خوشبوکننده های طبیعی

خوشبوکننده های طبیعی

1397/12/22 سارا سلیمان پور
خوشبوکننده های طبیعی از جمله مواردی هستند که استفاده از آنها در نقاط مختلف منزل می تواند منجر به تلطیف فضای منزلتان شده و نیز بوی بد احتمالی موجود در این نقاط را از بین ببرد. در زمان های قدیم، منازل بسیار

خوشبوکننده های طبیعی

خوشبوکننده های طبیعی از جمله مواردی هستند که استفاده از آنها در نقاط مختلف منزل می تواند منجر به تلطیف فضای منزلتان شده و نیز بوی بد احتمالی موجود در این نقاط را از بین ببرد. در زمان های قدیم، منازل بسیار وسیع بوده و آشپزخانه امروزی، در آن منازل، مطبخ نام داشته و در فاصله دوری از قسمت های دیگر منزل قرار داشت. همچنین، سرویس بهداشتی یا دستشویی نیز در دورترین نقطه حیاط قرار داشت. در نتیجه مانند امروز، بوی ناشی از پخت و پز و یا بوی سرویس بهداشتی در منزل پخش نشده و ساکنین منزل از استشمام بوهای ناخواسته و بعضا نامطبوع و نظافت دستشویی و نظافت آشپزخانه به طور دائمی در امان بودند. امروزه اگرچه در آشپزخانه ها و همچنین، در سرویس های بهداشتی سیستم های تهویه قوی هوا نصب می گردد، اما به دلیل اوپن بودن آشپزخانه ها و کوچک بودن منازل آپارتمانی نسبت به منازل ویلایی قدیمی، امروزه بسیاری از بوها در فضای منزل پیچیده و این امر ممکن است چندان مطلوب نباشد. علاوه بر استفاده از خوشبوکننده های طبیعی، راهکارهایی نیز به منظور پیشگیری از پخش بوهای مختلف در منزل وجود دارد که برخی از این راهکارها عبارت است از : تهیه یک اجاق گاز به صورت مشاع در ساختمان و نصب آن در حیاط منزل و مسقف نمودن آن به منظور سرخ کردن پیاز به میزان انبوه، کبابی نمودن بادمجان، سرخ کردن سبزی و مواردی از این دست. این امر منجر به عدم پخش بوی تند سرخ کردنی در منزل و همچنین، عدم چرب شدن دیوارهای آشپزخانه و سایر قسمت های منزل می گردد. همچنین، بسیاری از افراد در روزهای تعطیل و به منظور پذیرایی از میهمانان خود اقدام به درست کردن کباب در منازل خود می نمایند. در این صورت بوی کباب در کل ساختمان پیچیده و ممکن است موجب آزردگی خاطر سایرین گردد. همچنین، دود حاصل از سوختن ذغال نیز می تواند فضای داخلی منزل را مسموم و آلوده نماید. به منظور حل این مشکل توصیه می شود که یک کباب پز مشاع تهیه شده و با قرار دادن آن در حیاط ساختمان، از تهیه کباب برای خانواده خود لذت ببرید. در ادامه روش هایی به منظور تهیه خوشبوکننده های طبیعی و استفاده از آنها در قسمت های مختلف منزل ارائه خواهد شد. 

خوشبوکننده های طبیعی مورد استفاده در منزل

از بین بردن بوی زباله

در فرایند نظافت منزل به منظور از بین بردن بوی زباله از فضای داخل منازل، خوشبوکننده های طبیعی مختلفی وجود دارند. یکی از این روش ها، این است که در سطل آشغال آشپزخانه منزل خود کمی جوش شیرین بریزید. سپس، هر بار که زباله را جمع آوری و تخلیه می نمایید، سطل مزبور را شسته و مجددا در کف آن جوش شیرین بریزید. از دیگر روش های طبیعبی به منظور مقابله با بوی بد زباله در منازل، استفاده از پوست میوه هایی چون پرتقال و لیمو می باشد. می توانید پوست این میوه ها را در مقداری آب ریخته و در قسمت های مختلف منزلتان به ویژه قسمت هایی که بوی نامطبوعی به مشام می رسد، قرار دهید. همچنین، می توانید یک لیمو ترش را نصف کرده و نیمی از آن را در داخل بشقابی قرار داده و در نزدیکی سطل زباله قرار دهید تا بوی بد موجود در فضا را از بین ببرد. 

