نظافت خانه به کمک کودکان

نظافت خانه به کمک کودکان

1398/1/14 سارا سلیمان پور
نظافت خانه به کمک کودکان امری است که در وهله اول نیاز به آموزش داشته و کودکان به خودی خود قادر به درک اهمیت این موضوع نمی باشند. به هنگام نظافت منزل، می توانید کودکان را نیز به کار گمارده و از حضورشان به

نظافت خانه به کمک کودکان

نظافت خانه به کمک کودکان امری است که در وهله اول نیاز به آموزش دارد. چرا که کودکان به خودی خود قادر به درک اهمیت این موضوع نمی باشند. به هنگام نظافت منزل، می توانید کودکان را نیز به کار گمارده و از حضورشان بهره ببرید. البته لازم به ذکر است که می بایست از واگذاری کارهای سنگین به کودکان اجتناب نمایید. کارهایی چون گردگیری قسمت های پایینی دیوارهای منزل و مواردی از این دست، مسئولیت هایی است که از عهده کودکان بر می آید. بدین ترتیب، هر چه فرزندانتان بزرگ تر شوند، در پذیرش مسئولیت های بیشتر در خصوص محیط زندگی خود و اعضای خانواده شان قوی تر عمل می نمایند. در این مقاله قصد داریم چگونگی نظافت خانه به کمک کودکان و مشارکت فرزندان در انجام فعالیت های جمعی را شرح دهیم. با ما همراه باشید. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


چگونگی نظافت خانه به کمک کودکان

صحبت با کودکان در خصوص مزایای پاکیزگی

نظافت خانه به کمک کودکان، می تواند آنها را برای پذیرش مسئولیت های آتی آماده نماید. بدین منظور می بایست در ابتدا با فرزندتان صحبت کنید. می بایست از اهمیت پاکیزگی و رعایت آن در زندگی فردی با وی صحبت نموده و فرزندتان را نسبت به مشارکت در نظافت منزل ترغیب نمایید. برای شروع، می توانید از نظافت اتاق کودک شروع کنید. ممکن است با این کار، کودکتان انگیزه قوی تری برای تمیز کردن وسایل شخصی خود پیدا کرده و حضور فعال تری در فرایند نظافت منزل داشته باشد.  

زمان بندی کارها بر اساس برنامه کودک 

اگر قصد نظافت خانه به کمک کودکان را دارید، می بایست زمانی را به این کار اختصاص دهید که فرزندتان آمادگی انجام آن را داشته باشد. زمانی که فرزندتان از مهد کودک و یا مدرسه به خانه بازگردد، به احتمال قوی خسته بوده و انرژی کافی برای مشارکت در امر نظافت منزل را ندارد. بنابراین، می توانید روزهای تعطیل و یا روزهایی که فرزندتان زمان آزادی دارد را به نظافت منزل اختصاص دهید. همچنین، می توانید نظافت قسمتی از منزل را که برای کودک جذاب می باشد، به وی واگذار نمایید. به عنوان مثال، نظافت اسباب بازی ها، قطعا از نظافت ظروف قدیمی برای کودکان جاذبه بیشتری دارد.  

تقسیم کار در میان تمامی اعضای خانواده

زمانی که تصمیم به نظافت خانه به کمک کودکان خود گرفتید، می بایست در وهله نخست، تمامی اعضای خانواده را به کمک فرا بخوانید. زمانی از پدر خانواده گرفته تا کوچکترین عضو خانواده کمر به نظافت کردن بخش های مختلف منزل ببندند، کودکان با انگیزه قوی تری در امور نظافتی مشارکت می نمایند. همان طور که می دانید، الگوی همه ما در برهه های مختلفی از زندگی، پدر و مادرمان می باشند. بنابراین، زمانی که کودک، والدین خود را مشغول به نظافت خانه و فعالیت برای بهبود محیط زندگی مشاهده می نماید، یاد می گیرد که می بایست به شرایط زندگی و محیط اطراف خود اهمیت بدهد.  

واگذاری مسئولیت های سبک تر به کودکان

نظافت خانه به کمک کودکان مستلزم واگذاری مسئولیت های سبک تر به کودکان می باشد. کار با شوینده ها برای کودکان خطرناک بوده و ممکن است دستگاه تنفسی آنها را تحریک پذیر نماید. همچنین، کار با شوینده هایی چون سفیدکننده ها و چاه بازکن ها نیز برای کودکان بسیار خطرناک بوده و نمی بایست این مواد را در دسترس فرزندانتان قرار دهید. بنابراین، با واگذاری مسئولیت های بی خطر و سبک به کودکان، می توانید علاوه بر اینکه از کمک آنها بهره مند می شوید، ضامن ایمنی و مصونیت آنها نیز باشید.  

