معرفی انواع رنگ های ساختمانی

معرفی انواع رنگ های ساختمانی

1399/10/21 رقیه علینقی زاده
برای نقاشی ساختمان، اولین چالش پیش رو این است که از چه رنگی برای نقاشی ساختمان استفاده کنیم. رنگ های متنوعی در بازار موجود هستند که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. برای آشنایی با انواع رنگ ها و ویژگی های هر یک در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع رنگ های ساختمانی

نقاشی ساختمان علاوه بر اینکه زیبایی آن را دوچندان می کند، بر عمر مفید بنا هم اضافه می کند. لایه های رنگ به عنوان محافظ قوی در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و گرما عمل می کند. برای نقاشی ساختمان، از رنگ های مختلفی استفاده می شود. رنگ روغن، پلاستیک و اکریلیک نمونه هایی از رنگ های ساختمانی هستند. در ادامه به صورت مفصل به معرفی رنگ های ساختمانی می پردازیم.
همواره در تلاشیم تا با تکنیک های مختلف، محیط اطراف خود را زیباتر کنیم. رنگ آمیزی محیط داخلی و خارجی ساختمان یکی از این راه ها است. مطالعات نشان می دهد که در ذرات هر رنگ خصوصیات منحصر به فردی وجود دارد که به طور کلی بر روان انسان تأثیر می گذارد. رنگ ها در محیط های مختلف تأثیرات متفاوتی دارند. به عنوان مثال، استفاده از رنگ مناسب برای نما و بخش خارجی ساختمان، باعث زیبایی محله و شهر می شود. این تغییر در بهبود کارایی شهروندان در محل کار تاثیر فوق العاده ای دارد. از زمان های بسیار قدیم، برای زیبایی، محافظت، ایجاد تنوع و همچنین برای افزایش ارزش ساختمان ها از رنگ های ساختمانی استفاده می کردند.
رنگ های ساختمانی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به صورت جداگانه به توضیح آن ها می پردازیم:

•    رنگ های روغنی
•    رنگ های پلاستیکی
•    رنگ های اکریلیک

چه رنگ هایی برای نقاشی ساختمان به کار می روند؟

رنگ های روغنی

اولین گروه رنگ های ساختمانی که قرار است معرفی کنیم، رنگ های بر پایه روغن و بر پایه رزین های آلکیدی هستند. حلال رنگ روغن، تینر روغنی است. به همین دلیل مدت زمان خشک شدن آن، در دمای تا 20 درجه سانتی گراد، حدود پنج تا هجده ساعت است. در نتیجه، در صورت نیاز به رنگ آمیزی چند لایه، فرایند نقاشی بسیار طولانی خواهد بود.
اگر در فضای داخلی از رنگ های روغنی استفاده می کنید، بوی نامطبوع تینر مهمان چند روزه خانه شما است. همچنین به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در رنگ های روغنی، استفاده از آن ها در فضاهای داخلی توصیه نمی شود. اما به دلیل مقاومت و سطح حفاظتی بالایی که ایجاد می کنند، توصیه می شود که سطح بیرونی فلز، گچ  سیمان و چوب با با رنگ روغن، رنگ آمیزی شود. برای رنگ آمیزی سطوح با رنگ روغن می توان از غلتک، قلم مو و اسپری رنگ پاش استفاده کرد. علاوه بر این ها، رنگ های روغنی قابلیت شست و شوی بالایی دارند.

