نظافت فرودگاه

نظافت فرودگاه

1398/8/30 سارا سلیمان پور
نظافت فرودگاه و حفظ پاکیزگی باند پرواز و سالن انتظار، از جمله گام های موثری است که شرکت های هواپیمایی می توانند در جهت تضمین سلامتی مسافران بردارند.

نظافت فرودگاه

نظافت فرودگاه و حفظ پاکیزگی باند پرواز و سالن انتظار، از جمله گام های موثری است که شرکت های هواپیمایی می توانند در جهت تضمین سلامتی مسافران بردارند. به جهت تردد مسافرین داخلی و خارجی در فرودگاه های کشور، توجه به ظاهر و زیبایی فرودگاه، بسیار مهم بوده و می تواند بر صنعت توریسم کشورمان نیز تأثیرگذار باشد. از آنجا که بسیاری از مسافران از کشورهای دوری آمده و مسافتی طولانی را طی نموده اند، بنابراین، ممکن است مستعد بیماری بوده و ناقل ویروس های گوناگونی باشند. همچنین، چمدان های مسافرین نیز به جهت تماس با زمین در نقاط مختلف و بعضا کشورهای مختلف، آلوده بوده و پس از تماس با زمین محوطه بیرونی فرودگاه و همچنین، زمین سالن انتظار، در این مکان ها تولید آلودگی نموده و ناقل میکروب می باشند. بنابراین، نظافت فرودگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند تاثیر بسزایی بر حفظ سلامتی مسافرین داشته باشد. 

نظافت فرودگاه شامل چه مواردی می گردد؟

همان طور که مطلع می باشید، فرودگاه ها دارای وسعت زیادی بوده و بنابراینف نظافت فرودگاه، پروژه ای عظیم بوده که اجرای آن از عهده نیروی انسانی خارج می باشد. در صورتی که امر نظافت فرودگاه به کارگر خدماتی واگذار شود، این پروسه بسیار زمان بر بوده و با توجه به اهمیت زمان در این امر، واگذاری نظافت فرودگاه به نظافتچی انسانی، امر معقولی به نظر نمی رسد. همچنین، با توجه به زمان بر بودن نظافت فرودگاه با به کارگیری نیروی انسانی و با استفاده از روش های سنتی، بسیاری از آلودگی ها در محیط باقی مانده و منتشر می گردند. بدین ترتیب، مسئولین فرودگاه زمانی که تصمیم به نظافت فرودگاه می گیرند، می توانند با جستجو در میان لیست شرکت های خدماتی و تحقیق در خصوص هر یک از شرکت های خدماتی نظافتی موجود در لیست مزبور، مناسب ترین گزینه را انتخاب نموده و اقدام به ثبت سفارش خدمات نظافت صنعتی نمایند. بدین ترتیب، شرکت با اعزام کارشناس و بررسی حجم کار موجود، اقدام به اعزام نیرو به همراه دستگاه نظافت صنعتی می نماید. 

نظافت محوطه بیرونی فرودگاه

نظافت فرودگاه شامل نظافت محوطه بیرونی و فضای داخلی سالن انتظار فرودگاه می گردد. محوطه بیرونی فرودگاه می بایست به خوبی تمیز شود تا مسافرین بتوانند به خوبی تردد نموده و چمدان ها و اثاثیه خود را با دست و یا ترولی به راحتی حمل نمایند. باند پرواز فرودگاه نیز به جهت برخورداری از حساسیت های ویژه می بایست به خوبی تمیز شود تا هواپیما به هنگام اوج گرفتن و یا فرود، با مشکل مواجه نگردد. رد به جا مانده از چرخ های هواپیما نیز می بایست به خوبی از باند پرواز پاک شود. علت این امر این است که در صورت عدم توجه به این امر، زمین باند پرواز لغزنده شده و از امنیت پرواز کاسته خواهد شد.  

نظافت نمای بیرونی فرودگاه

به هنگام نظافت فرودگاه، توجه به نمای ظاهری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. عمدتا در نمای فرودگاه از سنگ و شیشه استفاده می گردد. نظافت نمای بیرونی فرودگاه نیز که با استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی محقق می گردد، می بایست به نحوی صورت گیرد که پس از انجام آن، فرودگاه برق بزند و مسافرین را به سمت خود جذب و ترغیب نماید. 

