نظافت باشگاه ورزشی

نظافت باشگاه ورزشی

1397/11/29 سارا سلیمان پور
نظافت باشگاه ورزشی از سرویس های مهم شرکت خدماتی نظافتی بوده و صاحبان باشگاه های ورزشی می بایست به جهت تأمین رفاه حال ورزشکاران، به صورت دوره ای و زمانبندی شده، تمامی قسمت های باشگاه ورزشی خود را تمیز نمایند.

نظافت باشگاه ورزشی

نظافت باشگاه ورزشی از سرویس های مهم شرکت خدمات نظافت بوده و صاحبان باشگاه های ورزشی می بایست به جهت تأمین رفاه حال ورزشکاران، به صورت دوره ای و زمانبندی شده، تمامی قسمت های باشگاه ورزشی خود را تمیز نمایند. اما نظافت باشگاه ورزشی شامل مراحل و قسمت های مختلفی می گردد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


مراحل نظافت باشگاه ورزشی

نظافت کف باشگاه

نظافت کف باشگاه ورزشی بسیار مهم بوده و با توجه به اینکه هنگام انجام بسیاری از حرکات ورزشی بدن ورزشکار با زمین تماس پیدا می کند، می بایست کف به گونه ای تمیز شود که مانع بروز قارچ و بیماری های پوستی در ورزشکاران گردد. اگر وسعت باشگاه زیاد باشد، نیروی انسانی پاسخگوی نظافت باشگاه ورزشی نبوده و صاحبان باشگاه می بایست از خدمات نظافت صنعتی بهره ببرند. 

نظافت رختکن

روزانه تعداد زیادی از ورزشکاران در رختکن باشگاه به تعویض لباس های خود و گفتگو با سایر ورزشکاران می پردازند. همان طور که می دانید، پس از انجام حرکات ورزشی بدن ورزشکار عرق کرده و چکیدن این عرق در رختکن باشگاه، منجر به آلودگی آن و همچنین، ایجاد بوی نامطبوع در آن خواهد گشت. بدین ترتیب، کف رختکن، دیواره های آن و تمامی قسمت های دیگر آن می بایست به خوبی تمیز شوند تا ورزشکاران در محیطی پاکیزه و بهداشتی به تعویض لباس بپردازند.  

نظافت باشگاه ورزشی

نظافت ابزارهای موجود در باشگاه

در باشگاه های ورزشی علاوه بر دستگاه هایی چون تردمیل، تعدادی ابزار نیز وجود دارد که همه ورزشکاران از آنها استفاده می نمایند. به عنوان مثال می توان به دمبل های مختلف، استپ و یا میله بارفیکس اشاره نمود. به هنگام نظافت باشگاه ورزشی، نظافت این وسایل کمکی نیز می بایست مد نظر قرار گیرد تا محیطی سالم تر و بهداشتی تر برای ورزشکاران عزیز فراهم گردد.  

نظافت وسایل ورزشی

همان طور که به هنگام نظافت منزل، توجه به تمیز نمودن وسایل شخصی مهم می باشد، نظافت وسایل ورزشی نیز از مراحل اصلی نظافت باشگاه ورزشی می باشد. زیرا تعداد زیادی از ورزشکاران روزانه از این دستگاه ها استفاده کرده و بدنشان با قسمت های مختلف آنها تماس پیدا می نماید. بدین ترتیب، این دستگاه ها می بایست به نحوی تمیز شوند که هم آثار عرق از روی آن پاک شده و بر عمر مفید دستگاه اضافه شود و هم میکروب موجود در قسمت های مختلف آن از بین رفته و دستگاه برای ورزشکاران نوبت بعدی تمیز و قابل استفاده گردد.  

نظافت باشگاه ها

نظافت دستشویی 

کارگر خدماتی در فرایند نظافت باشگاه ورزشی می بایست سرویس های بهداشتی را نیز مد نظر قرار داده و به شستشو و ضدعفونی آن بپردازد. عدم توجه به نظافت دستشویی، منجر به آلودگی محیط شده و علاوه بر آن، بوی بد حاصل نیز مایه آزردگی خاطر ورزشکاران خواهد شد. 

نظافت آب سردکن باشگاه

از آنجا که به دلیل فعالیت های بدنی ورزشکاران و بالا رفتن سوخت و ساز بدنشان به هنگام ورزش کردن، تعرق صورت گرفته و نیاز به نوشیدن آب فراوان پیدا خواهند نمود، بنابراین، آب سردکن باشگاه های ورزشی، محل تجمع بسیاری از ورزشکاران می باشد. به همین دلیل، توجه به پاکیزگی بدنه آب سردکن و همچنین، شیرهای آب، می تواند در حفظ سلامتی افراد و عدم ابتلاء آنها به بیماری های گوناگون موثر واقع شود. 

