مراحل نقاشی ساختمان

مراحل نقاشی ساختمان

1399/10/14 رقیه علینقی زاده
نقاشی ساختمان اگر بر اساس اصول و استانداردها انجام شود، نتیجه کار بسیار رضایت بخش و باکیفیت خواهد بود و ارزش تجاری ساختمان را بالا خواهد برد. چراکه رنگ آمیزی ساختمان نه تنها باعث زیبایی ظاهری آن می شود، بلکه به عنوان یک لایه محافظتی نیز عمل کرده و عمر مفید بنا را افزایش می دهد.

مراحل نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان چیزی فراتر از بهتر کردن شکل ظاهری ساختمان است. نقاشی ساختمان اگر بر اساس استانداردها انجام شود، در واقع یک لایه محافظتی در برابر باد، آب و تغییرات آب و هوایی خواهد بود. با صرف زمان کم و اندکی سرمایه گذاری، می توان با نقاشی ساختمان، ارزش ساختمان را بالا برد. بنابراین باید با دقت و با متریال مناسب انجام شود. در نهایت ساختمان تا مدت طولانی نیازی به نقاشی مجدد نخواهد داشت. 

آماده سازی ساختمان برای نقاشی

1. زمان مناسبی را برای نقاشی انتخاب کنید

  برای رنگ آمیزی ساختمان در درجه اول باید مناسب ترین زمان در سال را برای نقاشی انتخاب کرد. برای نقاشی بخش خارجی ساختمان، اگر دمای هوا بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد، نقاشی ساختمان دچار آسیب می شود. بنابراین، بهترین زمان برای نقاشی ساختمان اواخر بهار یا اوایل پاییز است. البته به خاطر داشته باشید که دمای هوا را طی روزهایی که می خواهید ساختمان را نقاشی کنید، بررسی کنید و مطمئن شوید هوا بارانی نباشد. 

2. سطوح را تمیز کنید

با استفاده از شلنگ آب، دیوارها را بشویید. آلودگی ها و کثیفی روی دیوار که کهنه و سرسخت هستند با آب گرم، برس و مواد شوینده تمیز می شود. البته این اقدام برای دیوارهای قابل شست و شو موثر است. شست و شوی پرفشار، آلودگی های سرسخت را از بین می برد. در نظر داشته باشید که دیوارها را از بالا به پایین بشویید. قبل از اینکه رنگ آمیزی دیوار را آغاز کنید، زمان کافی برای خشک شدن سطح دیوار اختصاص دهید. 

3. نواقص دیوار ساختمان را برطرف کنید

اگر روی سطوح ساختمان رنگ قدیمی با معیوبی وجود دارد، باید قبل از شروع رنگ آمیزی، آن ها را بردارید تا نتیجه کار نقاشی مطلوب باشد. اگر رنگ های قدیمی و تراش خورده را قبل از شروع کار از بین نبرید، رنگ جدید به سطح ساختمان نمی چسبد. با استفاده از برس سیمی یا کاردک مخصوص، رنگ های قدیمی را از روی سطح ساختمان از بین ببرید و با استفاده از سنباده برقی (یا تکه ای از کاغذ سنباده که به دور یک تکه چوب پیچیده شده است) سطح ساختمان را صاف کنید. در صورتی که رسوبات رنگ قدیمی بسیار زیاد باشد، می توان از یک پاک کننده رنگ برقی استفاده کرد. این کار سبب می شود باقی مانده رنگ های قدیمی طی فرایند ذوب شدن از بین برود. 

4. انجام تعمیرات ضروری قبل از نقاشی ساختمان

قبل از اینکه نقاشی ساختمان را آغاز کنید، باید تمام قسمت های ساختمان را به صورت دقیق بررسی کنید. در صورت وجود آسیب یا خرابی برای تعمیر آن اقدام کنید. در صورتی که خرابی آن زیاد باشد، به تعمیرات بنایی نیاز خواهید داشت. با انجام این کار، پس از نقاشی ساختمان، خانه شما در بهترین حالت ممکن خواهد بود. روی سطوح ساختمان به دنبال نواقص باشید. فقط هم به دیوارها اکتفا نکنید، اطراف ستون ها، پنجره ها و درها را هم بررسی کنید. لبه های ترک خورده باید پر شده و سنباده زده شوند. همچنین درزگیرهای شکافته شده باید تعویض شوند و ناودان ها و نقاطی که نشتی دارند، باید ترمیم شوند. 

