نظافت منزل و بررسی اهمیت، چگونگی و هزینه آن

نظافت منزل و بررسی اهمیت، چگونگی و هزینه آن

1397/6/25 سارا سلیمان پور
نظافت منزل و توجه به پاکیزگی محل زندگی، یکی از مهم ترین مسائلی است که هر یک از افراد جامعه می بایست مورد توجه قرار دهند. عدم توجه به پاکیزگی و بهداشت در محل کار و زندگی، موجب بروز بیماری های پوستی و سایر امراض می شود. از این رو نظافت دوره ای منزل در اولویت افراد است. از آنجا که نظافت منزل کار زمان بر و در عین حال تخصصی است، بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند این وظیفه را به افراد حرفه ای بسپارند.

نظافت منزل و بررسی اهميت، چگونگی و هزينه آن

نظافت منزل ، نظافت محل کار و به طور کلی توجه به پاکيزگی محل زندگی، يکی از مهم ترين مسائلی است که هر يک از افراد جامعه می بايست مورد توجه قرار دهند. نظافت منزل به صورت منظم در حفظ بهداشت خانه و تامین سلامت اعضای خانواده نقش اساسی دارد. عدم توجه به پاکيزگی و بهداشت در محل کار و زندگی، موجب بروز بيماری های پوستی و تنفسی مختلفی می شود که هزينه درمان اين بيماری ها، به مراتب از هزينه نظافت محيط اطرافمان بيشتر خواهد بود. ممکن است بيان کنيد که به دليل کار و مشغله زياد و کمبود وقت، قادر به صرف زمان و انرژی برای نظافت منزل خود نمی باشيد. امروزه افراد به دلیل مشغله های شغلی و فعالیت های شخصی، طبیعی است که زمانی برای رسیدگی به امور نظافتی منزل باقی نماند. از این رو بسیاری از شرکت های خدماتی وارد گود شده اند تا این نیاز ضروری را برطرف سازند. در اين صورت، به شما پيشنهاد می کنيم که از کمک شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت برای تميز نمودن منزل خود استفاده کنيد. بدين ترتيب، با بهره جستن از کمک نيروهای خدماتی اين شرکت ها، منزل خود را تميز نموده و علاوه بر پيشگيری از خطر ابتلا به بيماری های احتمالی، در وقت و انرژی خود نيز صرفه جويی نماييد و به فعالیت های ضروری خود برسید. اما هزينه ای که اين شرکت ها در قبال ارائه خدمات نظافتی به مشتريان خود از آنها دريافت می نمايند، تابع عواملی است که در ادامه به بيان و بررسی برخی از اين عوامل می پردازيم.


ثبت سفارش از طریق وبسایت


برخی عوامل تعيين کننده هزينه نظافت منزل در شرکت های خدماتی

مساحت منزل مسکونی

شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافتی، عمدتاً قيمت پايه ای را در قبال ارائه خدمات خود به مشتريان در نظر گرفته و بر اساس خواسته مشتريان و بسته به ملک مورد نظر، اين هزينه تغيير خواهد کرد. مساحت منزل، يکی از عوامل تأثيرگذار بر نرخ نظافت منزل می باشد. هر چه منزل بزرگ تر باشد، زمان و انرژی بيشتری برای نظافت آن لازم بوده و نيروی خدمات می بايست دستمزد بيشتری نيز دريافت نمايد. به هر حال ساعات کار نظافت با مساحت آن رابطه مستقیمی دارد. برای مثال، منازلی که دارای فضای بیرونی هستند، نیاز است محوطه خارجی، حوض یا استخر و در کل فضای باز آن هم نظافت شود. تعداد پله های موجود در منزل، وجود پارکینگ، بالکن و انباری در متراژ و مساحت خانه و در نهایت در محاسبه هزینه نظافت منزل تاثیرگذار خواهند بود.

جنسيت نيروی کار

در امر نظافت منزل، آقايان به دليل قوی تر بودن و برخورداری از نيروی بدنی بالاتر، عموماً توان انجام کارهای بيشتر و سنگين تری را دارند. اما بسياری از خانم ها، به دليل تنها بودن در منزل، ترجيح می دهند که از شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت درخواست نيروی کاری خانم بکنند. برخی از امور نظافت منزل، نیاز به توانایی جسمانی بالاتری دارد که شاید از عهده نیروی نظافت خانم خارج باشد. برای مثال، نظافت دیوارهای بلند را معمولاً آقایان انجام می دهند. از طرف دیگر خانم ها به جزییات و نکات ریز در نظافت منزل توجه خاصی دارند. همچنین با تسلط به آشپزی و پخت و پز، سایر امور در کنار فعالیت های نظافتی را نیز بر عهده می گیرند. عليرغم توان جسمی کمتر در خانم ها، عمدتاً دستمزد کارگر نظافت منزل خانم در مقايسه با نيروی خدماتی آقا، بيشتر می باشد.

نوع و ميزان مواد شوينده مورد استفاده

نوع، جنس و مقدار مواد شوينده مورد استفاده در نظافت منزل بسيار مهم بوده و هزينه اين مواد نيز به صورت جداگانه از مشتريان دريافت می گردد. برخی از افراد ترجیح می دهند در نظافت منزل از مواد شوینده شیمیایی استفاده نشود. مثلاً به خاطر مسائلی مانند حساسیت های آلرژیک یا تامین سلامت افراد منزل، به ویژه کودکان، تمایل دارند از مواد طبیعی و خانگی برای نظافت استفاده شود. برخی هم از مواد شوینده خاصی استفاده می کنند. بسته به نوع و کیفیت مواد شوینده، هزینه خدمات متغیر است. اگر این موارد از سوی شرکت یا نیرو تامین شود، فاکتور آن به مشتری ارائه می شود. 

