نکاتی در طراحی آشپزخانه (بخش اول)

نکاتی در طراحی آشپزخانه (بخش اول)

1398/1/17 سارا سلیمان پور
توجه به نکاتی در طراحی آشپزخانه که منجر به استفاده بهینه از فضای داخل آشپزخانه منازل و همچنین، زیبایی و نظم هر چه بیشتر در این فضا نیز شود، می تواند کمک رسان شما عزیزان بوده و در چیدمان و دکوربندی منزل و به ویژه آشپزخانه، شما را یاری نماید.

نکاتی در طراحی آشپزخانه (بخش اول)

توجه به نکاتی در طراحی آشپزخانه که منجر به استفاده بهینه از فضای داخل آشپزخانه منازل و همچنین، زیبایی و نظم هر چه بیشتر در این فضا نیز شود، می تواند کمک رسان شما عزیزان بوده و در چیدمان و دکوربندی منزل و به ویژه آشپزخانه، شما را یاری نماید. تعدادی از این نکات کاربردی در ادامه این مقاله بیان و بررسی می گردد.  

قرار دادن اجاق گاز در مکان مناسب

از جمله نکاتی در طراحی آشپزخانه که منجر به تامین ایمنی اعضای خانواده نیز می گردد، پرهیز از قرار دادن اجاق گاز در مسیر جریان باد می باشد. زیرا قرار دادن اجاق گاز در چنین شرایطی، منجر به خاموش شدن شعله گاز شده و در نتجیه گاز در آشپزخانه جمع شده و اگر کسی کبریت و یا فندک روشن کند، انفجار رخ خواهد داد.  

تامین نور و هوای کافی برای آشپزخانه

دیگر نکاتی در طراحی آشپزخانه که می بایست مورد توجه قرار دهید، چیدمان وسایل به گونه ایست که جلوی تابش نور به داخل آشپزخانه گرفته نشده و هوای پاک و سالم نیز به داخل آن جریان داشته باشد. بنابراین، از قرار دادن یخچال، فریزر و سایر لوازم بلند در جلوی پنجره ها اجتناب نمایید. 

قفسه مخصوص قابلمه ها

تخصیص قفسه هایی به قابلمه ها و سایر ظروف مورد استفاده در آشپزی، از دیگر نکاتی در طراحی آشپزخانه است که در چیدمان منزل خود می بایست مورد توجه قرار دهید. این امر منجر به برقراری نظم و ترتیب بیشتر شده و به هنگام پخت و پز، کار خانم خانه را برای جستجوی ظرف مناسب تسهیل خواهد نمود. 

در نظر گرفتن مخزنی برای سیب زمینی و پیاز

از جمله اقلام پرمصرف در پخت و پز، سیب زمینی و پیاز می باشند. تهیه مخزن و یا ظرف مخصوصی به منظور نگهداری سیب زمینی و پیاز و قرار دادن آنها در معرض هوا به منظور پیشگیری از خرابی و کپک زدن آنها، از دیگر نکاتی در طراحی آشپزخانه می باشد که می بایست مد نظر خانم خانه قرار گیرد. 

تهیه آب چکان و جایی به منظور قرار دادن استکان ها و لیوان ها

تمامی آشپزخانه ها می بایست دارای آب چکان بوده و همچنین، جایی نیز به منظور قرار دادن لیوان ها، استکان ها و نعلبکی ها در آنها تعبیه گردد. بنابراین، می توان تمامی ظروف را پس از شستشو در جای مناسب خود قرار داد تا آب آنها چکیده و ظروف به خوبی خشک شوند.