5. مشخص کنید به چه مقدار رنگ نیاز دارید

بهتر است قبل از شروع نقاشی، مقدار رنگی را که لازم است، مشخص کنید. در این صورت، وسط کار نقاشی ساختمان رنگ تمام نخواهد شد. برای تخمین میزان رنگ مورد نیاز، مساحت هر یک از دیوارها را جداگانه محاسبه کرده و باهم جمع کنید. مساحت درها و پنجره ها را هم محاسبه کنید. برای محاسبه مساحت، عرض دیوارها را در ارتفاع ضرب کنید. همچنین می توانید عرض همه دیوار را حساب کرده و در ارتفاع ضرب کنید. با توجه به عددی که روی قوطی رنگ درج شده، مقدار رنگ لازم برای هر متر مربع را مشخص کرده و به اندازه ای که لازم است رنگ بخرید. 
البته برخی نکات جانبی در مقدار رنگی که استفاده می کنید، تاثیرگذار است. موارد زیر را برای تخمین مقدار رنگ موردنیاز به خاطر داشته باشید:

  • نوع رنگ: غلظت رنگ و قابلیت رقیق شدن آن نیز عامل موثر دیگر در مقدار رنگی است که برای نقاشی ساختمان به کار می رود. 
  • ابزار نقاشی: کوچک یا بزرگ بودن ابزار نقاشی و استفاده از غلطک، اسپری رنگ پاش، قلمو یا سایر ابزارهای نقاشی عامل تعیین کننده ای در اندازه رنگی است که استفاده می شود.
  • جنس سطوح: برخی از سطوح پیش ساخته و گچکاری شده هستند و به رنگ زیادی نیاز دارند. از طرفی، برخی دیوارها دارای لایه های رنگ هستند، در نتیجه رنگ کمتری نیاز خواهد بود. 

برای محاسبه دقیق مقدار رنگ موردنیاز می توانید از محاسبه گرهای رنگ مصرفی استفاده کنید. 

6. پرایمر بزنید

پرایمر در نقاشی ساختمان به ماندگاری بیشتر رنگ کمک می کند و در محافظت بیشتر از عناصر رنگ روی سطوح موثر خواهد بود. پرایمر در سطح زیرین کار نقاشی قرار می گیرد. اگر برای اولین بار در حال رنگ آمیزی سطوح چوبی هستید و یا اینکه رنگ خانه را می خواهید کاملاً عوض کنید، باید پرایمر بزنید.
نوع پرایمر مورد استفاده شما به نوع رنگ بستگی دارد. اگر قصد استفاده از رنگ لاتکس دارید، به پرایمر لاتکس نیاز دارید. اگر خواهید از رنگ رقیق شده با حلال استفاده کنید، به پرایمر پایه حلال و اگر از رنگ فلزی استفاده می کنید، به پرایمر فلزی نیاز خواهید داشت.

7. رنگ را انتخاب کنید

رنگی با کیفیت بالا مانند 100 درصد لاتکس اکریلیک انتخاب کنید. این انتخاب باعث می شود سطوح بهتر رنگ شوند و سریع تر هم خشک شوند و دوام بیشتری هم داشته باشند. همچنین در مورد رنگی که برای خانه خود انتخاب کرده اید کمی فکر کنید. سبک خانه خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که رنگ موردنظر مکمل متریال موجود در سطوح باشد. 

8. رنگ ها را مخلوط کنید

 اگر چندین قوطی رنگ خریداری کرده اید، باید تمام رنگ قوطی ها را با هم در یک ظرف بزرگ مخلوط کنید. از آنجا که ممکن است رنگ ها کمی با هم تفاوت داشته باشند، ترکیب آن ها، یکنواختی آن را تضمین می کند. قوطی های رنگ اصلی را نگه دارید. به این ترتیب، اگر در پایان کار رنگی باقی ماند، می توانید آن را دوباره داخل قوطی های اصلی بریزید و برای مصارف بعدی نگهدارید.
در این مرحله باید اطراف خانه خود را با پارچه ها یا روزنامه ها بپوشانید تا از پاشیده شدن رنگ به سایر قسمت ها جلوگیری شود.

9. ابزار نقاشی را انتخاب کنید

در این مرحله مشخص کنید که از چه ابزاری می خواهید برای رنگ کردن ساختمان استفاده کنید. می توانید غلتک، برس، اسپری رنگ پاش و... را انتخاب کنید. هر کدام مزایایی خود را دارد. استفاده از برس به شما امکان کنترل بیشتر را در فرایند نقاشی می دهد. غلتک هم کارآمدتر است. اسپری رنگ نیز پوشش سنگین تری را به شما می دهد.

استفاده از برس: بسیاری از افرادی که برای اولین بار خانه های خود را نقاشی می کنند ترجیح می دهند از برس استفاده کنند. این ابزار نقاشی سبب می شود بسیار دقیق رنگ کنید. برای استفاده از برس، آن را به رنگ آغشته کنید تا زمانی که موهای برس تا نیمه به رنگ آغشته شود. در چندین نقطه از یک خط افقی برس را روی دیوار بکشید. به صورت رفت و برگشتی رنگ کنید تا نقاط خالی پر شود و پوشش یکنواختی ایجاد شود.
استفاده از غلتک: برای استفاده از غلتک، آن را در رنگ بغلتانید تا همه قسمت های آن به صورت یکنواخت با رنگ پوشانده شود. سپس رنگ را با استفاده از ضربات متقاطع به دیوار بمالید و به عقب برگردید و با استفاده از ضربه های بالا و پایین، همان قسمت را نقاشی کنید تا شکاف ها پر شود.
استفاده از اسپری رنگ پاش: برای استفاده از اسپری رنگ، رنگ انتخابی خود را در اسپری رنگ پاش بریزید. اسپری رنگ را به حالت ایستاده نگه دارید، حدود 0.3 متر از دیوار با فاصله نگه دارید. اسپری رنگ پاش را به آرامی به جلو و عقب برانید، 
استفاده از تکنیک اسپری و غلتک: استفاده از اسپری و غلتک سرعت کار را بیشتر می کند. اما این روش به دو نفر نیاز دارد؛ یک نفر با استفاده از اسپری رنگ دیوار را به سرعت رنگ می کند و شخص دیگر با غلتک، رنگ را پخش و یکنواخت می کند. 

