نظافت رستوران

نظافت رستوران

1398/1/7 سارا سلیمان پور
نظافت رستوران تاثیر مستقیمی بر سلامت مردم داشته و هر گونه عدم رعایت بهداشت در رستوران ها، منجر به آلودگی محیط و مواد غذایی داشته و مردم به هنگام حضور در رستوران ها و مصرف این غذاها، با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.

نظافت رستوران

نظافت رستوران مانند نظافت منزل تاثیر مستقیمی بر سلامت مردم داشته و هر گونه عدم رعایت بهداشت در رستوران ها، منجر به آلودگی محیط و مواد غذایی داشته و مردم به هنگام حضور در رستوران ها و مصرف این غذاها، با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد. نظافت رستوران همچنین، بر وجهه رستوران مربوطه در میان سایر رستوران ها اثرگذار بوده و منجر به خوشنامی آن در میان مردم خواهد شد. مأمورین وزارت بهداشت دائما به رستوران ها و غذاپزی ها اعزام شده و بر حسن انجام کار مسئولین این مراکز نظارت می نمایند. اگر مرکزی غذایی آلوده و مغایر با استاندارهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت تهیه و عرضه نماید، پروانه آن باطل شده و آن مرکز نیز پلمپ خواهد شد. بنابراین، رستوران داران و صاحبان مراکز تهیه غذا می بایست به نظافت رستوران و غذاپزی خود توجه نموده و همچنین، تمامی دستورالعمل های لازم را اجرا کنند تا بتوانند غذایی با کیفیت و بهداشتی در اختیار مشتری های خود قرار دهند.  


ثبت سفارش از طریق وبسایت


نظافت رستوران شامل چه مراحلی می گردد؟

نظافت میز و صندلی ها

از نخستین مراحل نظافت رستوران می توان به تمیز کردن میزها و صندلی ها اشاره نمود. روزانه افراد زیادی بر روی صندلی ها نشسته و ممکن است ناخواسته تشک صندلی ها را کثیف نمایند. همچنین، دسته صندلی ها نیز محل تجمع میکروب بوده و نظافتچی ها به هنگام نظافت رستوران، می بایست دسته صندلی ها را نیز به خوبی تمیز نمایند. لازم به ذکر است آثار به جا مانده از غذا و نوشیدنی بر روی میزها، منجر به ورود مگس به رستوران و تجمع مگس ها در اطراف میز مورد نظر می گردد. بنابراین، پس از خروج هر مشتری، میز مربوطه می بایست به خوبی تمیز شود تا مشتری بعدی با مشکل حشرات موذی مواجه نگردد. 

نظافت کف رستوران

در فرایند نظافت رستوران، نظافت کف نیز اهمیت زیادی داشته و نمی بایست هیچ گونه سیاهی و با تکه های غذا بر روی کف رستوران به چشم بخورد. اگر کف رستوران رنگ روشنی داشته باشد، اهمیت این امر بیشتر می شود، زیرا در این حالت، کوچکترین آلودگی، کاملا مشهود بوده و بر ذهنیت مراجعه کنندگان در خصوص رستوران مزبور اثرگذار خواهد بود.  

تمیز نگه داشتن قاشق ها و چنگال ها

عدم شستشوی درست و اصولی  قاشق ها و چنگال ها و به جا ماندن آثار غذا بر روی آنها منجر به این می گردد که مشتری به هنگام صرف غذا دچار حس چندش و حالت تهوع شده و نتواند از غذا خوردن خود لذت ببرد. همچنین، مشاهده چنین موردی، ذهنیت مشتری را نسبت به تمامی قسمت های رستوران مزبور تحت تأثیر قرار داده و منجر به سلب اعتماد وی خواهد شد. بنابراین، نظافت رستوران شامل توجه به تمیز نگه داشتن قاشق و چنگال مورد استفاده مشتریان نیز می گردد. رستوران داران می توانند در پایان هر روز، پس از شستشوی این موارد، آنها را مدتی در اب جوش قرار داده و ضدعفونی نمایند.

شستشوی بشقاب ها و لیوان ها

همان طور که در بخش قبل اشاره شد، نظافت رستوران شامل توجه به تمیز نگه داشتن ظروف سرو غذا نیز می گردد. بشقاب ها و لیوان ها می بایست کاملا برق زده و بوی خوشی نیز از آنها متصاعد گردد. استفاده از اسکاچ کهنه و عدم شستشوی صحیح ظروف، منجر به ایجاد بوی بد و ناخوشایندی بر روی ظروف شده و مشتری ها را آزرده خاطر خواهد نمود. 

