سفره هفت سین

سفره هفت سین

1397/12/8 سارا سلیمان پور
سفره هفت سین از جمله اجزاء جدایی ناپذیر مراسم نوروز برای ما ایرانیان می باشد. از آنجا که نوروز جشن باستانی ما بوده و برگزاری آن برای همه ما در سرتاسر ایران عزیز اهمیت ویژه ای دارد، بنابراین، نحوه چیدن سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین از جمله اجزاء جدایی ناپذیر مراسم نوروز برای ما ایرانیان می باشد. از آنجا که نوروز جشن باستانی ما بوده و برگزاری آن برای همه ما در سرتاسر ایران عزیز اهمیت ویژه ای دارد، بنابراین، علاوه بر نظافت منزل و توجه به پاکیزگی خانه در ایام نوروز، نحوه چیدن سفره هفت سین نیز در برگزاری این مراسم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همان طور که می دانید، سفره هفت سین از اجزاء متعددی تشکیل شده است که هر یک از این اجزاء، نماد و سمبل موضوعی خاص در زندگی مردم می باشد.  


ثبت سفارش از طریق وبسایت


مفهوم هر یک از اجزاء سفره هفت سین 

کتاب آسمانی

مسلمانان به هنگام چیدن سفره هفت سین، کتاب آسمانی مسلمین جهان یعنی قرآن کریم را بر سر سفره های خود می گذارند. متدینین سایر ادیان نیز هر یک کتب آسمانی متعلق به خود را بر سر سفره های هفت قرار می دهند. کتاب آسمانی در سفره هفت سین، نماد استواری ایمان و پاکی می باشد. عمدتا به هنگام تحویل سال، اعضای خانواده دور سفره هفت سین جمع شده و دعا می خوانند. پس از تحویل سال نیز هر یک به جهت تبرک، چند آیه از قرآن مجید را تلاوت می کنند. 

آینه

از دیگر اجزاء سفره هفت سین، آینه می باشد که نماد پاکی و زلالی است. کتاب آسمانی و آینه می بایست در قسمت بالایی سفره هفت سین قرار داده شوند. 

ماهی قرمز

ماهی قرمز نماد تکاپو و سرزندگی و حیات می باشد. لازم به ذکر است که اگر چه استفاده از ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین رواج دارد، اما به جهت احترام به حقوق حیوانات و نیز به دلیل احتمال بروز آلودگی و بیماری، نگهداری آن در منزل و بر سر سفره هفت سین توصیه نمی گردد. 

سفره هفت سین

سبزه

استفاده از سبزه بر سر سفره هفت سین، امر بسیار متداولی بوده و در حقیقت، سبزه از مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده سفره های هفت سین ما ایرانیان می باشد. عمدتا مردم از روزهای نخستین اسفند به فکر سبز کردن سبزه به روش های مختلف و با استفاده از بذرهای مختلفی چون گندم، عدس، ماش و ... می افتند. سبزه نماد حیات و رویش و سرسبزی است . 

سیب 

از دیگر اقلام سفره هفت سین، سیب قرمز می باشد. همان طور که می دانید، از قدیم الایام، سیب را میوه ای پرخاصیت شناخته و اطباء به منظور پیشگیری از ابتلاء مردم به انواع بیماری، آنها را به خوردن حداقل یک سیب در روز ترغیب می نمودند. سیب نماد سلامتی انسان ها در سال جدید می باشد. 

سماق 

همان طور که می دانید، یکی از ضرب المثل های پرکاربرد در ادبیات ما، ضرب المثل " سماق مکیدن " می باشد. بنابراین، می توان دریافت سماق که از دیگر اجزاء جدایی ناپذیر سفره های هفت سین می باشد، نماد صبر و پایداری می باشد. 

سفره هفت سین

سنجد

سین دیگر در سفره هفت سین، سنجد می باشد. این میوه کوچک و خوش طعم، نماد فرزانگی و سنجیده عمل کردن اعضای خانواده در سال جدید می باشد. 

سرکه 

حتما ضرب المثل " دلم مثل سیر و سرکه می جوشد " را شنیده اید. شعرایی چون مولانا نیز برای نشان دادن گریه و اندوه بسیار، از عبارت سرکه جوشیدن استفاده نموده اند. قرار دادن سرکه بر سر سفره هفت سین در حقیقت نماد تسلیم و رضا  در مقابل مقدرات الهی و پذیرش ناملایمات زندگی می باشد.

سیر

قرار دادن یک بوته سیر در سفره هفت سین، نماد سیری چشم و همچنین، نماد گندزدایی و میکروب زدایی است. علت این امر این است که پزشکان مدرن و همچنین اطبای سنتی، خواص بسیار زیادی برای سیر برشمرده اند. از این رو، افراد با خورد سیر، می توانند از ابتلاء به بسیاری از بیماری ها مصون بمانند. 

سمنو

از دیگر مواد خراکی که بر سر سفره هفت سین قرار داده می شود، سمنو است. از آنجا که سمنو از گندم درست می شود و گندم نیز نماد برکت و روزی است، بنابراین، سمنو نماد خیر و برکت و فراوانی روزی برای اعضای خانواده در سال پیش رو می باشد.