نظافت منزل در زمان اثاث کشی؛ ضرورتی که نباید نادیده گرفت

نظافت منزل در زمان اثاث کشی؛ ضرورتی که نباید نادیده گرفت

1400/6/14 رقیه علینقی زاده
اسباب کشی به جای جدید، همیشه با ترکیبی از احساسات مختلف همراه است. خیلی ها ذوق جای جدید را دارند، خیلی ها استرس اثاث کشی رهایشان نمی کند و از مدت ها قبل درگیر آن می شوند، خستگی اثاث کشی هم که جای خود دارد. اما اثاث کشی علاوه بر بسته بندی کردن وسایل، جابجایی و در نهایت چیدن اثاثیه در جای جدید، با مسئله مهم تری رو به رو است که نظافت منزل زمان اثاث کشی است. 

نظافت منزل زمان اثاث کشی به خانه جدید

منزل یا محل کار جدید حتی اگر کلیدنخورده هم باشد، به نظافت نیاز دارد. چون گردوغبار و آلودگی روی سطوح، جرم روی کاشی ها و سرامیک ها فقط با تمیزکاری و نظافت از بین می روند. زمانی که می خواهیم به منزل یا محل کار جدید اثاث کشی کنیم، در کنار دغدغه های بسته بندی وسایل و اثاثیه و جابجایی به محل جدید، دغدغه نظافت منزل یا نظافت محل کار جدید را هم داریم. سوال اینجاست که نظافت منزل زمان اثاث کشی چه تفاوت هایی با نظافت منزل در شرایط عادی دارد؟ در ادامه با ویژگی های نظافت منزل زمان اثاث کشی می پردازیم:

نظافت منزل قبل از اثاث کشی 

بعضی ها ترجیح می دهند قبل از آنکه به منزل جدید اسباب کشی کنند، آن را تمیز و نظافت کنند. در واقع نظافت منزل تخلیه مزیت های خودش را دارد. چون دیگر وسایل و اثاثیه مانع نظافت فوری منزل نخواهد شد. تصور کنید می خواهید جایی را تمیز کنید که پر از کارتن بسته بندی، مبلمان و اثاثیه سنگین است که تازه در جای خود هم قرار نگرفته اند. حتماً زمان و انرژی بیش از حدی می طلبد. چون مدام باید وسایل را جا به جا کنید تا هیچ سطحی از نظافت بی نصیب نماند. البته تصور همیشگی این است که نظافت منزل تخلیه و بدون اثاثیه زمان بر نیست و سریع تر از منزل مبله تمیز می شود. این تصور آنچنان هم با واقیعت جور در نمی آید. چون وقتی وارد خانه یا آپارتمان تخلیه می شوید، حتی اگر کلیدنخوره هم باشد، با حجم زیادی از آلودگی، گردوغبار و لکه ها روی سطوح مواجه می شوید. گاهی آلودگی به حدی زیاد است که سرسام آور است و نیاز به یک نیروی خدماتی ماهر است. نظافت سقف ها، درها و دیوارها از مواردی است که قبل از اثاث کشی به محل جدید باید در نظر داشت. نظافت منزل قبل از اثاث کشی یک امتیاز برای شمایی است که نمی خواهید مدت ها بعد از جابجایی درگیر نظافت گوشه و کنار خانه باشید.  

مراحل نظافت منزل قبل از اثاث کشی

اگر زمان کافی دارید و می توانید قبل از جابجایی، منزل جدید را نظافت کنید، برای جلوگیری از اتلاف وقت یک چک لیست نظافت منزل تهیه کنید و برای نظافت منزل قبل از اثاث کشی برنامه ریزی کنید. جاهایی که قبل از اثاث کشی و چیدن وسایل باید تمیز شوند، شامل مواردی است که در ادامه به آن ها می پردازیم. فرقی ندارد قبل یا بعد از اثاث کشی، قصد نظافت منزل داشته باشید. این ها مواردی است که در نظافت منزل باید در نظر داشت. 

تمیزکاری و نظافت آشپزخانه

اثاث کشی به منزل جدید با نظافت منزل عجین است. حتی اگر خانه را تمیز هم تحویلمان دهند، باز هم دوست داریم دستی به سر روی آن بکشیم و با خیال آسوده، اسباب و اثاثیه خود را در آن بچینیم. نمی توان این کار را به بعد از اثاث کشی موکول کرد چون جا به جا کردن وسایل سنگین مثل یخچال های ساید، اجاق گاز و ماشین لباسشویی کار یک نیروی اثاث کش با توان جسمانی بالا است. پس قبل از چیدن وسایل، کار نظافت منزل را تمام کنید تا دوباره کاری نشود.