نظافت درب های ورودی 

درب های ورودی فرودگاه عمدتا از جنس شیشه می باشد. هنگامی که گرد و غبار بر روی شیشه می نشیند، کاملا مشهود بوده و منظره ناخوشایندی ایجاد می کند. بنابراین، درب های شیشه ای فرودگاه می بایست دائما تمیز شوند تا مسافرین هنگام ورود به سالن انتظار، از زیبایی و درخشش آن لذت ببرند. همچنین، از آنجا که دست مسافرین با درب ورودی تماس پیدا می کند، عدم توجه به نظافت درب های ورودی، منجر به آلوده شدن دست مسافرین خواهد گردید. 

نظافت دیوارهای سالن انتظار

از آنجا که بسیاری از پروازها با تأخیر انجام شده و مسافرین ممکن است مجبور شوند که ساعات طولانی در سالن انتظار فرودگاه به سر ببرند، ممکن است بسیاری از مسافرین به دیوارها تکیه داده و به رفع خستگی بپردازند. بنابراین، به هنگام نظافت فرودگاه، توجه به نظافت دیوارهای سالن انتظار فرودگاه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نیروهای نظافتی اعزامی از سوی شرکت خدماتی نظافتی می بایست این نکته را مد نظر خود قرار دهند. 

نظافت کف سالن انتظار

در پروسه نظافت فرودگاه، نظافت کف سالن انتظار نیز از مراحل مهم کار محسوب شده و با توجه به وسعت سالن انتظار، این عمل می بایست با بهره جستن از سرویس نظافت صنعتی شرکت های خدماتی نظافتی انجام شود. کف سالن انتظار بسیار آلوده بوده و تمیز کردن آن نمی بایست سرسری انجام شود. نظافت کف می بایست بیه گونه ای انجام شود که کف کاملا صیقلی شده و برق بزند. در صورت فرسودگی سنگ کف و یا بروز ترک و ناهمواری، می بایست عمل کفسابی و یا سنگ سابی نیز بر روی کف سالن انتظار پیاده شود. 

نظافت صندلی ها

صندلی های سالن انتظار در فرودگاه ها همه روزه پذیرای تعداد زیادی مسافر از اقصی نقاط جهان می باشند. از آنجا که بدن مسافرین با صندلی ها تماس پیدا نموده و بعضا مسافرین عرق کرده و بر روی صندلی می نشینند، بنابراین، صندلی ها می بایست دائما تمیز شوند تا از انتقال میکروب و آلودگی به سایر مسافرین، پیشگیری به عمل آید. 

نظافت فرودگاه و تجهیزات مورد استفاده در این خصوص

سوییپر

نظافت فرودگاه شامل نظافت محوطه بیرونی آن نیز می گردد. مناسب ترین و متداول ترین دستگاه نظافت صنعتی بدین منظور، سوییپر می باشد. برس های دواری که در زیر سوییپر صنعتی تعبیه شده اند، امکان جمع آوری زباله های خشک و انتقال آن به مخازن بزرگ این دستگاه را فراهم می نمایند. 

واترجت

در فرایند نظافت فرودگاه، تمیز کردن نمای بیرونی فرودگاه یا نماشویی، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. دستگاه واترجت، یک شوینده فشار قوی مناسب به منظور از بین بردن قوی ترین آلاینده ها بوده و منجر به زیبایی هر چه بیشتر فرودگاه و درخشندگی آن خواهد گشت. 

جاروبرقی صنعتی

به منظور نظافت سالن انتظار در فرودگاه ها نیز می بایت از خدمات نظافت صنعتی بهره جست. یکی از مهم ترین دستگاه های نظافت صنعتی که به منظور نظافت سالن انتظار فرودگاه پیشنهاد می گردد، جارو برقی صنعتی می باشد که توان نظافت سطوح به طور موضعی را دارا بوده و بهترین گزینه برای مکش الاینده ها و ذرات ریز آلرژی زا محسوب می شود. 

اسکرابر

همان طور که اشاره شد، به منظور تمیز کردن محوطه بیرونی فرودگاه، می توان از سوییپر استفاده نمود. اما اگر در داخل سالن انتظار و بر روی کف آن لکه ها و آلودگی های مختلفی به جا مانده باشد، استفاده از اسکرابر در فرایند نظافت فرودگاه و به طور ویزه در شستشوی کف سالن، بهترین گزینه می باشد. این دستگاه، امکان شستشو و خشک نمودن کف سالن انتظار را به طور همزمان فراهم می آورد.