10. سقف ها و دیوارها را رنگ کنید

ابتدا تمام حاشیه های خانه را رنگ کنید. این کار قسمت عمده ای از کار را پیش می برد و همچنین سرعت را افزایش می دهد زیرا نیازی به تغییر رنگ ندارید. هنگام نقاشی ساختمان چندین قانون وجود دارد که باید به آن ها عمل کنید:

  • از بالا به پایین کار کنید

همیشه هنگام نقاشی از بالا به پایین و از چپ به راست کار کنید. کار از بالا به پایین به شما امکان می دهد هر قطره رنگی را که پایین می افتد، کنترل کنید. در حالی که رنگ آمیزی از چپ به راست به شما کمک می کند تا به سرعت نقاطی را که از دستتان در رفت، شناسایی کنید (این اصل مربوط به روند پردازش مغز است، که از چپ به راست فرایندها را پردازش می کند.) 

  •  نور خورشید را در نظر بگیرید

 سعی کنید کار رنگ آمیزی ساختمان را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید در تمام طول روز، دور از تابش مستقیم خورشید و در سایه کار کنید. چون  بر کیفیت نتیجه نهایی تأثیر فوق العاده ای می گذارد. در طول روز آفتاب را دنبال کنید و منتظر بمانید تا آفتاب صبح هرگونه رطوبت را از روی دیوار خشک کند. 

  • در استفاده از نردبان مراقب باشید

بسیار مهم است که هنگام استفاده از نردبان، به ویژه از نردبان هایی قابل تنظیم، بسیار مراقب باشید. هنگام ایستادن روی نردبان، هرگز نباید بیش از یک بازو فاصله داشته باشید. باید در یک نوار افقی تا جایی که می توانید نقاشی کنید، سپس نردبان را از آن طرف حرکت دهید تا در همان خط نقاشی را ادامه دهید. مطمئن شوید که نردبان شما متمایل نشده باشد. 

11. برای لایه دوم رنگ آماده شوید
هنگامی که منتظر زمان توصیه شده برای خشک شدن رنگ هستید، می توانید برای رنگ آمیزی لایه دوم برنامه ریزی کنید. البته اگر زمان و بودجه این اجازه را می دهد. پوشش دوم رنگ را یکدست کرده و پوشش محافظتی بیشتری برای ساختمان ایجاد می کند.  ماندگاری رنگ هم افزایش می یابد و تا زمان طولانی، خانه شما نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارد. اگر رنگ پرحرارتی برای خانه خود انتخاب کرده اید، زدن لایه دوم ضروری است.
12. درها و پنجره ها را رنگ کنید

معمولاً یک برس برای رنگ آمیزی حاشیه ها و نرده ها توصیه می شود، زیرا باعث می شود دقیق کار کنید، اما یک غلتک کوچک هم می تواند به سرعت بخشیدن به روند کار، به ویژه برای رنگ آمیزی قاب پنجره کمک کند.
اگر برای نقاشی ساختمان، وقت کافی ندارید و یا تصور می کنید از تخصص شما خارج است و یا می خواهید نقاشی ساختمان شما در بالاترین سطح کیفیت انجام شود، نیروهای خدمات نقاشی موج نو آماده ارائه خدمت به شما هستند. 

خدمات نقاشی ساختمان موج نو چه ویژگی هایی دارد؟

متخصصان نقاشی ساختمان موج نو مسلط به اصول و استانداردهای نقاشی و رنگ آمیزی هستند. همچنین انواع ابزارهای نقاشی را بسته به نیاز ساختمان شما در اختیار دارند. در نتیجه شما نیازی به تهیه ابزارها نخواهید داشت. بنابراین برای مشتریان به صرفه خواهد بود از نیروی حرفه ای برای نقاشی ساختمان خود استفاده کنند تا از پرداخت هزینه های جانبی معاف شوند. نیروهای موج نو دارای توانایی ها و مهارت های تایید شده هستند. از این رو مشتریان دغدغه ای در به کار گیری نیروها نخواهند داشت. پشتیبانی خدمات موج نو مزیت دیگری است که به صورت مستمر ارائه می شود. همچنین عملکرد نیرو از طریق نظرسنجی از مشتری ارزیابی می شود تا بهترین و باکیفیت ترین خدمات ارائه شود. 

برای دریافت خدمات سریع، فوری و باکیفیت تیم بازسازی و تعمیرات ساختمان موج نو، می توانید با 02174402 تماس بگیرید و از خدمات فوری برخوردار شوید.