تاثیر برنامه نویسی بر توسعه جهان مبتنی بر تکنولوژی

تاثیر برنامه نویسی بر توسعه جهان مبتنی بر تکنولوژی

1400/6/23 رقیه علینقی زاده
زمان به سرعت می گذرد اما به نظر می رسد شتاب توسعه و تکامل تکنولوژی بیشتر از سرعت گذر زمان باشد. با استفاده از یک گوشی هوشمند می توان از راه دور هر چیزی را کنترل کرد. در سال های اخیر با جهش چشم گیر فناوری ترموستات های دستی جای خود را به نسخه هایی داده است که قابلیت برنامه ریزی دارند. همه پیشرفت هایی که در حوزه فناوری مشاهده می کنید، یک ویژگی مشترک دارند؛ اینکه همه آن ها با یک خط کد برنامه نویسی آغاز شده اند. 

نقش برنامه نویسی در گسترش تکنولوژی

زمان به سرعت می گذرد اما به نظر می رسد شتاب توسعه و تکامل تکنولوژی بیشتر از سرعت گذر زمان باشد. تا همین چند سال پیش، ماشین های بدون راننده تقریباً یک رویا بود. با ورود تکنولوژی به زندگی روزمره، سبک و سیاق زندگی به کلی دگرگون شده است. با استفاده از یک گوشی هوشمند می توان از راه دور هر چیزی را کنترل کرد. به عنوان مثال، درجه حرارت خانه را در هر جایی که باشید، می توانید از طریق گوشی همراه خود تنظیم کنید یا دمای قابلمه غذا، سیستم تهویه مطبوع یا سایر وسایل برقی خانه را کنترل کنید. در سال های اخیر با جهش چشم گیر فناوری ترموستات های دستی جای خود را به نسخه هایی داده است که قابلیت برنامه ریزی دارند. همه پیشرفت هایی که در حوزه فناوری مشاهده می کنید، یک ویژگی مشترک دارند؛ اینکه همه آن ها با یک خط کد برنامه نویسی آغاز شده اند. 

برنامه نویسی بر آینده تکنولوژی و بر آینده زندگی ما تاثیر می گذارد. فناوری های نوظهور امروزی مثل اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و اتوماسیون به شکل باورناپذیری زندگی ما را تغییر داده اند؛ حتی با وجود اینکه برخی از این فناوری ها نوپا و در مراحل اولیه ظهور خود هستند. بدون برنامه نویسی و بدون افرادی که با دانش و مهارت برنامه نویسی پشت این فناوری ها ایستاده اند، توسعه جهان مبتنی بر تکنولوژی ممکن نبود.

برنامه نویسی محرک رایانش ابری

فضای ابری در حال توسعه است که به معنای تغییرات چشمگیر و پتانسیل رشد برای کدنویسی است. رایانش ابری، ذخیره، اشتراک گذاری و دسترسی به داده ها و برنامه ها از طریق اینترنت مفهوم جدیدی نیست. اما مانند تراشه های رایانه ای دیروز، رایانش ابری هم در حال توسعه و تکامل است. برنامه نویسان با یادگیری و استفاده از از محاسبات ابری، برنامه ها و نرم افزارهای بهتر و کاربردی تر عرضه می کنند. 
فضای ابری با قابلیت ذخیره سازی حجم عظیمی از داده ها سبب شده کدگذاری آسان تر شود. به جای نوشتن هر خط کد، برنامه نویسان می توانند پایگاه های داده ای را که دارای کدهای مورد نیاز هستند، فراخوانی کنند. این اجازه می دهد تا کدگذاری با سرعت بیشتری انجام شود. 

برنامه نویسی و اینترنت اشیا  (IoT) 

وقتی می توانیم با تلفن هوشمند خود وسایل و تجهیزات خانه را کنترل و مدیریت کنیم، تجهیزاتی که مجهز به فناوری کنترل از راه دور هستند، در دسته محصولات اینترنت اشیا قرار می گیرند. اینترنت اشیاء ایده ای مبتنی بر اتصال فناوری و دستگاه ها از طریق شبکه است که دسترسی گسترده تر و از راه دور به فناوری را فراهم می کند. به عبارت دیگر، اینترنت اشیا به این معنی است که می توان با استفاده از تلفن هوشمند یا سایر دستگاه های متصل، تجهیزات مبتنی بر فناوری را از هر کجا که هستیم، کنترل کنیم.

این دستگاه ها و تجهیزات بر اساس مجموعه از کدهای برنامه نویسی کار می کنند. پشت هر دکمه ای که در این دستگاه ها طراحی شده، مجموعه ای از کدها وجود دارد که سبب می شود بتوانیم از تجهیزات مبتنی بر تکنولوژی برای راحت کردن زندگی استفاده کنیم. 

بیشتر بخوانید: راه های بهبود تجربه مشتری را بشناسیم

تاثیر برنامه نویسی بر فناوری های نوظهور 

برنامه نویسی فقط محرک رایانش ابری و دستگاه ها و تجهیزات مبتی بر اینترنت نیست. برنامه نویسی باعث ظهور و تکامل فناوری های جدید می شود. واقعیت مجازی اکنون اتفاق افتاده است و در دسترس است. تغییر نحوه بازی گیمرها، ارتباط نوین بین مشاغل و کسب و کارها با مصرف کنندگان از مصداق های فناوری های نوظهور مبتنی بر برنامه نویسی است. مهارت های برنامه نویسان به این فناوری ها قدرت می بخشد. هوش مصنوعی فقط آن دستگاهی نیست که در خط تولید کارخانه کار می کند. بلکه مجموعه ای از دستورات خودکار است که اجرا می شود و همه آن ها نتیجه برنامه نویسی است. 

خودرویی که بدون راننده در حال حرکت است با مهارت برنامه نویسان به شرایط متغیر جاده پاسخ می دهد و یا برای روشن کردن چراغ راهنما و درک الگوهای ترافیک کدگذاری می شود. این فناوری ها نوک کوه یخ هستند زیرا همچنان مشاغل جدید و صنایع و فناوری های نوین با تأثیر گرفتن از برنامه نویسی ایجاد می شوند.

پیشرفت های حوزه آیتی کم کم به سمت علومی مانند پزشکی نیز سرازیر می شود. به عنوان مثال با شکل گیری علوم بین رشته ای مانند آیتی پزشکی، تحولات عظیمی در حوزه بهداشت و درمان رخ داده است. در واقع در بستر برنامه نویسی و کدنویسی و با استفاده علم داده، وسایل مانیتورینگ سیگنال های بدن، سیستم های تشخیص بیماری، سیستم های گفتاردرمانی و توان بخشی و... طراحی شده اند.

مطالعه بیشتر: تاثیر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در توسعه کسب و کارها

سخن پایانی

زندگی روزمره ما با فناوری های مختلف عجین شده و نمی توان عصر حاضر را بدون وجود تکنولوژی های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی و به طور کلی برنامه نویسی تصور کرد. پشت زندگی امروز هزاران خط کد وجود دارد که با خلق تجهیزات، سیستم ها، نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی زندگی انسان عصر فعلی را ساده تر کرده است. بنابراین تاثیر برنامه نویسی را در توسعه جهان مبتنی بر تکنولوژی هر روز پررنگ تر می شود.