شستشوی لباس نوزاد

شستشوی لباس نوزاد

1398/1/4 سارا سلیمان پور
شستشوی لباس نوزاد امر مهمی بوده و جایگاه ویژه ای در فرایند نظافت منزل به خود اختصاص می دهد. نوزادان و کودکان دارای پوست لطیف و حساسی بوده و بی توجهی به شستشوی

شستشوی لباس نوزاد

شستشوی لباس نوزاد امر مهمی بوده و جایگاه ویژه ای در فرایند نظافت منزل به خود اختصاص می دهد. نوزادان و کودکان دارای پوست لطیف و حساسی بوده و بی توجهی به شستشوی به موقع لباس آنها و نیز چگونگی شستشوی لباس آنها، می تواند منجر به بروز حساسیت و سرخ شدن پوستشان شود. در این مقاله به بیان نکاتی در خصوص شستشوی لباس نوزاد می پردازیم.


ثبت سفارش از طریق وبسایت


هنگام شستشوی لباس نوزاد باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

به برچسب راهنمای لباس توجه نمایید

همان طور که رعایت نکاتی در خصوص شستشوی لباس ها امری ضروری می باشد، به هنگام شستشوی لباس نوزاد نیز می بایست نکات متعددی را مد نظر خود قرار دهید. در گام نخست، می بایست به برچسب راهنمای لباس نوزاد توجه نمایید. عمدتا نحوه شستشوی لباس، باید ها و نبایدها در خصوص هر نوع پارچه، دمای مناسب آب و مواردی از این دست، در برچسب راهنما درج می گردد. 

لباس نوزادان را از لباس بزرگسالان تفکیک نمایید

شستشوی لباس نوزاد امر حساسی بوده و عدم توجه به این موضوع، منجر به بروز خارش، سوزش و حساسیت های پوستی در نوزادان می گردد. به همین دلیل، توصیه می شود که به هنگام شستوی لباس ها در ماشین لباسشویی، لباس نوزادان را از لباس بزرگسالان تفکیک نمایید. علت این امر این است که عرق و آلودگی های لباس بزرگسالان می تواند بر روی لباس نوزادان اثر گذاشته و آن را آلوده کند.

لباس های کوچک را در توری بشویید

همان طور که جوراب ها به دلیل کوچک بودن، هنگام شستشو ممکن است در لاستیک ماشین لباسشویی گیر کنند، لباس نوزادان نیز ممکن است به دلیل اندازه کوچک آن، دچار همین وضعیت شود. به همین خاطر توصیه می شود که هنگام شستشوی لباس لباس نوزاد، همه لباس ها را در توری ریخته و توری را محکم ببندید. در این صورت، لباس ها به هنگام شستشو پراکنده نشده و به خوبی شسته خواهند شد.

شوینده مناسبی برای شستشوی لباس نوزادان انتخاب کنید

شستشوی لباس نوزاد می بایست با استفاده از شوینده های مناسب صورت پذیرد. شوینده های شیمیایی لباس که برای بزرگسالان استفاده می شوند، ممکن است برای بدن نوزادان تند بوده و به پوستشان آسیب بزند. بدین ترتیب، می بایست به دنبال شوینده های ملایمی که مخصوص شستشوی لباس نوزادان و کودکان تولید می شود، باشید. امروزه بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی، اقدام به تولید شوینده های مخصوص کودکان و نوزادان نموده اند. به عنوان مثال، پودر ماشین لباسشویی بچه، پودر دستی شستشوی لباس بچه و یا پودر لکه بر بچه همه و همه از جمله محصولاتی است هنگام شستشوی لباس نوزاد می توانید مورد استفاده قرار دهید.