تمیز کردن ظروف چاشنی روی میزها

نمکدان، فلفل دان، شیشه روغن زیتون، شیشه آبلیمو، شیشه سس و... از اقلام جدایی ناپذیر میزها در رستوران می باشند. از آنجا که تقریبا همه مشتری ها دست کم از یکی از این چاشنی ها استفاده می نمایند، توجه به تمیز بودن ظروف این چاشنی ها بسیار مهم بوده و می بایست پس از خروج هر مشتری، گارسون ها این موارد را بررسی کرده و تمیز نمایند.

نظافت بدن و لباس گارسون ها

نظافت رستوران محدود به تمیز کردن ظروف و میز و صندلی رستوران نمی گردد. بلکه تمیز بودن بدن و لباس گارسون ها نیز بسیار مهم می باشد. اهمیت این مسئله از این جهت می باشد که گارسون ها به عنوان نمایندگان رستوران تلقی شده و در تماس مستقیم با مشتریان می باشند. موی سر گارسون ها نمی بایست چرب و کثیف بوده و همچنین، شوره نیز نباید بر روی سر و پیراهن گارسون ها به چشم بخورد. از بدن گارسون ها نیز نمی بایست بوی بدی به مشام برسد. بنابراین، گارسون ها می بایست بهداشت فردی خود را رعایت کنند تا مشتری ها آزرده خاطر نگردند. همچنین، لباس گارسون ها می بایست تمیز و اتو زده باشد. لباس کثیف و لکه دار از مظاهر کثیف بودن و عدم رعایت بهداشت می باشد. توصیه می شود که هر گارسون دو دست لباس فرم داشته باشد تا در صورت کثیف شدن یکی از لباس ها، گارسون بتواند ضمن شستشوی لباس و آماده نمودن آن، لباس بعدی را به تن کرده و به سرویس دهی به مشتریان بپردازد.  

نظافت آشپزخانه رستوران

نظافت رستوران شامل تمیز کردن قسمت هایی نیز می گردد که در دید مشتریان نبوده اما تبعات آن بر سلامت آنها اثرگذار خواهد بود. از جمله این قسمت ها، آشپزخانه رستوران می باشد. 

نظافت آشپزخانه در رستوران ها شامل چه مراحلی می گردد؟

نظافت کفگیرها و ملاقه ها

همان طور که می دانید، در آشپزخانه رستوران ها از کفگیرها و ملاقه های بزرگ به منظور کشیدن غذا در دیس ها و سایر ظروف استفاده می گردد. به هنگام نظافت رستوران، توجه به تمیز بودن ملاقه ها، کفگیرها و ... نیز بسیار مهم می باشد.

شستشوی قابلمه ها و دیگ ها

دیگ های بزرگی که به منظور طبخ برنج و خورشت در رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرند، می بایست به خوبی تمیز شوند تا محل تجمع سوسک ها و سایر حشرات موذی نگردند. ته دیگ ها می بایست به خوبی از دیگ تراشیده و جدا شود و سپس، دیگ مدتی خیس بخورد تا شستشوی آن تسهیل گردد. 

نظارت بر بهداشت مواد غذایی

به هنگام نظافت رستوران، می بایست نظارت مستقیم و موشکافانه ای بر نحوه تهیه مواد غذایی صورت پذیرد. بدین منظور، مواد اولیه می بایست در شرایط مساعدی نگهداری شوند. همچنین، غذاهای باقی مانده در دیگ ها نیز می بایست به دور از گرما و در محیطی خنک نگهداری شوند تا برای سرو بعدی، دچار مسمومیت نگردند. همان طور که می دانید، فضای داخل آشپزخانه ها گرم و مرطوب بوده و چنین محیطی، مستعد رشد و تکثیر حشرات، قارچ ها و باکتری ها می باشند. بنابراین، رستوران داران می بایست دقت زیادی به خرج دهند تا غذاهای رستوران، متأثر از این آلودگی ها نگردند.  

الزام آشپزها به استفاده از کلاه و دستکش

توجه به نکاتی چند از سوی آشپزها، نظافت رستوران را تسریع نموده و بر عملکرد کلی رستوران آثار مثبتی خواهد گذاشت. از جمله این نکات، ملزم نمودن آشپزها به استفاده از پوشش مناسب حین آشپزی می باشد. کارکنان اشپزخانه می بایست موی سر خود را به خوبی بپوشانند تا موهایشان در دیگ غذا نریزد. همچنین، موی دست و سینه آشپزها نیز در صورت عدم رعایت پوشش مناسب، در غذا ریخته و منجر به ایجاد صحنه ناخوشایندی برای مراجعین خواهد شد. بدین ترتیب تمامی افرادی که در آماده سازی و طبخ غذا مشارکت می نمایند، می بایست بدن خود را کاملا بپوشانند و همچنین، از لباس های آستین بلند و دستکش استفاده کنند. بدین ترتیب، احتمال وجود مو در غذای مشتری، به صفر خواهد رسید.