از بین بردن پشه سیاه گلدان با راهکارهای موثر و آسان

از بین بردن پشه سیاه گلدان با راهکارهای موثر و آسان

1400/6/9 رقیه علینقی زاده
گلدان ها و گیاهان آپارتمانی محیط زندگی را زیباتر و دلرباتر می کنند. علاوه بر آن باعث تصفیه هوا و بهتر شدن خلق وخوی اهالی خانه هم می شوند. اما آن روی سکه را هم باید دید و نباید اجازه داد این موجودات دوست داشتنی درگیر آفات گیاهان و حشرات و پشه سیاه گلدان شوند.

از بین بردن پشه های ریز و سیاه گیاهان آپارتمانی

گلدان ها و گیاهان آپارتمانی محیط زندگی را زیباتر و دلرباتر می کنند. علاوه بر آن باعث تصفیه هوا و بهتر شدن خلق وخوی اهالی خانه هم می شوند. اما آن روی سکه را هم باید دید و نباید اجازه داد این موجودات دوست داشتنی درگیر آفات گیاهان و حشرات و پشه سیاه گلدان شوند. چه کسی دلش می آید گلدان زیبای خانه اش با حشرات ریز و پشه سیاه پر شود؟ برای آنکه از پشه زدن گلدان جلوگیری کنیم و یا برای از بین بردن پشه سیاه گلدان چند راهکار ساده، خانگی و موثر را در ادامه معرفی می کنیم. 

پشه سیاه گلدان چیست؟

پشه سیاه گلدان یکی از آفات گیاهان آپارتمانی است که به قارچ گلدان هم معروف است و بسیار ریز است. همچنین قدرت پرواز ندارد و به برگ و ساقه گیاه می چسبد. اگر به موقع برای از بین بردن پشه سیاه گلدان اقدام نکنیم، به تمام قسمت های گیاه و خاک گلدان سرایت می کنند و نه تنها ظاهر نازیبایی به گیاه می دهند بلکه به کابوس گیاهان آپارتمانی هم تبدیل می شوند. پشه سیاه گلدان به اندازه مگس میوه است و بیشتر گیاهان آپارتمانی را هدف قرار می دهد. تخم های این حشره جذب رطوبت خاک گلدان می شوند. پس از گذشت حدود سه روز، تخم ها به لارو یا نوزاد حشره تبدیل می شوند و برای تغذیه به ساقه و ریشه گیاه هجوم می آورند، پشه سیاه گلدان به مدت یک هفته زنده می ماند اما مشکل اصلی این است که تخم گذاری آن سریع آن است که اگر جلوی آن را نگیرید به سرعت گیاه را از بین می برد. 

اگر روی برگ ها و ساقه های گیاهان آپارتمانی خود پشه های ریز و سیاه مشاهده کرده اید، فوراً روش های زیر را به کار بگیرید. 

ترفندهای از بین بردن پشه سیاه گلدان و گیاهان آپارتمانی

اولین نکته این است که از هر ترفند و روشی که برای از بین بردن پشه سیاه گلدان استفاده می کنید، باید آن را مدام تکرار کنید تا اثربخشی آن را ببینید. چون حشرات گلدان پیوسته در حال تخم ریزی هستند و باید چند وقت یک بار، این تله ها را عوض کنید. 

از بین بردن پشه سیاه گلدان با کارت های چسبناک زردرنگ

کارت های چسبناک زرد رنگ از بهترین تله ها برای گیر انداختن حشرات گلدان و پشه های ریز سیاه روی ساقه و برگ گیاه هستند. ورق های چسبناک را تهیه کرده و به چند قطعه کوچک برش دهید. سپس آن را در قسمت های مختلف خاک گیاه و یا با روی برگ ها و خار گیاه قرار دهید. برای این کار، یک قطعه چوب را در گلدان فروکنید و ورق چسبناک را روی آن قرار دهید. این روش کمک می کند تا پشه ها و حشرات گلدان در زمان پرواز روی سطح گیاه، در دام ورق های چسبناک گرفتار شود. البته پشه های گلدان بیشتر روی گیاه می خزند و در مسیر خود، به کارت های زرد و چسبناک می چسبند. زرد بودن این ورق ها به این دلیل است که پشه ها و حشرات گلدان جذب درخشش رنگ زرد می شوند.

سرکه سیب دشمن پشه سیاه گلدان

راهکار بعدی برای از بین بردن پشه سیاه گلدان استفاده از سرکه سیب است. به مقدار مساوی آب و سرکه را در یک ظرف بریزید و چند قطره صابون مایع هم به این ترکیب اضافه کنید. این محلول را به آرامی هم بزنید و ظرف محلول را در نزدیکی گلدان قرار دهید. اگر بتوانید این تله را روی خاک گلدان قرار دهید، زودتر به نتیجه می رسید. هر چند روز یک بار این محلول را دور بریزید و دوباره آن را تهیه کنید و این تله را چندین بار تکرار کنید. البته برای صرفه جویی می توانید محلول قدیمی را از صافی بگذرانید و دوباره از آن استفاده کنید. 

