نظافت هتل

نظافت هتل

1398/4/4 سارا سلیمان پور
نظافت هتل و توجه به جلب رضایت مشتریان، از مسائل مهمی است که هتلداران می بایست در رأس امور خود قرار دهند. همه ما به دنبال تعطیلات در فصل مناسبی از سال هستیم که بتوانیم در آن تعطیلات به همراه خانواده و یا دوستان خود به مسافرت برویم.

نظافت هتل

نظافت هتل و توجه به جلب رضایت مشتریان، از مسائل مهمی است که هتلداران می بایست در رأس امور خود قرار دهند. همه ما به دنبال تعطیلات در فصل مناسبی از سال هستیم که بتوانیم در آن تعطیلات به همراه خانواده و یا دوستان خود به مسافرت برویم. در طول سفر، اقامت در هتلی که بداشت و پاکیزگی در تمامی قسمت های آن لحاظ شده باشد، می تواند دلنشینی سفر ما را دو چندان نماید. به همین دلیل، نقش نظافت هتل در ترغیب مسافران به اقامت در هتل مربوطه بسیار پررنگ می باشد. در ادامه مراحل نظافت هتل شرح داده خواهد شد. 

مراحل نظافت هتل 

نظافت محوطه بیرونی هتل

نظافت محوطه بیرونی هتل و به ویژه درب ورودی آن منظره چشم نوازی برای مراجعه کنندگان رقم خواهد زد. در فضای بیرون از هتل می بایست از گل کاری، آبنما و تزئیناتی از این دست به منظور زیباتر نمودن فضا و جلب توجه مشتریان استفاده شود. 

نظافت لابی هتل

پس از ورودی و مدخل هتل، نوبت به لابی آن می رسد. نظافت دیوارها، تمیزی کف به گونه ای که سنگ های آن برق بزند، شستشو و تمیز نمودن فرشی که در لابی پهن شده، همه و همه از ملزومات نظافت لابی هتل می باشد. به دلیل اینکه بسیاری از مسافرین و مراجعه کنندگان زمانی را در لابی هتل به منظور بررسی شرایط و یا خالی شدن اتاق ها سپری می نمایند، تمیز بودن لابی می تواند در جلب نظر آنها تاثیر بسزایی داشته باشد. 

نظافت رستوران

تمامی هتل ها دارای رستوران و یا سالن غذاخوری می باشند. مسافران در این قسمت از هتل روزانه سه وعده غذایی میل می نمایند. بنابراین، نظافت رستوران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و علاوه بر جلب توجه مشتریان، در تامین سلامتی آنها نیز بسیار موثر می باشد. نظافت رستوران خود شامل مراحل مختلفی از تمیز کردن میزها و ظروف گرفته تا توجه به بهداشت مواد اولیه مورد استفاده، می گردد. 

نظافت کافی شاپ

تمیز کردن کافی شاپ هتل نیز از دیگر مراحل مهم در فریند نظافت هتل به شمار می آید. مسافرین ممکن است در طول روز چندین مرتبه به کافی شاپ هتل مراجعه نموده و چای، دمنوش، بستنی، آبمیوه و مواردی از این دست سفارش دهند. 

نظافت آسانسور

همان طور که در بالا اشاره شد، نظافت هتل شامل بخش های مختلفی از هتل می گردد. نظافت آسانسور به ویژه در هتل های چندین طبقه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و خدمه هتل می بایست روزانه چندین مرتبه فضای داخلی و بیرونی آسانسورها بررسی و کنترل نموده و در صورت مشاهده کثیفی، آن را تمیز نمایند. 

نظافت پله ها

توجه به راه پله ها نیز در فرایند نظافت هتل الزامی می باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه پله ها می بایست تمیز شوند، اما نمی بایست لیز و لغزنده بوده و موجب زمین خوردن مسافران شود. توصیه می شود بدین منظور، هتلداران از موکت های مخصوصی که بدین منظور تولید شده و به بازار عرضه می گردد، استفاده نمایند. 

