مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

1398/1/12 سارا سلیمان پور
مسمومیت غذایی از جمله مشکلاتی است که ممکن است در رستوران ها، هتل ها، غذاپزی ها و ... رخ دهد. در صورت بروز مسمومیت غذایی در این مراکز، وجهه و شهرت این مراکز در میان مخاطبین آنها دچار خلل شده و مشتریان آنها ریزش خواهند نمود.

مسمومیت غذایی 

مسمومیت غذایی از جمله مشکلاتی است که ممکن است در رستوران ها، هتل ها، غذاپزی ها و ... رخ دهد. در صورت بروز مسمومیت غذایی در این مراکز، وجهه و شهرت این مراکز در میان مخاطبین آنها دچار خلل شده و مشتریان آنها ریزش خواهند نمود. در ادامه تعدادی از عواملی که منجر به بروز مشکل مسمومیت در غذاهای مراکز عمومی می گردند را بررسی می نماییم. 


ثبت سفارش از طریق وبسایت


مسمومیت غذایی در هتل ها و رستوران ها

دمای نامناسب نگهداری

در رستوران ها، آشپزخانه های صنعتی، هتل ها، غذاپزی ها و ... می بایست غذاهای اضافی را در دمای پایین نگهداری نمود. نگهداری غذاها در دمای محیط به ویژه در فصول گرم سال، منجر به بروز مسمومیت غذایی خواهد شد. 

دمای نامناسب گرم کردم مجدد غذاها

پرسنلی که در آشپزخانه هتل ها و رستوران ها مشغول به کار هستند، به هنگام خارج کردن انواع غذا از یخچال و گرم نمودن آنها، می بایست دمای غذا را به حدی برسانند که میکروبه ها و باکتری های آن کشته شده و خطر مسمومیت غذایی برای مهمانان ایجاد ننماید. 

بیماری آشپز

از دیگر مواردی که می تواند منجر به آلوگی و مسمومیت غذایی شود، بیماری شخص آشپز می باشد. به همین دلیل، از ملزومات کاری آشپزها، استفاده از ماسک، دستکش و کلاه به هنگام حضور در آشپزخانه می باشد. 

وجود حشرات در آشپزخانه هتل ها و رستوران ها

همان طور که در مقاله " نظافت آشپزخانه " مطرح نمودیم، محیط آشپزخانه به دلیل گرم بودن و رطوبت بالا، مستعد تشکیل باکتری و قارچ می باشد. این محیط ها همچنین، مکان مناسبی برای زندگی حشرات موذی نیز هستند. تمامی این موارد، در بروز مسمومیت غذایی موثر بوده و به همین دلیل، بهداشت و پاکیزگی آشپزخانه ها، از جمله موارد مهمی است که وزارت بهداشت با اعزام مامورین خود، کنترل می نماید.  

آلودگی سبزیجات و صیفی جات

سبزی ها و اقلام مصرفی سالاد که در رستوران ها و آشپزخانه های مراکز مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، می بایست به خوبی گندزدایی شده و سپس به منظور مصرف در اختیار میهمانان گذاشته شوند. زیرا عدم شستشوی اصولی این مواد، منجر به بروز بیماری های گوارشی در مصرف کنندگان خواهد شد.

آلودگی لوازم موجود در آشپزخانه

تخته گوشت، ساتور، چاقو، بشقاب ها، ملاقه ها و کفگیرها، قبلمه ها، قاشق ها و چنگال ها، لیوان ها و سایر ملزومات و ظروف آشپزخانه ها می بایست به خوبی تمیز و ضدعفونی شوند تا از بروز مسمومیت غذایی در مصرف کنندگان، پیشگیری به عمل آید.