استفاده از ماسه برای از بین بردن حشرات گلدان

اگر روی خاک گلدان را به اندازه کافی با ماسه بپوشانید، پشه سیاه گلدان و حشرات گیاه را به مرور از بین خواهید برد. چون این پشه ها کمی بالاتر از خاک مرطوب تخم گذاری می کنند و با این تصور که خاک بالای گلدان خشک است، به سرعت تخلیه می شوند. می توانید از شن ها و ماسه های رنگی و تزئینی برای از بین بردن حشرات گلدان استفاده کنید. 

از بین بردن پشه سیاه گلدان با سیب زمینی

سیب زمینی های خام را به قطعات کوچک خرد کنید و هر برش را در قسمتی از خاک بالای گلدان قرار دهید. پشه ها و حشرات گلدان جذب سیب زمینی ها می شوند. این ترفند را چندین بار تکرار کنید. 

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه

کاربردهای این محلول معجزه آسا را دست کم نگیرید. همیشه مقداری آب اکسیژنه در خانه نگه دارید. 1 قسمت از هیدروژن پراکسید را با 3 قسمت از آب ترکیب کنید. زمانی که لایه بالایی خاک گیاه خشک بود، این محلول را روی گیاه اسپری کنید. 

چای بابونه برای از بین بردن پشه سیاه گلدان

بعد از نوش جان کردن چای بابونه، مقداری از آن را نگه دارید. یکی دیگر از روش های خانگی از بین بردن پشه سیاه گلدان استفاده از چای بابونه ای است که کاملاً سرد شده باشد. این روش طبیعی حشرات گلدان را ضعیف می کند. چای بابونه دم شده را خنک کرده و با مقداری آب ترکیب کنید سپس روی گلدان اسپری کنید. 

از بین بردن حشرات گلدان با دارچین 

پودر دارچین یک قارچ کش و حشره کش طبیعی است. مقداری پودر دارچین را روی خاک گلدان بپاشید به طوری که کاملاً خاک را بپوشاند. در صورت نیاز هر چند هفته یکبار این کار را تکرار کنید. 

 


برای زیباتر کردن محل زندگی خود خدمات باغبانی حرفه ای سفارش دهید


روش های پیشگیری از حشرات و پشه سیاه گلدان

همیشه پیشگیری دردسر کمتری از درمان دارد. برای آنکه گل ها و گیاهان دچار حشرات، قارچ و پشه سیاه نشوند، راه ها و ترفندهای پیشگیری را به خاطر بسپارید. اگر هم به تازگی درگیر از بین بردن پشه سیاه گلدان بوده اید، حتما موارد زیر را انجام دهید تا حشرات و پشه های گلدان دوباره برنگردند. 

رطوبت خاک گلدان را کنترل کنید

حشرات و پشه های ریز و سیاه گلدان علاقه زیادی به رطوبت خاک دارند. بنابراین گلدان ها را زیاد آبیاری نکنید. بعد از هر بار آبیاری گیاهان آپارتمانی، اجازه دهید تا خاک گلدان کمی خشک شود. این کار جلوی هجوم حشرات گیاهان را می گیرد. 

عوض کردن نحوه آبیاری گیاه

اگر همیشه آب را روی سطح خاک گیاه می ریختید و یا از بالا گلدان را آبیاری می کردید، برای جلوگیری از هجوم پشه های ریز و سیاه به گیاهان آپارتمانی، آب را در زیر گلدانی بریزید. با انجام این کار، سطح بالایی خاک گلدان همچنان خشک می ماند و تخم گذاری پشه ها جلوگیری می شود.

سوراخ های گلدان را بپوشانید

برای آنکه گیاه شما از شر حشرات ریز سیاه و پشه های گلدان در امان باشد، سوراخ های زیرگلدان را با پارچه بپوشایند تا پشه ها از زیر گلدان، وارد خاک نشوند. استفاده از پارچه برای پوشاندن سوراخ ها به این دلیل است که آب آزادانه از آن عبور کند و رطوبت خاک گلدان بیش از حد نشود. 

بیشتر بخوانید: اصول کوددهی و سمپاشی باغات

سمپاشی گیاهان آپارتمانی در صورت لزوم

استفاده از سموم شیمیایی برای از بین بردن حشرات گیاهان و پشه های ریز سیاه می تواند راهکار موثری باشد. اگرچه استفاده از سموم و سمپاشی آخرین راهکار است. چون قرار نیست برای از بین بردن پشه سیاه گلدان سلامت خود را در محیط خانه به خطر بیندازیم. علاوه بر آن، معمولاً حشرات در برابر سموم مقاوم می شوند و دوباره به گیاه بر می گردند. پس راهکارهای طبیعی و خانگی موثرتر هستند. 

اگر برای سمپاشی محیط خانه و خلاص شدن از شر حشرات موذی مانند سوسک، کنه، ساس و سایر حشرات خانگی به دنبال روش های اصولی و بی خطر هستید، می توانید از خدمات سمپاشی موج نو استفاده کنید. قبل از ثبت سفارش با همکاران واحد پشتیبانی موج نو تماس بگیرید تا مطمئن شوید که خانه شما به سمپاشی نیاز دارد و چه نوع سمپاشی مناسب تر است. 

از طریق شماره های 02174402 یا 02178402000 با موج نو در تماس باشید. 

 

منبع: almanac