سفره عقد

سفره عقد

1397/11/22 سارا سلیمان پور
سفره عقد و توجه به چگونگی تهیه و چیدمان اجزاء آن، در برگزاری مراسم عقد و عروسی نقش بسزایی ایفا می نماید. بسیاری از عروس و دامادها، چیدمان سفره عقد خود را به شرکت های ارائه دهنده خدمات تشریفات و پذیرایی واگذار می نمایند.

سفره عقد

سفره عقد و توجه به چگونگی تهیه و چیدمان اجزاء آن، در برگزاری مراسم عقد و عروسی نقش بسزایی ایفا می نماید. بسیاری از عروس و دامادها، چیدمان سفره عقد خود را به شرکت های ارائه دهنده خدمات تشریفات و پذیرایی واگذار می نمایند. اما تعداد زیادی از آنها نیز ترجیح می دهند که خودشان مسئولیت چیدمان و تزئین سفره عقد مراسم خود را به عهده بگیرند. متخصصین شرکت خدماتی موج نو قادر به تهیه زیباترین و حرفه ای ترین سفره های عقد برای شما عزیزان می باشند. با ما همراه باشید تا توضیح مختصری در خصوص هر یک از اجزاء سفره عقد بیان نماییم. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


سفره عقد و مفهوم هر یک از اجزاء تشکیل دهنده آن

قرآن مجید

از جمله اجزاء جدایی ناپذیر سفره عقد، قرآن مجید، کتب آسمانی مسلمین می باشد. قرآن نماد مورد تایید بودن ازدواج مزبور و همچین، حاضر و ناظر بودن خداوند در زندگی این زوج جوان و همراهی آنها در تمام طول زندگی می باشد. 

آینه

آینه بر سر سفره عقد، نماد پاکی و زلالی می باشد. زمانی که عروس و داماد تصویر یکدیگر را در آینه می بینند، دلهایشان نسبت به یکدیگر پاک و زلال شود. 

 شمعدان

همان طور که می دانید، آینه و دو عدد شمعدان، از ملزومات سفره عقد می باشد. روشنایی شمع ها، نشان دهنده روشنایی و گرمای دل عروس و داماد نسبت به یکدیگر می باشد. 

خنچه عقد

نان و پنیر و سبزی

از دیگر رسوم متداولی که در چیدن سفره عقد مورد استفاده قرار می گیرد، قرار دادن لقمه های کوچک نان و پنیر و سبزی بر سر سفره می باشد. نان، نماد برکت و روزی، پنیر نماد وسعت و فراخی روزی و سبزی نیز نماد سرسبزی و سلامتی می باشد. 

سکه 

از دیگر اجزائی که در چیدمان سفره عقد استفاده می شود، سکه می باشد. سکه نماد رزق و روزی  برای عروس و داماد بوده و برای آنها فراوانی روزی به بار می آورد. 

عسل، شاخه نبات و کله قند

همان طور که می دانید، در سفره عقد، یک جام عسل، چند شاخه نبات و دو کله قند برای سابیدن بر سر عروس و داماد نیز قرار داده می شود. به دهان گذاشتن عسل در دهان عروس و داماد،  نماد شیرین کامی و حلاوت زندگی آنها می باشد. سابین قند بر سر آنها نیز نشان دهنده این است که برای عروس و داماد آرزو می کنیم که در تمام عمر، شادی و خوشی بر سرشان ببارد. شاخه نبات نیز نماد خوشحالی و شیرین کامی در زندگی می باشد. 

پارچه سفید برای سابیدن قفد

این پارچه نماد خوشبختی عروس و داماد بوده و قند سابیده شده بر روی آن می ریزد. 

میوه، فندق، بادام و گردو

قرار دادن میوه های مختلف بر سر سفره عقد، نماد گستردگی و فراوانی نعمات الهی برای عروس و داماد می باشد. فندق، بادام و گرد نیز بسیار مقوی بوده و نماد قوت و پایداری برای زوج جوان می باشند.

حلقه های ازدواج

از دیگر رسوم متداولی که در مراسم عقد اجرا می شود، به دست نمودن حلقه های ازدواج توسط عروس و داماد می باشد. حلقه نماد پایبندی و تعلق عروس و داماد به یکدیگر می باشد.

تخم مرغ

از دیگر تزئیناتی که برای سفره عقد استفاده می شود، تخم مرغ های طلایی می باشد. تخم مرغ نماد باروری و ادامه نسل برای عروس و داماد می باشد.

اسپند

از دیگر اجزاء سفره عقد، اسپند می باشد که به منظور مصون ماندن زوج جوان از چشم زخم اطرافیان، در روز عقد و در اطراف سر آنها دود می کنند. 

گل

گل نماد طراوت و شادابی بوده و با قرار دادن آن بر سر سفره عقد، برای عروس و داماد آرزوی شادابی و خوشحالی می نماییم.