تمیز کردن پنل های خورشیدی

تمیز کردن پنل های خورشیدی

1399/11/7 رقیه علینقی زاده
تمیز کردن پنل های خورشیدی برای حفظ کارایی آن و تبدیل مؤثرتر نور خورشید به برق و انرژی، امری ضروری است. با دریافت خدمات نظافتی تخصصی از شرکت های معتبر می توان از پنل های خورشیدی مستقر در برج ها، مجتمع ها و... به مدت طولانی تر و به شکل کارامدتری استفاده کرد.

تمیز کردن پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی یک گزینه ایده آل برای انرژی های تجدیدپذیر و پایدار هستند. برخی از ساختمان های تجاری و برج ها از صفحات یا پنل های خورشیدی برای تامین انرژی لازم استفاده می کنند. پنل های خورشیدی به مرور زمان کثیف شده و کارایی آن کاهش می یابد. به همین دلیل باید به صورت منظم با دریافت خدمات نظافت مرتبط برای تمیز کردن پنل های خورشیدی اقدام کرد. از پنل های خورشیدی با کیفیت بالا برای بهبود بهره وری انرژی استفاده می شود. پنل ها هم به نظافت و تمیزکاری نیاز دارند تا عملکرد مطلوبی داشته باشند. 
ابتدا به بررسی مواردی می پردازیم که ممکن است باعث کثیف و آلوده شدن پنل های خورشیدی شده و کارکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند:

فضولات پرندگان

پرندگانی که روی پنل های خورشیدی استراحت می کنند، فضولات خود را بر جای می گذارند. فضولات پرندگان روی صفحات خورشیدی باعث کاهش کارایی پنل های خورشیدی می شوند و به آن صدمه می زنند. بیشتر فضولات پرندگان اسیدی هستند و می توانند به پنل های خورشیدی آسیب های پرهزینه ای برسانند، مگر اینکه برای تمیز کردن آن ها یک متخصص نظافت پنل های خورشیدی استخدام کنید.

گرده گل

هر ساله میلیون ها گل و درخت در تلاش برای تولید مثل، گرده ها را در هوا آزاد می کنند. معمولاً گرده های گل روی ساختمان ها، اتومبیل ها، سقف ها و پنل خورشیدی مستقر می شوند. با بارش باران، گرده ها چسبناک و جامد می شوند و سطوح را کثیف می کنند.

خاک و گردوغبار

آلودگی روی پنل های خورشیدی یک مشکل رایج است که می تواند کارایی آن ها را کاهش دهد. اگر پنل های خورشیدی زاویه دار باشند، مقداری از این آلودگی از روی پنل می ریزد. اگر باران بر روی صفحات خورشیدی ببارد، آلودگی و لکه های چسبناک از بین می رود.

کپک

فضای خارجی ساختمان ها و برج ها، به دلیل وجود رطوبت، فضای بسیار مناسبی برای تولید و رشد کپک است. کپک بسیار مشکل ساز است زیرا به راحتی در سایر قسمت های پنل های خورشیدی گسترش می یابد. در نتیجه به عناصر الکتریکی پنل آسیب جدی وارد شده و باعث بروز مشکلات فنی، کاهش کارایی پنل و خرابی آن می شود. 

حشرات

کسب وکارها و مشاغل تجاری که از پنل های خورشیدی برای تولید انرژی استفاده می کنند، معمولاً متوجه می شوند که در ساختمان های آن ها نسبت به ساختمان های بدون پنل خورشیدی، تراکم حشرات بسیار بالاتر است. چراکه برخی حشرات سطح بازتابنده پنل های خورشیدی را به عنوان منبع آب اشتباه می گیرند و به سمت آن ها هجوم می آورند. ممکن است حشرات روی صفحات خورشیدی بنشینند و تخم گذاری کنند و بقایای آن ها روی پنل ها بر جای بماند. 

