نظافت یخچال

نظافت یخچال

1398/1/1 سارا سلیمان پور
نظافت یخچال در تمامی منازل مهم بوده و جزء قسمت های اصلی نظافت آشپزخانه می باشد. در مقاله چطور یخچال خود را تمیز کنم به مواردی در خصوص تاثیر سلامت و چگونگی نگهداری مواد غذایی بر نظافت یخچال اشاره نمودیم.

نظافت یخچال

نظافت یخچال در تمامی منازل مهم بوده و جزء قسمت های اصلی نظافت آشپزخانه می باشد. در مقاله " چطور یخچال خود را تمیز کنم؟ " به مواردی در خصوص تاثیر سلامت و چگونگی نگهداری مواد غذایی بر نظافت یخچال اشاره نمودیم. در این مقاله قصد داریم مراحل مختلف تمیز نمودن یخچالها را مورد مطالعه قرار دهیم.  


ثبت سفارش از طریق وبسایت


مراحل نظافت یخچال

نظافت بدنه یخچال

نظافت یخچال از بیرونی ترین قسمت یخچال یعنی بدنه آن شروع شده و تا درونی ترین قسمت آن ادامه پیدا می نماید. به هنگام نظافت بدنه یخچال، می توانید از یک دستمال نرم و یا یک حوله استفاده نموده و آن را آغشته به آب گرم نمایید. سپس با این دستمال، تمامی بدنه بیرونی یخچال خود را تمیز نموده و تمامی لکه ها را مد نظر خود قرار دهید.  

نظافت نوار لاستیکی درب یخچال

همان طور که در مقالات پیشین اشاره شد، نظافت نوار لاستیکی اطراف درب یخچال، امر مهمی در فرایند نظافت یخچال می باشد. زیرا این امر باعث بیشتر شدن چسبندگی لاستیک مزبور شده و مانع ورود هوای محیط به داخل یخچال شده و در نتیجه مانع هدر رفت انرژی نیز می گردد. 

نظافت طبقات یخچال

تمیز نمودن یخچال و فریزر شامل نظافت طبقات و سینی های داخلی آنها نیز می گردد. سینی ها ممکن است در اثر قرار گرفتن ظروف حاوی مواد غذایی مخلف بر روی آن، لزج، چرب و خیس شوند. بنابراین، می بایست این طبقات به خوبی تمیز شوند تا مانع کثیف شدن سایر ظروف شده و از انتقال آلودگی به مواد غذایی دیگر نیز جلوگیری به عمل آورد. 

نظافت جایخی

در فرایند نظافت آشپزخانه و نظافت یخچال، نظافت جایخی یخچال نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زیرا در بسیاری مواقع، پس از قرار دادن مواد غذایی در جایخی، آب آن جاری شده و این امر، موجب کثیف شدن جایخی می گردد. لازم به ذکر است که اگر یخچالتان از نوعی است که برفک می زند، می بایست هر چند وقت یک بار، برفک آن را آب کرده و جایخی خود را تمیز نمایید.  

نظافت مخزن نگهداری میوه و سبزی

در بسیاری از یخچالها، مخزنی مخصوص نگهداری میوه جات و نیز مخزن دیگری به منظور نگهداری سبزیجات و صیفی جات از سوی کارخانه سازنده تعبیه شده است. همان طور که می دانید، گوجه فرنگی در صورت خراب شدن، له شده و بوی بدی نیز از خود به جا خواهد گذاشت. همچنین، خیار نیز در صورت خراب شدن، لزج شده و فضای داخل مخزن را نیز کثیف خواهد نمود. بنابراین، علاوه بر توجه به مصرف به موقع تمامی مواد خوراکی موجود در یخچال، نظافت محل نگهداری سبزی و میوه نیز در نظافت یخچال از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.