از بین بردن شته گل و گیاه با بهترین روش ها

از بین بردن شته گل و گیاه با بهترین روش ها

1400/6/30 رقیه علینقی زاده
بسیار پیش آمده که بر خلاف رسیدگی زیاد به گل ها و گیاهان خود، متوجه می شویم که رشدشان بسیار کند است یا پژمرده و بی حال هستند. در چنین مواقعی زیر برگ های گیاه نگاهی بیندازید. معمولاً آنچه که می بینید، شته ها هستند یا مواد چسبناکی که آن ها بعد از تغذیه از گیاه برجای گذاشته اند. شته ها موجودات بسیار ریزی هستند که بدنی نرم دارند و معمولاً به رنگ سبز هستند. آن ها از شیره گیاهان و معمولاً از همه بخش های گیاه تغذیه می کنند. در ادامه با روش های از بین بردن شته گل و گیاه آشنا می شویم.

بسیار پیش آمده که بر خلاف رسیدگی زیاد به گل های باغچه یا گیاهان آپارتمانی خود، متوجه می شویم که رشدشان بسیار کند است یا پژمرده و بی حال هستند. در چنین مواقعی زیر برگ های گیاه نگاهی بیندازید. معمولاً آنچه که می بینید، شته ها هستند یا مواد چسبناکی که آن ها بعد از تغذیه از گیاه برجای گذاشته اند. شته ها موجودات بسیار ریزی هستند که بدنی نرم دارند و معمولاً به رنگ سبز هستند. هرچند گونه های مختلف آن به رنگ های سفید، سیاه، زرد و قهوه ای هم دیده شده اند. شته ها از شیره گیاهان و معمولاً از همه بخش های گیاه مثل برگ، ساقه، جوانه، گل، میوه و ریشه تغذیه می کنند. در ادامه با روش های از بین بردن شته گل و گیاه آشنا می شویم.

شته گل و گیاه چیست و چه شکلی دارد؟

شته ها حشرات کوچک و ریزی هستند که با مکیدن شیره گیاهان تغذیه می کنند. شته ها به سرعت تکثیر می شوند و گل و گیاه را ضعیف کرده و حتی به تنه درخت و میوه و شکوفه های درختان هم آسیب می زنند. این موجودات بسیار ریز و کوچک هستند و برخی از آن ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. گونه های مختلف شته گل و گیاه در رنگ های سفید، سیاه، قهوه ای، خاکستری، زرد، سبز روشن یا حتی صورتی دیده می شوند! برخی از شته ها دارای روکش مومی یا پشمی هستند. شته ها بدن های گلابی شکل با شاخک های بلند دارند. بیشتر گونه های شته دارای دو لوله کوتاه (به نام قرنیک) هستند که از انتهای آن ها بیرون زده است. 

علایم شته گل و گیاه چیست؟

شته ها وقتی به اندازه کافی رشد کرده اند، از آب و شیره موجود در گیاهان تغذیه می کنند و بسته به گونه ای که دارند، به برگ ها، ساقه ها، جوانه ها، گل ها و یا ریشه های گل و گیاه آسیب می زنند. بیشتر گونه های شته به گیاهان سبز و تازه حمله می کنند. برخی مانند شته هلو از انواع گیاهان تغذیه می کنند. در حالی که برخی دیگر مانند شته گل رز به تعداد کمی از انواع گیاهان هجوم می آورند. 

یکی از علایم شته گل و گیاه این است که برگ ها یا ساقه ها با ماده چسبناک پوشانده می شوند. ماده چسبنده روی گیاه نشان دهنده این است که شته ها شیره گیاه را مکیده اند. این ماده چسبناک که شیرین است سبب می شود سایر حشرات مثل مورچه ها هم جذب گیاه شوند. همچنین بقایای شته ها روی گیاه سبب رشد قارچ ها و کپک ها در گلدان می شوند و به مرور شاخ و برگ گیاه یا درخت را سیاه می کنند. همچنین گل ها و میوه های درختان هم به دلیل تغذیه شته ها سیاه شده و تغییر شکل می دهند. شته ها کفشدوزک ها را نیز جذب می کنند که یکی از علایم وجود احتمالی شته در گیاهان هستند. 

نحوه از بین بردن شته گل و گیاه 

برای نابودی شته ها در گیاهان آپارتمانی و فضای باز، می توانید انواع روش های موثر، بی خطر و غیرشیمیایی زیر را به کار بگیرید: 

شستن، آسان ترین راه از بین بردن شته گل و گیاه

اگر تعداد شته ها آنچنان زیاد نیست، از جریان آب برای نابودی شته ها کمک بگیرید. آب سرد را روی برگ ها بپاشید. شته ها با فشار آب خنک از بین می روند. با استفاده از شلنگ آب، برگ ها و ساقه های گل و گیاه را بشویید. حتماً قسمت های زیرین برگ ها را هدف قرار دهید. چون شته ها معمولاً زیر برگ های گیاهان جا خوش می کنند. شستن گیاه با آب را چند روز تکرار کنید. از بین بردن شته گل و گیاه با این روش، معمولاً تا دو هفته زمان می برد. 