نظافت آشپزخانه 

معمولاً افراد وقتی تصمیم به نظافت منزل می گیرند، ترجیح می دهند از آشپرخانه شروع کنند. چون علاوه بر اینکه یکی از مهم ترین قسمت های خانه است و نظافت آن در حفظ سلامت اهالی خانه نقش دارد و از طرفی معمولا به دلیل پخت و پز، بیشتر کثیف می شود. 

نظافت کف آشپزخانه

معمولاً جایی که یخچال، اجاق گاز و ماشین لباسشویی قرار می گیرد، کثیف ترین جای آشپزخانه است که پر از چربی و جرم و آلودگی است. با تی کشیدن ساده نمی توان آن حجم از آلودگی را پاک کرد و نیاز به مواد شوینده قوی و اسکاچ است.

نظافت کاشی ها

جایی که هود قرار می گیرد و اطراف اجاق گاز همیشه چرب ترین قسمت از کاشی های آشپزخانه است. بهتر است نظافت را از کثیف ترین جاها شروع کرد. نظافت کاشی ها زمان بر است و می توان با کمک گرفتن از نیروی خدماتی نظافتی به نظافت منزل زمان اثاث کشی سرعت بخشید.

تمیز کردن لوستر و سایر وسایل روشنایی

تمیز کردن لکه های روی کلید پریزها و وسایل روشنایی مثل لوسترها از سایر موارد نظافت منزل قبل از اثاث کشی است. لوسترها باید با ظرافت و دقت بالایی تمیز شوند تا با نظافت آن ها روشنایی شان هم بیشتر شود. 

 


برای ثبت سفارش نظافت منزل به صورت آنلاین، می توانید از اپلیکیشن خدمات منزل سِرویک استفاده کنید.



نظافت هود یا فن آشپزخانه

هود و فن آشپزخانه در طول سال میزبان آلودگی ها و چربی های موجود در هوای آشپزخانه هستند. پس نظافت این قسمت از آشپزخانه هم در اولویت و شاید در صدر چک لیست نظافت منزل قرار می گیرد. برای آنکه هود یا فن به درستی کار کنند و تهویه هوای آشپزخانه با مشکل رو به رو نشود، لازم است فیلتر هود جدا و تمیز شود و یا پره های فن آشپزخانه به آرامی لکه زدایی و چربی زدایی شوند. 

نظافت کابینت ها

کابینت ها و کشوها مبنع حشرات هستند، در نظافت این قسمت از آشپزخانه باید دقت بیشتری کرد. چون اگر تخم گذاری حشرات موذی ادامه یابد، دردسر بزرگی در انتظارتان خواهد بود. پس از ابتدا حشرات را قلع و قمع کنید. 

نظافت سقف و دیوارها

معمولاً نظافت سقف خانه و دیوارها با فاصله زمانی بیشتری نسبت به سایر قسمت های منزل تمیز می شوند. بهترین زمان برای تمیز کردن آن ها قبل از اثاث کشی و چیدن اثاثیه است. گردگیری دیوارها، پاک کردن تارهای عنکبوت از گوشه های سقف، از بین بردن لکه های دیوار هم یکی از کارهای ضروری قبل از اثاث کشی به منزل جدید است. اگر هم جایی از دیوار به تعمیرات و بازسازی نیاز داشت، قبل از چیدن اثاثیه، انجامش دهید. 

نظافت شیشه ها و پنجره ها

معمولاً قبل از عید، که فاز اصلی خانه تکانی در طول سال است، شیشه ها و پنجره ها حسابی نظافت می شوند. ولی کسانی که عادت به اثاث کشی دارند به خوبی می دانند که در زمانی از سال که به جای جدید نقل مکان می کنند، باید شیشه و پنجره را تمیز کنند و آلودگی و رسوبات روی سطح پنجره را پاک کنند. تا علاوه بر تمیزی منزل، ظاهر ساختمان هم شکل بهتری بگیرد. 

ترفند خانه داری: پاک کردن شیشه ها و پنجره ها را در ساعت هایی از روز که هوا آفتابی نیست، انجام دهید. چون نور زیاد خورشید، جلوی دیدن الودگی ها و لکه ها را می گیرد. ابتدا از نظافت و پاک کردن پنجره هایی که در سایه هستند، آغاز کنید.  

نظافت سرویس بهداشتی

و اما می رسیم به قسمت مهمی از نظافت منزل قبل از اثاث کشی که تمیز و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی است. اکثر افراد نظافت سرویس های بهداشتی را بیشتر از بقیه جاها جدی می گیرند. سرویس بهداشتی علاوه بر نظافت به ضدعفونی هم نیاز دارد. ضدعفونی با مواد شوینده ویژه مثل سفیدکننده ها و جرم گیرها که حاوی مواد ضدباکتری هستند، انجام می شود تا هر گونه آلودگی و جرم از روی سطوح مختلف سرویس بهداشتی پاک شود. تمیز کردن شیر آلات سرویس بهداشتی، درها و دستگیره های آن و نظافت کاشی ها سایر موارد چک لیست نظافت منزل را شامل می شود. 

