شستشو و نگهداری البسه

شستشو و نگهداری البسه

1398/4/24 سارا سلیمان پور
شستشو و نگهداری البسه از جمله مباحث مهم و مطرح در حوزه نظافت منزل می باشد. لباسی که هر فرد به تن می نماید و میزان توجهی که در خصوص تمیز نگه داشتن آن مبذول می نماید، نشان دهنده شخصیت وی می باشد.

شستشو و نگهداری البسه


شستشو و نگهداری البسه از جمله مباحث مهم و مطرح در حوزه نظافت منزل می باشد. لباسی که هر فرد به تن می نماید و میزان توجهی که در خصوص تمیز نگه داشتن آن مبذول می نماید، نشان دهنده شخصیت وی می باشد. بنابراین، تمیز نگه داشتن لباس ها و یادگیری روش شستشوی انواع لباس و برطف نمودن انواع لکه از روی لباس ها، امری ضروری بوده و می تواند کمک رسان شما عزیزان در زندگی باشد. علاوه بر چگونگی شستشوی لباس ها، چگونگی نگهداری لباس ها نیز تاثیر بسزایی در افزایش عمر مفید لباس و کارایی آن خواهد داشت. در مقاله " نکاتی در خصوص شستشوی لباس ها " به  بیان مواردی در خصوص شستشو و پهن کردن لباس ها بیان نمودیم. در این مقاله نیز به بیان نکاتی مهم در خصوص شستشو و نگهداری البسه، به ویژه لباس های سفید خواهیم پرداخت. 


نکاتی کلی در مورد شستشوی انواع لباس


اصول شستشوی پارچه های مختلف را فرا بگیرید
از موارد مهمی که در خصوص شستشو و نگهداری البسه مطرح می باشد، آشنایی با  روش شستشوی لباس های مختلف می باشد.به عنوان مثال، روش شستشوی لباس پشمی با روش شستشوی لباس ابریشمی کانلا متفاوت می باشد. به منظور حصول نتیجه بهتر در شستشوی لباس ها، توصیه می شود که در ابتدا با توجه به پارچه لباستان، روش شستشوی مناسب را پیدا کرده و سپس، اعمال نمایید. 
روش از بین بردن انواع لکه را فرا بگیرید
همان طور که در مقالات نحوه شستشوی انواع پارچه (بخش اول)، نحوه شستشوی انواع پارچه (بخش دوم) و نحوه شستشوی انواع پارچه (بخش سوم) بیان نمودیم،  به منظور از بین بردن لکه های ناشی از مواد مختلف، می بایست از روش های مختلفی استفاده نمود. لازم به ذکر است که هر چه مدت زمان کمتری از لکه دار شدن لباس شما گذشته باشد، پاک کردن لکه ها آسان تر خواهد بود. 
از روش خشک کردن طبیعی لباس استفاده کنید
نکته مهم دیگری که در شستشو و نگهداری البسه می بایست مد نظر قرار گیرد، این است که تا حد امکان اجازه دهید لباس هایتان در دمای محیط و به طور طبیعی خشک شوند و از روش های خشک کردن مصنوعی استفاده نکنید. این امر به ویژه در خصوص لباس های پشمی اهمیت پیدا می نماید. 
از شوینده های معطر استفاده کنید
استفاده از شوینده های معطر با ماندگاری و دوام بالا، کمک می کند که لباستان علاوه بر تمیز شدن و درخشندگی، رایحه ای خوش نیز از خود متصاعد نماید. 
در شستشوی لباس های ظریف دقت نمایید
شستشو و نگهداری البسه ظریف، امری حساس بوده و بدین منظور، توصیه می شود لباس های ظریفتان را در دست شسته و یا اگر می خواهید در ماشین لباسشویی شستشو نمایید، از دور کند آن استفاده کنید. بدین ترتیب، بافت لباستان آسیب ندیده و دوام آن بیشتر خواهد شد. 
به برچسب لباس خود توجه کنید
در شستشو و نگهداری البسه، مهم ترین نکته این است که به برچسب راهنمای لباستان توجه نمایید. در قسمت یقه بسیاری از لباس ها، برچسب راهنمایی تعبیه شده که در آن، به نحوه شستشوی صحیح لباس مزبور اشاره شده. این دستورالعمل شامل مواد شوینده مناسب، دمای آب و مواردی از این دست می گردد.  

