خانه تکانی

خانه تکانی

1397/12/2 سارا سلیمان پور
خانه تکانی نامی است که به نظافت منزل در روزهای پایانی سال اطلاق می گردد. در فرهنگ ما ایرانیان، مراسم نوروز و روزهای آغازین بهار دارای معنا و مفهوم ویژه ای بوده و استقبال از چنین ایامی مستلزم انجام فعالیت هایی

خانه تکانی

خانه تکانی نامی است که به نظافت منزل در روزهای پایانی سال اطلاق می گردد. در فرهنگ ما ایرانیان، مراسم نوروز و روزهای آغازین بهار دارای معنا و مفهوم ویژه ای بوده و استقبال از چنین ایامی مستلزم انجام فعالیت هایی است که از مهم ترین آنها می توان به خانه تکانی و نظافت کامل منزل اشاره نمود. از دیگر کارهایی که عمدتا مردم جامعه در اسفند ماه انجام می دهند، خرید لباس نو و همچنین، خرید وسایل تازه برای منزل می باشد. آماده نمودن اقلام سفره هفت سین و سبز کردن سبزه و مواردی از این دست نیز از دیگر فعالیت هایی است که غالبا مردم در چنین روزهایی انجام می دهند. همچنین، ممکن است شما با برنامه ریزی یک سفر چند روزه، تعطیلات مفرح و دل انگیزی برای خود و خانواده تان رقم بزنید. بنابراین، آماده نمودن ملزومات سفر نیز از جمله فعالیت هایی است که به خانه تکانی و صدها فعالیت دیگر شما افزوده خواهد شد. بنابراین، ممکن است برای انجام همه این کارها به طور همزمان، سردرگم شده و نتوانید از عهده آن برآیید. در این مقاله قصد داریم با بیان نکاتی چند، فرایند خانه تکانی را برای شما عزیزان تسهیل نماییم. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


خانه تکانی و نکاتی به منظور تسهیل این فرایند

خانه تکانی را طبق برنامه انجام دهید

همان طور که مطلع می باشید، خانه تکانی فرایندی گسترده و زمان بر بوده و بسیاری از مردم نظافت منزل خود را به روزهای پایانی سال موکول کرده و با خانه تکانی، ادغام می نمایند. بنابراین، انجام این فعالیت، می بایست بر اساس برنامه ریزی منسجم و دقیقی انجام شود تا هم سرعت عملتان بیشتر شده و هم از بی نظمی و آشفتگی در انجام امور منزل جلوگیری به عمل آید.  

آرامش خود را حفظ کنید

انجام خانه تکانی نیاز به چندین روز زمان داشته و نمی توان ظرف یکی دو روز از عهده آن بر آمد. بنابراین، اگر شاغل باشید، به احتمال زیاد نخواهید توانست چندین روز متوالی مرخصی گرفته و به نظافت بپردازید. بنابراین ممکن است مضطرب شده و نتوانید کنترل اوضاع را در دستان خود بگیرید. اما هیچ جای نگرانی نیست. می توانید فعالیت خانه تکانی خود را به صورت تکه تکه و در روزهای متعددی انجام دهید تا فشار کاری از دوشتان برداشته شده و با آرامش به انجام فعالیت بپردازید. 

در فواصل زمانی معین استراحت کنید

از آنجا که خانه تکانی نیازمند صرف انرژی و قوای فیزیکی بسیار می باشد، می بایست در فواصل زمانی معین استراحت کنید تا با تحلیل قوا مواجه نشده و از پا در نیایید. به عنوان مثال، می توانید هر یک ساعت که نظافت نمودید، روی مبل نشسته و با نوشیدن یک استکان چای، خستگی خود را از تن به در نمایید. 