منزل ويلايی يا آپارتمان

همان طور که اشاره کردیم، نوع منزل در مساحت آن نقش مهمی دارد. ويلايی يا آپارتماني بودن منزل مسکونی، بر هزينه نظافت آن اثرگذار می باشد. منازل ويلايی عمدتاً بزرگ تر بوده و دارای حياط، باغچه، حوض یا استخر می باشند. در حالی که در منازل آپارتمانی، فضا کوچک تر بوده اما راه پله ها، حياط، پارکینگ و انباری و در مجموع همه فضاهای مشاع نيز می بايست تميز شوند. قیمت نظافت منزل در هر يک از موارد فوق، به نحو خاصی محاسبه می گردد. 

ديگر عوامل تعيين کننده هزينه نظافت منزل در شرکت های خدماتی

نوع نظافت

نوع و ميزان نظافتی که مشتريان درخواست می نمايند نيز از ديگر عوامل تأثيرگذار بر هزينه و دستمزد شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت می باشد. برخی از مشتریان تمایل دارند از خدمات ویژه برخوردار شوند. نظافت منزل درجات مختلفی دارد که مشتری با توجه به نیاز خود، سطح مورد نظر را انتخاب می کند. در ادامه به انواع نظافت منزل اشاره می نماييم.

نظافت کلی منزل 

اين نوع از نظافت، نظافتی است که شامل گردگيری وسايل و سطوح، جارو کشيدن و طی کشيدن کف منزل، تميز نمودن اتاق ها و سرويس های بهداشتی منزل می گردد. اين نوع از نظافت منزل، نظافت استاندارد خوانده شده و بسيار متداول می باشد. 

نظافت های جزئی و هدفمند

بسياری از افراد، در صدد تميز نمودن درب ها و ديوارهای منزل بوده و يا به مناسبت های مختلف، به نظافت منزل می پردازند. به عنوان مثال، همه ما با نظافت پايان سال که مشهور به خانه تکانی است، آشنا می باشيم. هزينه نظافت منزل در اين موارد، با نظافت استاندارد و کلی منزل متفاوت می باشد. در این نوع نظافت، به همه ریزه کاری های نظافت پرداخته می شود. برای نمونه، شیرآلات و سرویس بهداشتی منزل به صورت دقیق تمیز شده و برق انداخته می شوند. همه قسمت های خارج از دید در منزل گردگیری و نظافت می شوند. ملحفه ها و لباس ها شسته شده و اتو می شوند. بسیاری از امور دیگر هم در این سطح از نظافت انجام می گیرد. 

تعداد اتاق های منزل

دو خانه را در نظر بگيريد که متراژ يکسان داشته اما يکی دارای يک اتاق و ديگری سه اتاق دارد. طبيعتاً نظافت منزلی که دارای سه اتاق خواب می باشد، دشوارتر بوده و به زمان بيشتری احتياج دارد. بنابراين، تعداد اتاق های منزل، از ديگر عوامل اثرگذار بر هزينه نظافت منزل می باشد. 

تعداد سرويس های بهداشتی

سرويس های بهداشتی مکان های آلوده ای هستند که در عين حال، جزو مهم ترين و پرکاربردترین قسمت های منزل می باشند. طريقه نظافت سرويس های بهداشتی با ساير قسمت های منزل متفاوت بوده و به همين دليل، تعداد سرويس های بهداشتی موجود در منزل، بر هزينه نظافت منزل اثرگذار می باشد. نظافت سرویس های بهداشتی و حمام به زمان بیشتری نیاز دارد تا فضای کف، دیوارها و شیرآلات به خوبی برق انداخته شود و آلودگی ها و رسوبات موجود در حمام و شیرآلات از بین برود. 

فواصل زمانی نظافت

برخی افراد خواهان نظافت منزل خود در فواصل زمانی منظم و کوتاه می باشند. چنين منزل هايی نسبت به منازلی که ديرتر نظافت می شوند، تميزتر بوده و بالطبع مشتريان می بايست هزينه کمتری نيز بابت نظافت منزل خود پرداخت نمايند. برخی از مشتریان ترجیح می دهند در صورت رضایت از عملکرد نیرو، از نیروی ثابتی در نظافت منزل خود استفاده کنند. چراکه نیرو به زیروبم نظافت آن خانه مسلط خواهد بود و چالش خاصی در هماهنگی با نیرو پیش نمی آید. نظافت دوره ای در نهایت هزینه معقولی برای مشتری به دنبال دارد. 

انجام امور جانبی توسط نیروی نظافت

نیروی نظافت منزل در صورت توافق با مشتری می تواند با دریافت هزینه اضافی برخی از امور جانبی منزل را نیز به عهده بگیرد. برای مثال، پخت و پز وآشپزی یا برگزاری مهمانی از جمله فعالیت هایی است که نیروی نظافت منزل برعهده می گیرد. انجام سایر امور خارج ار منزل مانند خریدهای روزانه هم شامل این وظایف می شود. البته همه این موارد در نهایت روی حجمکار تاثیر گذاشته و هزینه نظافت منزل را تغییر می دهد. 


نگهداری از سالمند

برخی از افراد ترجیح می دهند نیروی نظافتی ماهری را به خدمت بگیرند که علاوه بر نظافت و پخت و پز به امور مربوط به سالمندان منزل هم رسیدگی کند. این مسئله هم به طبع روی هزینه های نهایی اثرگذار خواهد بود. 

می توانید با نصب اپلیکیشن سرویک از انواع خدمات منزل بهره مند شوید. با ثبت درخواست در سرویک می توانید در اولین فرصت، خدمت موردنظر را در منزل خود دریافت کنید.