نگهداری و آبیاری فضای سبز با روش های نوین

نگهداری و آبیاری فضای سبز با روش های نوین

1400/3/13 رقیه علینقی زاده
با گسترش زندگی شهری، مدیریت فضای سبز و طراحی فضای سبز شهری بیش از گذشته ضرورت پیدا می کند. از آنجا که آبیاری فضای سبز در رشد و نمو گل ها و درختان و شاداب ماندن آن ها نقش مهمی دارد، باید با در نظر گرفتن کمبود منابع آب، روش های نوین آبیاری را برگزید تا در هزینه ها به میزان قابل توجهی صرفه جویی شود.

نگهداری و آبیاری فضای سبز با روش های نوین

یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری طراحی فضای سبز در اطراف محیط های مسکونی مانند مجتمع ها و شهرک ها است. از آن جا که این اقدامات منجر به صرف مقدار قابل توجهی از منابع آبی ارزشمند می شود، به کار گیری روش های نوین برای آبیاری فضای سبز بسیار ضروری است. در مناطقی که آب و هوای گرم غالب است و باران به اندازه کافی نمی بارد، استفاده از روش های اتوماتیک برای آبیاری گل ها و گیاهان حیاتی است. با روند رو به رشد تأسیس شهرک های صنعتی، مسکونی و بازرگانی نیاز به وجود فضای سبز در اطراف این مناطق احساس می شود. با طراحی فضای سبز باید برای نگهداری و آبیاری آن هم برنامه مدونی داشت. 

چرا فضای سبز باید آبیاری شود؟

آبیاری فضای سبز و گل و گیاه سبب می شود گیاهان و درختان بهتر نفس بکشند و اکسیژن بیشتری تولید کنند. آبیاری گیاهان و درختان این امکان را برای آن ها فراهم می کند تا گاز CO2 را تا 4 برابر بهتر از گیاهانی که آب کمتری دریافت می کنند، جذب کنند. همچنین آبیاری فضای سبز باعث نفوذ در خاک، کاهش رواناب ها و طولانی شدن دوره های گلدهی می شود که تنوع زیست محیطی را به دنبال دارد. با توجه به دوره های خشکسالی و کم آبی، به نظر می رسد که محدود کردن آبیاری گل و گیاه معقول و منطقی باشد اما باید گفت آسیب جدی به فضای سبز وارد خواهد کرد. آبیاری فضای سبز موجود در محل زندگی یا محیط کار درجه حرارت محیط را 3 تا 4 درجه کاهش می دهد که راه حل مناسبی برای مقابله با گرما در محیط های شهری و پرجمعیت است. به عبارتی، فضای سبز موجود در مجتمع های مسکونی یا تجاری و آپارتمان ها می تواند رفاه و آسایش ساکنان را ارتقا دهد. 
برخی ترجیح می دهند به جای هزینه کردن برای آبیاری فضای سبز، هر ساله گل یا گیاه جدید در منطقه محل سکونت یا در محیط شهر بکارند. اما باید به این نکته مهم توجه کرد که گیاهان جدید هم برای رشد به آب نیاز دارند. این تصمیم نه تنها با محیط زیست سازگار نیست بلکه از نظر اقتصادی هم منطقی به نظر نمی رسد. 

چه نوآوری هایی برای آبیاری هوشمندانه فضای سبز وجود دارد؟

با محدود شدن منابع در گذر زمان، نوآوری های جدید در آبیاری فضای سبز برای مقابله با چالش کم آبی دست به کار شدند. امروزه آبیاری فضای سبز دیگر مثل گذشته پرهزینه نیست و با متدهای نوین آبیاری، هدر رفت آب بسیار کاهش یافته است. جدیدترین سیستم های آبیاری اتوماتیک موجب صرفه جویی در هزینه های نگهداری و آبیاری درختان و گیاهان در فضای سبز شهری شده است. صرفه جویی تا سطح 50 درصد در مصرف آب و انرژی دستاورد بزرگ به کارگیری نوآوری های آبیاری است. سیستم های آبیاری اتوماتیک هوشمند به ایستگاه های هواشناسی متصل هستند و برنامه آن ها با برنامه شرایط محلی تنظیم شده است و حتی می توانند از راه دور کنترل شوند. در زمانی که هوا بارانی است، برنامه آبیاری برنامه ریزی شده نیز لغو می شود. 

انتخاب روش آبیاری مناسب به عوامل متنوعی مانند نوع خاک، نوع گونه های گیاهی، زهکشی خاک، زمان کاشت گیاهان و... بستگی دارد. آبیاری تحت فشار با روش های نوینی مانند آّبیاری قطره ای و آبیاری بارانی انجام می شود که میزان مصرف آب را به حداقل می رسانند. سیستم های آبیاری قطره ای بسیار پرطرفدار هستند و انواع مختلفی دارند؛ سیستم آبیاری قطره چکانی زیرسطحی، سفالی یا با لوله های تراوا، سیستم های آبیاری قطره ای نواری یا ثقلی، میکروجت ریزپاش، بابلر- حبابی و مه پاش نمونه هایی از انواع آبیاری های قطره ای است. 

خدمات باغبانی و طراحی فضای سبز را از موج نو بخواهید

شرکت موج نو در بستری هوشمند این امکان را فراهم کرده است تا خدماتی سریع، بهینه و به صرفه به مشتریانش ارائه دهد. خدمات موج نو طیف گسترده و متنوعی دارد. از خدمات نظافت گرفته تا خدمات تأسیسات فنی و بازسازی ساختمان. هر خدمتی که مشترکان شخصی، شرکت ها و سازمان ها به آن نیاز دارند، در اپلیکیشن سِرویک در دسترس است. 
خدمات باغبانی و طراحی فضای سبز موج نو توسط نیروهای ماهر و حرفه ای انجام می شود که با تجربه، هنر و خلاقیتشان فضای زیبا و دلنشین برای ساکنان شهرک ها و مجتمع ها فراهم می کنند. آبیاری درختان و گیاهان تابع عوامل خاصی است که متخصصان باغبانی به اصول و استانداردهای آن مسلط هستند. با توجه به لزوم صرفه جویی در هزینه ها و صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، آبیاری فضای سبز باید در زمان های مشخص انجام شود. همچنین انتخاب گونه گیاهی مناسب برای هر منطقه که به آب کمتری برای رشد و نمو نیاز داشته باشند، یکی دیگر از تخصص های نیروهای ارائه دهنده خدمات باغبانی موج نو است. 

برای دریافت خدمات معتبر پیشنهاد می کنیم با شماره 02174402 تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان، در صورت تمایل سفارش خدمات باغبانی خود را ثبت کنید.