برای اطلاع از قیمت نظافت منزل  در تهران کلیک کنید.


به نظافت ماشین لباسشویی خود توجه کنید
اگر ماشین لباسشویی شما بوی نامطبوعی بدهد و یا اگر مخزن پودر و یا مایع آن پر شده باشد، در شستشو و نگهداری البسه خود با مشکل مواجه خواهید شد. به منظور از بین رفتن بوی نامطبوع ماشین لباسشویی خود، می توانید در فواصل زمانی معین، ماشین لباسشویی خود را هنگامی که خالی می باشد، به مدت 20 دقیقه الی نیم ساعت روشن نمایید. در حین این فرایند، می توانید از پودر و نرم کننده نیز به مقدار اندک استفاده نموده و فضای داخلی لباسشویی خود را معطر نمایید. 
هنگام پهن کردن لباس ها، فاصله را رعایت کنید
از دیگر موارد مهم به منظور شستشو و نگهداری البسه، توجه به نحوه پهن کردن لباس ها می باشد. این امر هم در خصوص لباس های شسته شده و خیس مهم بوده و هم در خصوص لباس های خشک شده و به منظور نگهداری در کمد، مهم می باشد. بدین ترتیب، هوا در میان لباس ها جریان پیدا کرده و لباس های خیس بهتر خشک شده و بوی رطوبت نخواهند گرفت. لباس های خشک نیز فشرده و کیس نشده و بوی یکدیگر را نیز نخواهند گرفت.
قبل از خشک شدن لباس ها، آنها را جمع نکنید
هیچ گاه قبل از اینکه لباس هایتان خشک شوند، اقدام به جمع آوری آنها از روی بند لباس ننمایید. زیرا لباس نیمه خشک، به جهت داشتن رطوبت، بوی نامطبوعی گرفته و در نتیجه مجددا مجبور به شستن آن خواهید شد. 
از قرار دادن لباس ها در معرض بوهای نامناسب اجتنابی نمایید
به منظور حصول نتیجه بهتر از شستشو و نگهداری البسه، توصیه می شود که لباس های خود را در معرض بخارات و بوهای متصاعد شده از آشپزخانه منزلتان قرار ندهید. زیرا در این صورت، لباس هایتان بوی پیازداغ و سایر مواد غذایی به خود گرفته و این امر در خصوص البسه خوشایند نمی باشد.  


نکاتی در خصوص شستشوی لباس های سفید

.
لباس های سفید و رنگی را از یکدیگر تفکیک کنید

قسمت مهم شستشو و نگهداری البسه مربوط به لباس های سفید می باشد. به منظور پیشگیری از رنگی شدن لباس های سفیدتان، به شما عزیزان توصیه می کنیم که لباس های سفید و رنگی خود را تفکیک نموده و به صورت جداگانه شستشو نمایید. 
از شوینده های مخصوص لباس های سفید استفاده کنید
امروزه کارخانه های تولید شوینده به منظور شستشو و لکه گیری البسه سفید، پودرها و لکه برهای مخصوصی تولید نموده اند. بهتر است یکی از شوینده های تخصصی مجود در بازار در این حوزه را تهیه کرده و سپس، اقدام به شستشوی لباس های سفید خود نمایید. 
درجه حرارت آب را در ماشین لباسشویی بالا ببرید
اگر چه در فرایند شستشو و نگهداری البسه همواره به منظور درخشندگی و براقیت لباس ها، توصیه می شود که از آب سرد استفاده کنید، اما آب گرم به ویژه در خصوص لباس های سفید کارامد تر و اثربخش تر می باشد. به همین دلیل، توصیه می شود که هنگام شستن البسه رنگ روشن به ویژه سفید، دمای آب ماشین لباسشویی خود را در مقدار بیشتری تنظیم نمایید. 
تا حد امکان، لباس سفیدتان را با دست بشویید
شستن لباس ها در دست، اثربخشی فرایند شستشو را بالاتر برده و منجر به حصل نتیجه بهتر خواهد گشت. با توجه به حساسیت بالای لکه بری یقه و سرآستین های لباس های سفید، توصیه می شود تا حد امکان، این لباس ها را در دست بشویید.