدن بخیه و مواردی از این دست نیز در حوزه مسئولیت های بهیار می باشد. لازم به ذکر است که کمک بهیار و بهیار، مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی کل کشور دریافت می نمایند.

پرستار

اگر سالمند دارای مشکلات حادی بوده و نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی داشته باشد، خانواده شخص سالمند به منظور نگهداری وی در منزل، می بایست اقدام به درخواست پرستار باتجربه و حاذق از شرکت خدماتی پرستاری نمایند. پرستار اعزامی می بایست مرتبا علائم حیاتی سالمند را چک کرده و در صورت نوسان، اقداماتی در جهت کنترل این علائم انجام دهند.