حین انجام کار برای خود تنوع ایجاد نمایید

خانه تکانی فعالیت سنگین و طاقت فرسایی است و اگر به صورت ممتد انجام شود، منجر به کمردرد، پادرد و بسیاری مشکلات دیگر برای شما خواهد شد. بنابراین، پیشنهاد می کنیم که حین انجام فعالیت، کمی به خود استراحت داده و با انجام کارهایی چون گوش کردن به موسیقی و یا تماشای فیلم دلخواهتان، به خود استراحت داده و تجدید قوا نمایید. بدین ترتیب، می توانید با ارژی مضاعف به انجام بقیه خانه تکانی بپردازید. 

گوش دادن به موسیقی

خودتان را ملزم به انجام کار کنید

هنگامی که به لحاظ ذهنی خود را آماده انجام فعالیتی کنید، نیروی ذهنتان شما را ملزم به انجام آن فعالیت معین در زمان مورد نظر می نماید. بنابراین، به منظور غلبه بر سختی کار خانه تکانی، می بایست ذهنتان را آماده نمایید تا شما را ملزم به انجام کار نموده و طفره نروید. در این صورت، خواهید توانست در زمان مورد نظر، خانه تکانی خود را به پایان برسانید. 

وسایل منزل خود را دسته بندی کنید

از مواردی که منجر به هرج و مرج و آشفتگی در منازل می شود، عدم توجه به دسته بندی وسایل می باشد. بنابراین، اگر قصد خانه تکانی دارید، توصیه می شود در وهله اول تمامی وسایل خود را از یکدیگر تفکیک نموده و سپس، با قرار دادن در جعبه ها و کشوهای مختلف، آنها را از یکدیگر تفکیک نمایید. این امر در برقراری نظم و ترتیب در منزلتان تأثیر بسزایی دارد. 

لوازم اضافی خود را از منزل خارج نمایید

اگر لباسی را در طول سال تنها یک بار به تن کرده اید و یا اگر از وسیله ای تنها یک بار در طول چند سال استفاده می نمایید، بنابراین، این موارد، همگی لوازم اضافی محسوب شده و تنها فضای منزلتان را اشغال می نماید. بنابراین، هنگام خانه تکانی در ابتدا لوازم اضافی و غیر قابل استفاده را از منزل خارج نمایید. در بسیاری مواقع نیز وسیله ای را تنها به این دلیل در منزل نگهداری می کنیم که شاید روزی به کار آمده و مورد استفاده واقع شود. اما تجربه نشان داده که این روز هرگز فرا نرسیده و آن وسیله، به یکی از اجزاء ثابت انباری منزلمان تبدیل می گردد. بنابراین، هرگز استفاده از وسیله ای بلااستفاده را به آینده موکول ننمایید.  

لباس کار مناسبی به تن کنید

از آنجا که خانه تکانی فعالیت فیزیکی سنگینی می باشد، می بایست به هنگام انجام آن، شرایط مناسبی برای خود ایجاد نمایید. به عنوان مثال، می بایست لباس نخی و سبکی به تن کنید تا بدنتان بیش از اندازه سنگین نشده و عرق نکنید. اگر بتوانید لباسی را به طور انحصاری برای نظافت منزل خود در نظر بگیرید و اصطلاحا لباس کار مخصوصی تهیه کنید، می توانید با سرعت عمل و آرامش بیشتری به خانه تکانی بپردازید.  

تقسیم کار کنید

اگر به تنهایی به سراغ خانه تکانی بروید، از پا در می آیید! علت این امر این است که غالبا اگر در طول سال هم به نظافت منزل مبله خود نپردازید، اما در پایان سال و به مناسبت عید نوروز هم که شده، اقدام به انجام این فعالیت خواهید نمود. بنابراین، خانه تکانی می تواند امری دشوار و بسیار زمان بر باشد. بدین ترتیب، یک نفر به تنهایی نخواهد توانست از عهده انجام آن برآید. توصیه می کنیم که با تقسیم کار و واگذاری مسئولیت به تمامی اعضای خانئاده و ساکنین منزل، روند خانه تکانی خود را تسریع کرده و بار فشار را نیز از دوش خود بردارید.