نظافت قفسه های مخصوص لوازم شخصی ورزشکاران

همان طور که مطلع می باشید، ورزشکاران مجاز به بردن لوازم شخصی چون کیف پول و یا گوشی موبایل خود به داخل باشگاه نبوده و انجام چنین کارهایی، بر خلاف قوانین سالن ورزشی می باشد. به همین خاطر، به منظور حفظ امنیت لوازم شخصی ورزشکاران، در باشگاه ها عمدتا تعدادی رختکن برای ورزشکاران تعبیه شده تا بتوانند با خیالی آسوده لوازم ارزشمند خود را در داخل آن قرار داده، درب قفسه خود را قفل کرده و سپس به نرمش و انجام حرکات ورزشی بپردازد.

نکاتی به منظور حفظ سلامتی ورزشکاران در باشگاه    

تهیه یک جفت کفش ورزشی به منظور استفاده در باشگاه   

اگر چه نظافت باشگاه ورزشی از ملزومات کاری باشگاه داران می باشد، اما توجه به نکاتی از سوی ورزشکاران و مراجعه کنندگان، می تواند در حفظ هر چه بهتر بهداشت در محیط های ورزشی و باشگاه ها موثر واقع شود. از جمله نکاتی که عمدتا مسئولین باشگاه به آن حساس بوده و به مراجعه کنندگان یادآوری می نمایند، این است که کفشی که در باشگاه به پا می کنند، منحصر به محیط داخل باشگاه بوده و با آن کفش به دستشویی و نیز به خارج از باشگاه نروند. رعایت این نکته بسیار مهم بوده و تمامی ورزشکاران ملزم به رعایت آن می باشند. در صورت عدم تهیه کفش، ورزشکاران می بایست بدون کفش و به صورت پابرهنه در باشگاه به ورزش کردن بپردازند. علت حساسیت نسبت به این موضوع این است که با وجود نظافت باشگاه ورزشی، اگر با کفش خود وارد محیط دستشویی باشگاه شوید، در این صورت کفشتان کثیف شده و کف آن ناقل میکروب خواهد شد. در این صورت، هنگامی که در داخل باشگاه ورزش کنید، کفشتان کف باشگاه را آلوده کرده و بدن دیگر ورزشکاران با کف تماس پیدا کرده و حقشان ضایع خواهد شد. 

به همراه داشتن حوله شخصی

به منظور حفظ نظافت باشگاه ورزشی، توصیه می شود که حتی الامکان، وسایل مورد نیاز خود را به صورت شخصی تهیه نموده و از استفاده از وسایل عمومی اجتناب نمایید. همان طور که در بالا اشاره نمودیم، ورزشکاران حین انجام فعالیت های ورزشی عرق کرده و می بایست عرق خود را به خوبی خشک کنند. بدین منظور، توصیه می شود که ورزشکاران از حوله شخصی خود در باشگاه استفاده نمایند. 

تهیه مت شخصی برای استفاده در باشگاه    

در سالن های ورزشی، به منظور حفظ نظافت باشگاه ورزشی و همچنین، حفظ بهداشت ورزشکاران، توصیه می شود که ورزشکاران از زیراندازهای مخصوصی که در باشگاه ها و محیط های ورزشی کاربرد دارد، استفاده نموده و بر روی آن فعالیت نمایند. اگر چه در داخل باشگاه نیز مت عمومی وجود داشته و می توانید در صورت نیاز، از آن استفاده نمایید، اما استفاده از مت عمومی بهداشتی نبوده و توصیه می شود که از زیرانداز شخصی خود استفاده نمایید. 

پوشیدن لباس مناسب به منظور عدم تماس با کف

اگر چه باشگاه داران عموما برای نظافت باشگاه ورزشی برنامه ریزی نموده و در فواصل زمانی کوتاه محیط داخلی سالن ورزشی خود را تمیز می نمایند، اما همچنان به ورزشکاران توصیه می شود که به منظور به حداقل رساندن تماس پوستی خود با کف و سایر قسمت های باشگاه، در محیط داخل سالن از لباس هایی استفاده کنند که بدنشان را کاملا بپوشاند. بدین ترتیب، حداقل تماس بدنی با کف باشگاه خواهند داشت.                                                                     

رعایت بهداشت فردی

مهم ترین نکته به منظور نظافت باشگاه ورزشی، این است که ورزشکاران بهداشت فردی خود را رعایت کنند. به هنگام حضور در باشگاه و ورزش نمودن، ورزشکار می بایست حتما لباس تمیز به تن کند و پیش از آن نیز بدن خود را تمیز کرده و دوش گرفته باشد. بدین ترتیب، با بوی بد بدن و لباس خود، مایه آزردگی خاطر  دیگران نخواهد شد. همچنین، لباس و بدن کثیف، منجر به آلوده شدن محیط اطراف شده و سلامت سایرین را نیز تهدید خواهد نمود.