ترفند خانه داری: از بین بردن لکه های آب و رسوبات روی شیرآلات و سردوش حمام دشوار است. پس برای راحت تر کردن کار از آب لیمو استفاده کنید تا با خاصیت اسیدی که دارد سریع تر  لکه ها را از روی شیرآلات حمام و سرویس پاک کند. 

موارد نظافت منزل بعد از اثاث کشی چیست؟

حالا که اثاثیه خود را به منزل جدید آوردید، فاز بعدی نظافت منزل آغاز می شوند. اگر فرصت داشته باشید و قبل از جابجایی اثاثیه، خانه را تمیز کنید و یا از یک نظافتچی ماهر و حرفه ای برای نظافت منزل فوری کمک بگیرید، بعد از اثاث کشی زحمت نظافت منزل به حداقل ممکن می رسد. اگرچه کف منزل با توجه به تردد موقع آوردن وسایل کثیف می شود و باید دوباره تی بکشید اما کار اصلی را به انجام رسانده اید. برای نظافت منزل بعد از اثاث کشی نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

تمیز کردن یخچال

تمیز کردن یخچال در صدر لیست کارهای نظافت منزل بعد از اثاث کشی است چون مواد غذایی سریع فاسد می شوند و شما فرصت کمی برای راه اندازی یخچال دارید. برخی قبل از بسته بندی یخچال آن را کاملاً تمیز و ضدعفونی می کنند تا در منزل جدید، وقت خود را صرف چیدن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر کنند. این روش به نظر هوشمندانه می آید. برای نظافت یخچال می توانید از مواد طبیعی و ترفندهای خانگی مثل نظافت با سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. قفسه ها و کشوها را بردارید و با مایع شوینده و آب گرم بشویید. بهتر است قسمت داخلی یخچال را با محلول آب و سرکه تمیز کنید. 

ترفند خانه داری: جوش شیرین و هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه ماده ای قوی برای از بین بردن لکه های سرسخت اجاق گاز هستند. جوش شیرین را در یک کاسه کوچک بریزید و هیدروژن پراکسید را به اندازه ای اضافه کنید تا خمیری شود. آن را روی اجاق گاز پخش کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند، سپس آن را پاک کنید. 

نظافت کف 

تمیز کردن کف آخرین بخش از چک لیست نظافت منزل زمان اثاث کشی است. وقتی سایر بخش های خانه نظافت شدند و حالا نوبت به جارو کشیدن و تی کشیدن کف خانه است. در نظافت انواع کفپوش ها باید اصول نظافتی را رعایت کرد تا آسیبی به کفپوش وارد نشود. 

ترفند خانه داری: برای تمیز کردن لکه های سرسخت کف خانه، آب و سفیدکننده را ترکیب کنید و از مسواک برای از بین بردن لکه های کف استفاده کنید. بعد از یک ساعت، محل لکه را پاک کنید. برای استفاده از این ترفند حتما به نوع و جنس کفپوش دقت کنید. 


نظافت فرش و مبلمان بعد از اثاث کشی

مبلمان خانه در زمان اثاث کشی اگر درست  اصولی بسته بندی شود و برای تمیز ماندن آن در زمان حمل بار، از وسایل بسته بندی مخصوص مثل نایلن های حبابی یا سلفون استفاده شود، دردسری برای تمیز کردنشان ندارید. اما اگر در زمان جابجایی در وسایل نقلیه حمل بار کثیف شوند، با بخارشوی آن ها را تمیز کنید و اگر لازم بود از خدمات مبل شویی استفاده کنید. قبل از پهن کردن فرش ها، از تمیز بودن آن ها مطمئن شوید. سرویس موکت شویی و قالی شویی با استفاده از دستگاه یا به روش سنتی در محل شما، ارائه می شود. 

سخن پایانی

معمولاً قبل از اثاث کشی، برنامه ریزی می کنیم و برای هر کاری زمانی را مشخص می کنیم از کارهایی مثل اثاث کشی و بسته بندی که بگذریم، بحث خوش نظافت همیشه تازه است. مخصوصا وقتی که قرار است زندگی تازه ای را در محل و خانه جدید آغاز کنید. اگر فرصت کافی دارید، برای نظافت منزل زمان اثاث کشی برنامه بچیند و قبل از اسباب کشی، خانه مقصد را تمیز کنید. برای صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه های خود می توانید از بهترین نظافت منزل موج نو استفاده کنید تا نظافتچی ماهر و حرفه ای برای نظافت خانه جدید شما اعزام شود.

 

منبع: moving