پیش از شستشو، لباس ها را لکه گیری کنید

همان طور که در مقالات : پاک کردن انواع لکه لباس (بخش اول)، پاک کردن انواع لکه لباس (بخش دوم) و پاک کردن انواع لکه لباس (بخش سوم) بیان شد، زمانی که لباس لکه دار شد، به منظور اثربخشی هر بیشتر روش های لکه گیری، می بایست هر چه سریع تر اقدام به پاک کردن لکه ها نمود. گذر زمان منجر به ماندگاری هر چه بیشتر لکه ها بر روی لباس خواهد شد. بنابراین،گام نخست در شستشوی لباس نوزاد، لکه گیری کردن لباس ها می باشد. لباس نوزادان ممکن است دچار انواع لکه شود که برخی از متداول ترین انواع این لکه ها عبارت است از : لکه شیر، لکه وازلین، روغن و ...، لکه مدفوع، لکه ادرار، لکه استفراغ و بسیاری لکه های دیگر. در وهله نخست می بایست نوع لکه را به خوبی تشخیص دهید. به عنوان مثال، لکه ادرار و لکه حاصل از شیر خشک، هر دو زرد رنگ می باشند. اما روش پاک کردن این دو نوع لکه با یکدیگر متفاوت می باشد. بنابراین، شناسایی منشأ لکه لباس نوزاد، امر بسیار مهمی در انتخاب روش درست لکه گیری می باشد. نکته مهمی که در فرایند لکه گیری مطرح می باشد، این است که به هنگام لکه گیری، استفاده از آب داغ نه تنها به از بین رفتن لکه کمکی نخواهد کرد، بلکه منجر به تثبیت لکه بر روی لباس نیز خواهد شد.

لباس نو را پیش از استفاده بشویید

بسیاری از افراد، لباسی را که تازه خریداری نموده اند، بدون شستشو با تصور بهداشتی بودن، مستقیما بر تن می نمایند. اما این کار، بسیار اشتباه بوده و امری غیر بهداشتی می باشد. در خصوص نوزادان، به دلیل حساسیت بالای بدن آنها، شستشوی لباس نو اهمیت بیشتری پیدا می نماید. پزشکان نیز بر این تاکید کرده و توصیه به شستشوی لباس نوی نوزاد و از بین بردن آلودگی های احتمالی آن نموده اند. 

در شستشوی کهنه نوزادان دقت نمایید

به هنگام شستشوی لباس نوزاد، می بایست کهنه های پارچه ای و نخی را نیز مد نظر خود قرار دهید. این کهنه ها برای نوزادان دارای کاربردهای زیادی بوده و از آنجا که مستقیما با بدن نوزادان در تماس می باشند، می بایست در شستشوی کهنه ها، دقت کافی به خرج دهید. کهنه نوزاد را با آب داغ و با استفاده از شوینده های ملایم و سبک بشویید. از استفاده از شوینده های حساسیت زا اجتناب نمایید.

مراحل شستشوی لباس نوزاد

اگر در شستشوی لباس نوزاد خود تابع اصول و قواعد این کار باشید، می توانید بدن فرزند دلبندتان را از بروز آلرژی و مشکلات پوستی مصون بدارید. در ابتدا می بایست لباس ها را در تشتی حاوی آب سرد به مدت 15 الی 20 دقیقه خیس کنید. استفاده از آب داغ منجر به تثبیت هر چه بیشتر لکه ها می گردد. سپس می توانید لباس را از تشت خارج کرده و وارد فاز بعدی شستشو شوید. اگر همچنان آثار لک را بر روی لباس ها مشاهده نمودید، می توانید از برس، فرچه و یا مسواکی تمیز که به این امر اختصاص داده اید، استفاده نموده و جای لکه را به آرامی بمالید. در این صورت، مطمئنا لکه ها از بین خواهند رفت. سپس در گام بعدی شستشوی لباس نوزاد، می توانید از پودر صابون و یا سایر شوینده های ملایم بدون اسانس استفاده نمایید. به تفکیک لباس های رنگی و سفید دقت نمایید تا لباس هایی که رنگ می دهند، سایر لباس ها را رنگی نکنند.  توصیه می شود که آبکشی لباس نوزاد را در چند مرحله انجام دهید تا مواد شوینده کاملا از لباس خارج شده و بدن کودک را آزرده نسازد.