رنگ های پلاستیکی

گروه دیگر از رنگ های ساختمانی، رنگ های پلاستیکی هستند این رنگ ها با توجه به کیفیت خود به دو نوع پلاستیکی و نیمه پلاستیکی طبقه بندی می شوند. رنگ های پلاستیکی از نظر انعکاس نوری مات هستند. این رنگ ها محلول در آب هستند. به همین دلیل سرعت خشک شدن بالایی دارد. درنتیجه، فرایند رنگ آمیزی سرعت بیشتری خواهد گرفت. رنگ های پلاستیکی امکان شست و شوی کمتری نسبت به رنگ های روغنی دارند. به این معنی که لکه های کوچک و آلودگی های سطحی از همه رنگ های پلاستیکی با یک پارچه مرطوب تمیز می شوند. 
رنگ های نیمه پلاستیکی که از کیفیت پایین تری نسبت به رنگ های تمام پلاستیکی برخوردار هستند، قابلیت شست و شو با آب ندارند. توصیه می شود سطوحی که دسترسی به آن ها راحت نیست و از آلودگی ها در امان هستند، با رنگ پلاستیکی رنگ آمیزی شوند. برای رنگ آمیزی سطوح با رنگ پلاستیکی می توانید از غلتک، برس و اسپری رنگ پاش استفاده کنید.

رنگ های اکریلیک

گروه سوم رنگ های ساختمانی، رنگ های اکریلیک، نسل جدید رنگ های محلول در آب، هستند. این رنگ ها بر اساس رزین های اکریلیک ساخته شده اند و به طور خاص برای استفاده در فضای داخلی و خارجی طبقه بندی می شوند. مانند رنگ های روغنی، رنگ های اکریلیک نیز می توانند کاملاً شسته شوند و دوام بالایی دارند.
 از مزایای رنگ اکریلیک، کم بودن مواد شیمیایی مضر  در این رنگ ها و حلال بودن در آب است. به گونه ای که بتوان مکان هایی را رنگ آمیزی کرد که بهداشت در آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مانند سالن های غذاخوری، کودکستان ها، بیمارستان ها و... . استفاده از رنگ اکریلیک برای فضای داخلی بهترین گزینه است. 
رنگ های اکریلیک همچنین در برابر عواملی مانند تابش نور خورشید، باران و گرد و غبار پایدار هستند و از آنجا که استفاده از آن از رنگ های روغنی راحت تر است، برای رنگ آمیزی سطوح خارجی توصیه می شود. برای رنگ آمیزی سطوح با رنگ اکریلیک می توان از غلتک، برس و اسپری رنگ پاش استفاده کرد. بازتاب نور رنگ های اکریلیک  مات، نیمه براق و براق است. علاوه بر آن، حلال اکریلیک، آب و سازگار با محیط زیست است.

امروزه، در کشورهای پیشرفته، به دلیل مزایای متعدد رنگ های اکلیریک، به صورت گسترده ای از آن برای رنگ آمیزی فضای داخلی و خارجی استفاده می شود. مزایایی مانند عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر، قابلیت شست و شو، سهولت در استفاده، ایجاد یک لایه مقاوم، زمان خشک شدن زیاد و نداشتن بوی نامطبوع، سبب شده رنگ های اکلیریک به یکی از رنگ های پرطرفدار برای نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان تبدیل شود.

خدمات نقاشی ساختمان موج نو

آیا می خواهید ساختمان خود را رنگ آمیزی کنید اما اطلاعات و تخصص دقیقی ندارید؟ می توانید به مهارت ها و توانایی های نیروهای ارائه دهنده خدمات نقاشی موج نو اعتماد کنید. موج نو نیروهای مجربی را به شما معرفی می کند. نیروهایی که با تسلط به مراحل نقاشی ساختمان و  با داشتن ابزارهای ویژه نقاشی برای رنگ های مختلف، خیال شما را برای کسب نتیجه مطلوب و باکیفیت راحت خواهند کرد. خدمات نقاشی موج نو فوری، در دسترس و مطمئن است. همچنین، دارای پشتیبانی های مستمر است تا مشتریان عزیز هیچ گونه دغدغه ای در استفاده از خدمات نداشته باشند. 

برای دریافت خدمات نقاشی موج نو با 02174402 تماس بگیرید و در اولین فرصت از خدمات موردنظر بهره مند شوید.