مهماندار مجالس

مهماندار مجالس

1398/6/13 سارا سلیمان پور
مهماندار با رعایت نکاتی می تواند فرایند پذیرایی را تسریع نموده به روند برگزاری میهمانی کمک شایانی نماید. مهمانداری از اصول و قواعدی پیروی می نماید که تمامی این اصول در کلاس های تخصصی تربیت مهماندار تدریس می شود.

مهماندار مجالس

مهماندار با رعایت نکاتی می تواند فرایند پذیرایی را تسریع نموده به روند برگزاری میهمانی کمک شایانی نماید. مهمانداری از اصول و قواعدی پیروی می نماید که تمامی این اصول در کلاس های تخصصی تربیت مهماندار تدریس می شود. شرکت خدماتی موج نو ضمن ارائه خدمات تشریفات و پذیرایی، اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه مهمانداری نموده است. در ادامه، تعدادی از مسئولیت های مهماندار در میهمانی و به هنگام سرو شام را بررسی می نماییم. 

مهماندار به هنگام ضیافت شام می بایست چه مواردی را رعایت کند؟

نشستن مرد و زن میزبان روبروی هم

با توجه به اصول پذیرایی و مهمانداری، توصیه می شود که در میهمانی ها، مرد و زن میزبان روبروی هم بنشینند. بنابراین، مهماندار می بایست این نکته را مد نظر قرار داده و مردو زن میزبان را هنگام نشستن بر سر سفره شام، روبروی هم بنشاند. همچنین، افرادی که در مرحله نامزدی به سر می برند، می بایست در میهمانی کنار یکدیگر بنشینند. مهماندار می بایست صندلی های کنار هم را به این افراد اختصاص دهند. 

نشاندن بزرگان مجلس در قسمت بالای میز

در فرهنگ ما ایرانی ها، بزرگان فامیل دارای احترام بسیاری بوده و در میهمانی ها و مجالس مورد احترام همه به ویژه میزبان می باشند. از جمله اصولی که مهماندار هنگام برگزاری مهمانی مد نظر قرار دهد، این است که میهمانان مسن و افراد بزرگ فامیل را با احترام فراوان در صدر مجلس بنشاند. 

چیدن میز از چپ به راست

از جمله اصول مهمانداری این است که مهماندار به هنگام چیدن میز شام، تمامی ظروف را از سمت چپ میزبان بر روی میز بچیند. ظروفی که در میز شام مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از : بشقاب گود برای سرو سوپ یا آش و سایر غذاهای آبکی، بشقاب تخت به منظور سرو برنج و غذاهایی چون پیتزا، کوکو و ...، قاشق و چنگال، لیوان، سبد حاوی نان و بسیاری ملزومات دیگر. مهماندار می بایست ضمن رعایت احترام حضار، ظروف را از سمت چپ آنها بر روی میز و مقابل آنها قرار دهد. 

جمع کردن میز از راست به چپ

از دیگر اصولی که در مبحث مهماندار مطرح می گردد، نحوه جمع کردن ظروف و وسایل پذیرایی از روی میز شام می باشد. بر خلاف زمان چیدمان ظروف بر روی میز که می بایست از سمت چپ میهمان انجام شود، هنگام جمع آوری ظروف، مهماندار می بایست این کار را از سمت راست حاضرین بر سر میز شام انجام دهند. 

رعایت گروه سنی

مهماندار می بایست سن و سال میهمانان و همچنین، میزبان را در نظر گرفته و سعی در نشاندن افراد هم سن و سال در کنار یکدیگر نماید. به عنوان مثال، کودکان تمایل به حرف زدن و انجام بازی های کودکانه با یکدیگر داشته و با نشستن در کنار هم در طول برگزاری میهمانی، می توانند لحظات خوشی را سپری نموده و از مجلس مزبور لذت ببرند. همچنین، جوانان تمایل به صحبت کردن درباره مسائل روز جوانان با همسالان خود دارند. افراد مسن و میانسال نیز در کنار سایر همسالانشان، از تجربیات و علایق خود صحبت کرده و به آرامش خاطر دست پیدا می نمایند. به همین دلیل، مهماندار می بایست گروه های سنی مختلف حاضر در میهمانی را در نظر گرفته و مکان نشستن مناسبی برای هر یک از این افراد در نظر بگیرد.   

غذا خوردن خود را به موقع شروع کنید

از جمله آدابی که مهمان در منزل میزبان می بایست مد نظر خود قرار دهد، این است که به منظور رعایت ادب، پیش از میزبان شروع به غذا خوردن نکند. بنابراین، به شما توصیه میشود که به عنوان میزبان، هیچ گاه غذا خوردن خود را به تعویق نیندازید. زیرا در صورت تاخیر در غذا خوردن شما، میهمانان آزرده خاطر شده و متحمل گرسنگی می گردند. مهماندار نیز می بایست این نکته را به میزبان یادآوری نموده و وی را به منظور صرف به موقع شام، به میز غذاخوری هدایت نماید.