خوشبو کردن یخچال در منازل

به منظور خوشبو کردن فضای داخلی یخچال منزلتان خوشبوکننده های طبیعی و راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها این است که کمی آب لیموترش تازه را بر روی پنبه ریخته و در داخل طبقات یخچال قرار دهید. بدین ترتیب، با معجزه لیموترش، شگفت زده خواهید شد. راه دیگر به منظور پاسخگویی به این سوال که : چطور بوی بد یخچالم را از بین ببرم؟، این است که کمی جوش شیرین را در ظرف کوچکی ریخته و در یکی از طبقات یخچال قرار دهید. بدین ترتیب، جوش شیرین تمام بوهای نامطبوع را به خود جذب کرده و بوی بد یخچال شما از بین خواهد رفت. از دیگر خوشبوکننده های طبیعی که می توانید به منظور خوشبو کردن یخچال مورد استفاده قرار دهید، وانیل می باشد. بدین منظور می توانید وانیل را در آب حل گرفته و تکه ای پنبه را آغشته به عصاره حاصل نمایید. با قرار دادن پنبه مزبور در یخچال، فضای داخلی یخچالتان معطر خواهد شد. 

از بین بردن بوی بد ظروف

از دیگر خوشبوکننده های طبیعی که به منظور از بین بردن بوی نامطبوع به جا مانده از غذاها بر ظروف پلاستیکی کاربرد دارد، آب گوجه فرنگی می باشد. این روش، از روش شستشوی ظروف پلاستیکی با آب و مایع ظرفشویی کارامدتر و موثرتر می باشد. همچنین اگر دیگر ظروفتان بوی نامطبوعی به خود بگیرند، می توانید یک عدد لیمو ترش را نصف کرده و هر نیمه آن را مدتی داخل ظروف مزبور قرار دهید. بدین ترتیب، بوی بد ظروف مزبور به کلی از بین خواهد رفت.   

مقابله با بوی رنگ

اگر ناچار به نقاشی کردن بخشی از منزل و یا همه قسمت های منزل خود شدید، پس از بازگشت به منزل و به منظور استقرار در آن، با مشکل بوی رنگ مواجه خواهید شد. این امر برای بسیاری افراد آزاردهنده بوده و نمی توانند تا از بین رفتن کامل بوی مزبور، به منزل بازگردند. همان طور که در بخش های پیشین اشاره نمودیم، وانیل یکی از خوشبوکننده های طبیعی کارامد و موثر بوده و در این مورد نیز می تواند موثر واقع شود. روش کار به این صورت است که پیش از شروع نقاشی، می توانید در هر سطل رنگ کمی پودر وانیل بریزید تا پس از نقاشی، بوی رنگ تعدیل شده و قابل تحمل باشد. 

خوشبوکردن هوا با جاروبرقی

جاروبرقی علاوه بر مکش قوی و ایفای نقش قوی در نظافت منزل، می تواند به منظور خوشبو کردن منزل نیز مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر روش های خلاقانه به منظور تلطیف فضای خانه، این است که پنبه ای را آغشته به عطر دلخواهتان کرده و سپس آن را در داخل کیسه جاروبرقی خود بیندازید. در این صورت، هنگامی که به جارو کردن قسمت های مختلف منزلتان می پردازید، بوی خوش عطر دلخواهتان نیز در این قسمت ها پخش شده و فضای منزلتان را خوشبو و دلپذیر می نماید. 

از بین بردن بوی سیگار 

سرکه از خوشبوکننده های طبیعی قوی و موثر بوده و در قسمت های پیشین در خصوص کاربرد آن در خوشبو نمودن یخچال صحبت نمودیم. در اینجا به کاربرد سرکه در از بین بردن بوی سیگار نیز اشاره می نماییم. به منظور از بین بردن بوی سیگار از فضای داخلی منزل خود، می توانید کمی سرکه در داخل کاسه ای ریخته و آن را در قسمت آغشته به بوی سیگار قرار دهید. همچنین، اگر لباستان در اثر مجاورت با بوی سیگار، بوی نامطبوعی به خود گرفته، می توانید به هنگام شستشو، علاوه بر مواد شوینده، کمی سرکه نیز استفاده کنید. بدین ترتیب، بوی سیگار به کلی از بین خواهد رفت.