نظافت خانه به کمک کودکان

به کودکتان فرصت بدهید

زمانی که به نظافت خانه به کمک کودکان می پردازید، به فرزندتان فرصت اشتباه کردن بدهید. تا زمانی که افراد در یک حوزه اشتباه نکنند، نمی توانند در آن حوزه ماهر شده و به تبحر برسند. بنابراین، اگر فرزندتان بسته های مواد غذایی را پس از پاکسازی اشتباها به جای یخچال و یا فریزر، در کمد گذاشت، و یا اگر فرزندتان از شیشه شوی برای تمیز کردن میز چوبی استفاده کرد، یا حتی اگر خسارتی جزئی به وسایل منزل وارد نمود، نمی بایست او را سرزنش کنید. بلکه می بایست با ملایمت به کودکتان تذکر داده و روش صحیح کار را به او آموزش دهید. 

در حین نظافت، به فرزندتان کمک کنید

زمانی که تصمیم به انجام نظافت خانه به کمک کودکان گرفتید، می بایست حین انجام کار، به کودک خود کمک کنید. کودکی که همواره مشغول بازی کردن می باشد، به منظور ورود به حوزه مسئولیت های زندگی، می بایست در ابتدا مورد حمایت قرار گیرد. می بایست کودک خود را آموزش داده و سپس در حین انجام امور نظافتی نیز وی بر کار وی نظارت نمایید. زمانی که متوجه شدید فرزندتان کاری را به درستی انجام نمی دهد، می توانید وارد عمل شده و با همراهی کردن وی، روش صحیح انجام کار را به کودکتان آموزش دهید. 

با کودکتان در حین نظافت، بازی کنید

نظافت خانه به کمک کودکان، از قواعد نظافتی بزرگسالان تبعیت نمی کند. به دلیل اقتضای سن کودکان و جنب و جوش و تحرک آنها، می بایست سعی کنید کار نظافت را به نحوی برای آنها جذاب نمایید. به عنوان مثال، می توانید نظافت را با بازی کردن همراه نموده و بدین ترتیب، فرزندانتان احساس خستگی نکرده و می توانند از فرایند نظافت لذت ببرند. همچنین، توان جسمی کودکان محدود بوده و می بایست در فواصل زمانی کوتاه به آنها استراحت بدهید. همچنین، می بایست از آنها با میوه، تنقلات و خوراکی های دلخواهشان پذیرایی کرده و نظافت خانه را برایشان متنوع و جذاب نمایید. 

مزایای نظافت خانه به کمک کودکان

آماده سازی کودکان برای مسئولیت های آتی زندگی

نظافت خانه به کمک کودکان، تنها به تمیز شدن خانه کمک نمی کند، بلکه این عمل دارای مزایای دیگری نیز می باشد. اگر به انجام نظافت خانه به کمک کودکان خود بپردازید، می توانید آنها را آرام آرام وارد مسئولیت های جدی زندگی کرده و برای پذیرش مسئولیت های آتی آماده نمایید. کودکی که نظافت اتاق خود را به عهده بگیرد، در آینده نیز خواهد توانست از عهده نظافت منزل خود برآید. 

مشغول نمودن کودکان در زمانی که مادر مشغول به فعالیت می باشد

اگر دارای فرزندان کم سن و سال هستید، هنگامی که شما به انجام امور منزل می پردازید، فرزندانتان به بازی و شیطنت مشغول بوده و روند انجام امور منزل را کند خواهند نمود. بنابراین، نگهداری از فرزندان و سرگرم نمودن آنها در زمانی که به انجام امور منزل می پردازید، دغدغه شما و بسیاری دیگر از والدین می باشد. مزیت دیگری که برای نظافت خانه به کمک کودکان می توان برشمرد، این است که با این کار، می توانید فرزندانتان را سرگرم نموده و مانع شیطنت های آنها شوید. بدین ترتیب، خواهید توانست با خیالی آسوده به انجام امور نظافتی منزل خود پرداخته و از ایمنی کودکتان نیز اطمینان حاصل نمایید.