چرا باید پنل های خورشیدی را تمیز کرد؟

برخی مواقع، نیازی به تمیز کردن صفحات خورشیدی نیست. به هر حال، هر چیزی که روی آن ها جمع شود (به عنوان مثال گرد و غبار یا گرده های گل)، وقتی که باران می بارد، پاک می شود. برخی اوقات ممکن است منطقی باشد که پنل های خورشیدی را تمیز کنید؛ در مناطق خشک و کم باران اهمیت این مسئله بیشتر می شود. مثلاً وقتی که فضولات پرندگان روی سطح پنل خورشیدی مشاهده می شود، حتی باران هم نمی تواند آن ها را پاک کند.  آلودگی پنل های خورشیدی می تواند بر میزان تبدیل نور خورشید به انرژی تأثیر بگذارد.

نحوه تمیز کردن پنل های خورشیدی 

امروزه، تمیز کردن پنل های خورشیدی امری ضروری است. تمیز کردن صفحات و پنل های خورشیدی برای افزایش عمر مفید آن ها ضرورت زیادی دارد. صاحبان مشاغل و برج های تجاری، مسکونی و... نظافت پنل های خورشیدی را در اولویت خدمات نظافتی قرار می دهند.  پنل های خورشیدی می توانند به شدت داغ شوند. برای تمیز کردن پنل ها بهتر است یک روز خنک و ابری را انتخاب کرد. چراکه نظافت آن ها در روزهای گرم و آفتابی سبب می شود آب و مواد شوینده به سرعت تبخیر شود. در نهایت مقدار زیادی لکه روی صفحات باقی می ماند. 

پنل های خورشیدی باید تمیز نگه داشته شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن پنل های خورشیدی آشنا شویم: 

تمیز کردن پنل های خورشیدی به صورت دستی و مکانیزه

با استفاده از شلنگ می توان به صورت دستی پنل ها را تمیز کرد. این کار در مناطق گرم و خشک کارساز است. زیرا اساساً کاری که با با شلنگ انجام می شود، همان کاری است که باران انجام می دهد. از آنجا که به هیچ وجه نباید پنل ها خراشیده شود، بهتر است فقط از آب، مواد شوینده سازگار و اسفنج غیرساینده استفاده کرد. 
هنگام شستن صفحات خورشیدی نباید از هر نوع شلنگ های آب با فشار بالا استفاده کرد. چون فشار آب قوی ممکن است به صفحات خورشیدی آسیب برساند. اسفنج ها محصولات عالی برای تمیز کردن صفحات خورشیدی هستند زیرا خراش ایجاد نمی کنند.
از طرفی با توجه به تعداد صفحات خورشیدی و حجم کار بهتر است از روش های مکانیزه و روش های نوین برای نظافت آن ها استفاده کرد. در این صورت به روند کار سرعت بخشیده می شود و از نظر تامین انرژی هم متضرر نخواهید شد. در این صورت به کار گیری نیروی حرفه ای برای تمیز کردن پنل ها اهمیت زیادی می یابد. 

آیا تمیز کردن پنل های خورشیدی ارزش دارد؟

در واقع، هزینه ای که برای نظافت و تمیز کردن پنل های خورشیدی می کنید، به نوعی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و پایین آمدن مبالغ قبوض ساختمان شما خواهد شد. از این رو سرمایه گذاری روی خدمات نظافتی مربوط به پنل ها کاری هوشمندانه خواهد بود. در بیشتر مناطق آب و هوایی، اگر گردوغبار بر روی صفحات یا پنل وجود داشته باشد، میزان تولید انرژی آن ها 5٪ کمتر از زمان های دیگر ثبت می شود. 

به کارگیری نیروی حرفه ای برای تمیز کردن پنل های خورشیدی

برای تمیز کردن پنل های خورشیدی بهترین راه این است که نظافت آن را به متخصصان بسپارید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. بسیاری از شرکت ها با تامین نیروی انسانی مجرب، این نوع خدمات را به دارندگان پنل های خورشیدی ارائه می دهند. آن ها نیروهایی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند که مجهز به تجهیزات و ابزارهای ویژه برای شستن پنل ها هستند و این کار رابه صورت تخصصی و حرفه ای انجام می دهند. 

شرکت موج نو یکی از این شرکت ها است که نیروهای مجربی را برای نظافت برج و تمیز کردن بخش های مختلف ساختمان ها پیشنهاد می دهد. برای دریافت تمامی خدمات نظافتی ساختمان ها، مجتمع ها و برج های خود می توانید با 02174402 تماس بگیرید و از خدمات مطمئن و تخصصی بهره مند شوید.