نظافت راهروها

در طبقات مختلف هتل، مسافرین به منظور رفتن به اتاق خود می بایست راهروهای عریض و طویلی را طی نمایند. به همین خاطر، نظافت راهروها نیز می بایست مد نظر خدمه نظافتی هتل قرار گرفته و در فواصل زمانی معینی انجام شود. 

نظافت اتاق ها

اگر چه توجه به پاکیزگی و نظافت تمامی بخش های هتل حائز اهمیت بوده و هتلداران می بایست در فواصل زمانی معینی دستور تمیز کردن این بخش ها را صادر نمایند، اما به دلیل اسکان مسافران در اتاق ها، نظافت اتاق های هتل و تامین آسایش مسافران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در بسیاری از هتل ها، زمانی که مسافرین از اتاق خود به منظور گشت و گذار خارج می شوند، نیروهای خدماتی هتل در اتاق مربوطه حاضر شده و علاوه بر جارو نمودن کف اتاق، سطل های زباله را نیز خالی نموده و وسایل مسافرین را نیز مرتب می نمایند. اما مهم ترین مراحل نظافت اتاق های هتل بدین شرح می باشد : 

نظافت اتاق های هتل شامل چه مواردی می شود؟

نظافت کف اتاق

به هنگام نظافت هتل و به ویژه نظافت اتاق های هتل، کف اتاق ها می بایست به خوبی تمیز شده و توسط خدمه هتل، جارو شود. 

نظافت سرویس خواب

سرویس خواب موجود در اتاق های هتل شامل تختخواب، خوشخواب، ملحفه، بالش و روبالشی، پتو و ... می باشد. تمامی این موارد می بایست به خوبی شستشو و ضدعفونی شوند تا اتاق برای مسافر بعدی آماده شود. 

نظافت پرده ها

پرده پنجره ها در اتاق های هتل نیز در زیبایی و جلوه بخشیدن به اتاق های هتل بسیار مهم بوده و عدم توجه به نظافت پرده ها، می تواند نقش سوئی در ذهنیت مسافران ایفا نماید. 

نظافت دستشویی و حمام

نظافت هتل شامل تمیز کردن و ضدعفونی دستشویی و حمام موجود در اتاق ها نیز می گردد. این امر به ویژه در خصوص وان حمام مطرح بوده و به دلیل تماس مستقیم با پوست بدن مسافران، وان می بایست با وسواس و دقت بسیار زیادی تمیز گردد. 

ضدعفونی کردن حوله ها

شستشو و ضدعفونی کردن حوله های صورت و حوله های حمام نیز از مهم ترین بخش های نظافت هتل محسوب می گردد. 

نظافت کمد

همان طور که می دانید، در اتاق های هتل ها عمدتا کمدهایی قرار دارند که مسافر می تواند چمدان، لباس ها و سایر لوازم خود را داخل این کمدها قرار دهند. بنابراین، داخل کمدها نیز می بایست به خوبی تمیز شوند. همچنین، داخل این کمدها می بایست تعدادی چوب لباسی قرار داده شود تا مسافر بتواند به راحتی لباس های خود را داخل کمد قرار داده و از چروک شدن آن پیشگیری نماید.  

نظافت یخچال

از آنجا که مسافرین تمامی مواد غذایی خود را در داخل یخچال اتاق خود قرار می دهند، بدین ترتیب، توجه به نظافت یخچال در اتاق های هتل، می تواند به تنهایی تضمین کننده سلامتی مسافران باشد. 

نظافت دمپایی ها

به منظور تردد در داخل اتاق های هتل، چند جفت دمپایی در اختیار هر خانواده از مسافرین قرار داده می شود. بنابراین، نظافت دمپایی ها از دیگر گام های مهم در نظافت هتل محسوب می گردد. 

نظافت تلفن و کنترل تلویزیون

دستگاه تلفن یک وسیله عمومی بوده و می تواند ناقل میکروب های مختلفی باشد. این امر در خصوص سایر وسایل موجود در اتاق های هتل از قبیل کنترل تلویزیون نیز صادق می باشد. تمامی این وسایل، می بایست در روند نظافت هتل با استفاده از روش های مخصوص به آن وسیله به خصوص، به خوبی تمیز شوند.