از بین بردن شته گیاهان با اسپری آفت کش خانگی

اگر تعداد شته گل زیاد است و با آب و شستن نمی توان گیاه را نجات داد، از اسپری های آفت کش خانگی استفاده کنید. به راحتی می توان اسپری صابون حشره کش در منزل تهیه کرد. محلولی که کمترین مواد شیمیایی را دارد و بدون اینکه به گیاهان آسیب بزند؛ بدن نرم شته ها را خشک کرده و از بین می برد. 

طرز تهیه صابون حشره کش

لازم نیست سمت مواد شیمیایی و سموم حشره کش بروید. بدون اینکه سلامت خود را به خطر بیندازید، از روشی آسان و مؤثر استفاده کنید. چند قاشق صابون مایع ظرفشویی را با مقداری آب ترکیب کنید. سپس این محلول را روی برگ ها، ساقه ها و جوانه های گل وگیاه اسپری کنید یا با دستمال تمیز روی گیاه بکشید. فراموش نکنید شته ها معمولاً دوست دارند زیر برگ ها پنهان شوند. پس سطح زیرین برگ های گیاه را اسپری کنید. این کار را هر دو یا سه روز در هفته تکرار کنید تا زمانی که مطمئن شوید که هیچ شته ای روی گیاه باقی نمانده است.

با سرکه شته ها را از گیاهان دور کنید

استفاده از سرکه روشی ارزان و بی خطر برای نجات گل و گیاه از دست شته ها است. شته ها عاشق بوی ترش هستند. پس مقداری سرکه را در ظرفی قرار دهید وآن را نزدیک گلدان و یا باغچه بگذارید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، مقداری ماده غذایی شیرین به سرکه اضافه کنید تا با ایجاد حالت چسبندگی، دام عالی برای شته ها فراهم کنید. علاوه بر این ها، مقداری سرکه و مایع صابونی را باهم ترکیب کرده و محلول نهایی را روی برگ گیاهان اسپری کنید. با تکرار این کار شته ها از گل و گیاه دور می شوند. 

از بین بردن شته گل و گیاه با خاک دیاتومه

خاک دیاتومه یک ماده آلی، غیر سمی و بی خطری که شته ها را از بین می برد. زمانی که گیاه در حال جوانه زدن است از خاک دیاتومه استفاده نکنید. این ماده برای برای گرده افشان ها نیز مضر است و حشرات مفید مثل زنبورها را از بین می برد پس در استفاده از آن احتیاط کنید

آفت کش شیمیایی؛ آخرین راه حل از بین بردن شته

ابتدا روش های خانگی و بی خطر را برای از بی بردن شته گل و گیاه امتحان کنید. اما اگر نتیجه ای حاصل نشد، سراغ روش های شیمیایی بروید. متخصصان خدمات باغبانی استفاده از آفت کش های حاوی ایمیداکلوپرید را برای از بین بردن شته ها پیشنهاد می دهند. 

 

چگونه جلوی هجوم شته ها به باغ را بگیریم؟

حالا که با از بین بردن شته گل و گیاه موفق شدید گل ها، گیاهان و درختان خود را نجات دهید، باید به فکر راهی باشید که دوباره شته ها مهمان ناخوانده گل و گیاه شما نشوند. برای جلوگیری از بازگشت شته ها، راه های زیر را امتحان کنید:

با حشرات مفید به جنگ شته ها بروید

شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد ولی برخی از حشرات مفید می توانند شته ها را از بین ببرند. مثلاً کفش دوزک ها دشمن شته گل و گیاه هستند. کفش دوزک ها از شته ها تغذیه می کنند و می توانید به روش کاملاً ارگانیگ آن ها را نابود کنید. 

بیشتر بخوانید:  از بین بردن پشه سیاه گلدان با راهکارهای موثر و آسان

روغن چریش ماده ای ارگانیک برای از بین برندن شته گل

روغن چریش یکی از حشره کش های ارگانیک و طبیعی است و بو و رایحه سیر دارد. برای جلوگیری از گزیده شدن توسط انواع حشرات و پشه ها، مقداری از این روغن را روی پوست بدن می مالند. می توانید این روغن را با مقداری آب ترکیب کنید و روی برگ و ساقه گیاه اسپری کنید. بوی این ماده طبیعی شته ها و سایر حشرات را از گلدان ها و باغچه فراری می دهد. 

چه گیاهانی حشرات و شته گل و گیاه را از بین می برند؟

برای از بین بردن شته گل و گیاه می توان از سایر گیاهان نیز کمک گرفت. برخی از گیاهان مثل پونه کوهی، پیازچه، مریم گلی، سیر، تره فرنگی، پیاز، رزماری و سایر گیاهان که رایحه قوی دارند، از بازگشت شته ها به باغ و یا گیاهان جلوگیری می کنند. برای فراری دادن شته ها بهترین راهکار استفاده از روش های طبیعی مثل کاشتن گیاهان ضد شته است. از طرفی استفاده از گیاهانی که شته ها را جذب می کنند، هم ایده خوبی است. گیاهانی مثل گل همیشه بهار و نستورتیوم را می توان به عنوان دام در قسمت هایی که آلوده به شته هستند قرار داد تا شته ها را از مناطق موردنظرتان دور کرده و جذب این گیاهان کنید.  

 


انواع خدمات باغبانی مانند کاشت گل و گیاه، سمپاشی و آبیاری و... را به متخصصان باغبانی موج نو بسپارید. برای سفارش و دریافت خدمات باغبانی حرفه ای با شماره های 02174402 یا 02178402000 تماس بگیرید.